۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۴۹۹۸۰۶
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تأکید کرد؛

فرهنگ بهینه‌سازی مصرف انرژی در جامعه نهادینه شود

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اهمیت بهینه‌سازی مصرف انرژی در زندگی نسل آینده و تداوم اقتصاد مقاومتی، گفت: باید مدیریت بهینه‌سازی مصرف انرژی در جامعه بیش از پیش ترویج و نهادینه‌سازی شود.
حجت الاسلام یعقوبی یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، شامگاه یکشنبه در همایش مصرف بهینه انرژی در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان، اظهار داشت: باید مدیریت بهینه‌سازی مصرف انرژی در جامعه ترویج و نهادینه‌سازی شود تا مردم با کنترل مصرف انرژی خود ذخیره‌ای برای آیندگان به جا بگذارند.

وی افزود: مردم با کنترل مصرف انرژی و استفاده صحیح از منابع انرژی سهم بسزایی در ذخیره انرژی دارند؛ پس باید سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان در راستای ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ مدیریت بهینه‌سازی مصرف انرژی فعالیت های بیشتر و مؤثرتری داشته باشند.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان باید بهینه‌سازی مصرف انرژی را ابتدا از خود شروع کرده و آنگاه به جامعه توصیه کنند، اضافه کرد: مدیریت بهینه‌سازی مصرف انرژی نیازمند همت همگانی همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم است و در این راستا نهادها و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند پیش‌قدم شوند.

وی بر ضرورت تبدیل شعار مدیریت بهینه مصرف انرژی به فرهنگ عمومی در جامعه، ادامه داد: در صورتی که نهادها و دستگاه‌های اجرایی در کنار مردم و هم دوش با آنها در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی عمل کنند با این اقدام فرهنگ بهینه‌سازی مصرف انرژی در جامعه ترویج می‌یابد و این مهم به یک فرهنگ عمومی تبدیل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه باید برای تأمین انرژی به دنبال منابع جدید باشیم، تصریح کرد: متولیان صنعت برق و انرژی باید برای تأمین انرژی به دنبال منابع جدید و پاک انرژی باشند، منابعی که به محیط زیست گیاهی و جانوری آسیب نزده و به‌صرفه باشد.

وی با بیان اینکه لازم است در تأمین منابع انرژی به هزینه‌هایی که باید پرداخت کنیم توجه کرده و با توجه به آن به تولید حامل‌های انرژی بپردازیم، خاطرنشان کرد: نباید با تخریب و آسیب رساندن به محیط زیست در فکر تأمین انرژی باشیم؛ چرا که همان اندازه که انرژی در زندگی انسان‌ها اهمیت دارد حفظ محیط زیست هم اهمیت فراوانی دارد.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: همان اندازه که نور و انرژی برق سبب ایجاد رفاه و آسایش در زندگی می‌شود محیط زیست سالم هم سبب تنفس راحت و تمیز برای جانداران می‌شود و اگر روزی در معرض خطر و نابودی قرار گیرد به طور یقین تأمین منابع انرژی هم دچار مشکل می‌شود.

وی با اشاره به شروع فصل گرما و اوج مصرف انرژی در این فصل، افزود: اگر میزان مصرف انرژی و حامل‌های آن را مدیریت کرده و اسراف نکنیم به طور یقین با مشکلات و هزینه‌های کمتری روبرو شده و همه زندگی تحت تأثیر مصرف درست قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه از دیدگاه دین مبین اسلام اسراف و تبذیر در همه امور مذموم است، تصریح کرد: ملتی که قدر نعمت‌های خداوند بخشنده را ندانند و در جاده اسراف و بی‌توجهی افتاده و از منابع و نعمت‌های خداوند استفاده نادرست کنند هم در این دنیا و هم در آخرت با مشکل مواجه شده و باید پاسخ‌گو باشند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این قانون طبیعت و زندگی است که همان‌طور که گذشتگان به فکر ما بودند و با صرفه‌جویی در زندگی افزون بر اینکه با آرامش و بدون دغدغه زندگی می‌کردند سهم قابل‌توجهی از منابع را برای ما به جا گذاشتند ما هم باید با صرفه‌جویی و استفاده درست به فکر آیندگان باشیم./9314/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات