۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۴۹۶۱۸۲
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی مطرح کرد؛

کسب مهارت های تبلیغ و تدریس نیاز ضروری امروز طلاب

مسؤول ستاد اقامه نماز کل کشور با بیان اینکه امروز تنها ابزار تبلیغ در جامعه منبر و سخنرانی نیست، گفت: امروز برای تبلیغ نیاز به دوره های کلاسداری و کسب مهارت های تدریس است.
حجت الاسلام قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مسؤول ستاد اقامه نماز کل کشور امشب در همایش تجلیل از اساتید حوزه های علمیه قزوین که با حضور اساتید و طلاب حوزه علمیه قزوین در شبستان امیرالمؤمنین مسجدالنبی این شهر برگزار شد با اشاره به اهمیت روش آموزش قرآن از سوی طلاب، گفت: هر طلبه‌ای باید روش و اصول آموزش قرآن را فرا بگیرد تا بتواند در مساجد به مناسبت‌های گوناگون یک نهضت قرآن آموزی را برای علاقه‌مندان ایجاد کند.

وی در ادامه با اشاره به تغییر و تحول در فضای آموزش و پرورش، افزود: در فضای آموزشی باید یک تحول اساسی به وجود بیاید نظام آموزشی باید کتاب‌های غیرمفید و غیرسودمند را حذف کرده، در مقابل متون آموزشی مفید را جایگزین کند.

مسؤول ستاد اقامه نماز کل کشور با بیان اینکه طلاب در هر آموزشی باید مهارت لازم را پیدا کنند، اظهار کرد: اگر طلبه‌ای با توجه به نیاز جامعه باید پاسخگوی مسائل مردم باشد به طور یقین لازم است در این امر دوره ببیند اگر چه برخی از علوم و دانش‌ها قابلیت انتقال و تجربه را دارا هستند اما لازم است طلاب برای رسیدن به آنها مهارت مورد نیاز را پیدا کنند.

امروز ابزار تبلیغ در جامعه تنها منبر و سخنرانی نیست

وی در ادامه با بیان اینکه امروز تنها ابزار تبلیغ در جامعه منبر و سخنرانی نیست، ابراز کرد: امروز برای تبلیغ نیاز به دوره های کلاسداری، مهارت های تدریس شامل مهارت مسئله و قصه گویی، مهارت تفسیر گویی و اصول عقاید، شیوه دعوت به نماز و پاسخ به شبهات و مقابله با خرافات امری ضروری و لازم الاجرا است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه حوزه های قدیم را در این امور بسیار ضعیف دانست و تصریح کرد: با لطف خداوند متعال حوزه‌های علمیه در حال حاضر در برخی از رشته‌ها توانسته است تحقیقات خوبی را انجام دهد امروز آنچه به عنوان یک خلا مهم و مورد غفلت مطرح است آن است که باید در حدود ده درصد طلبه‌ها که قدرت اجتهاد دارند فقه جواهری را دنبال کنند و در آن به پویایی و توانمندی برسند.

این مفسر قرآن در ادامه اضافه کرد: طلاب باید تلاش کنند در ماه مبارک رمضان خود را بازسازی کنند و به انواع مهارت‌ها تجهیز شوند به عنوان نمونه درباره فلسفه روزه ماه مبارک رمضان باید به این آیه استناد کنند که خداوند متعال می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما نوشته شده است همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بوده‌اند واجب بوده است.

تمام مشکلات جامعه در عدم مدیریت صحیح مدیران است

وی در ادامه با بیان اینکه تمام معضلات و مشکلات به خاطر عدم مدیریت درست مدیران است، تاکید کرد: قرآن می‌فرماید خداوند کسی است که آسمان و زمین را خلق کرد و از آسمان آبی فرو فرستاد که به واسطه آن ثمرات را از زمین خارج کرد و کشتی‌ها را مسخر شما کرد و نهرها، خورشید و ماه را به تسخیر شما درآورد و هر چه که خواستید به شما عطا کردم شما نمی‌توانید نعمت‌های خداوند متعال را بشمارید.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه انسان را در استفاده از این نعمت‌ها ناتوان و ناکارآمد دانست و گفت: خداوند متعال آسمان، زمین، کشتی‌ها و نهرها، خورشید و ماه و شب و روز را به تسخیر انسان درآورد اما او نتوانست به خوبی از این نعمات بهره برداری کند و سپاس خداوند متعال را به جای آورد.

مسؤول ستاد اقامه نماز کل کشور در ادامه با اشاره به چهار شرط مهم برای علم و دانش آموخته شده، ابراز کرد: ما هر علمی را که می‌خوانیم باید چهار شرط داشته باشد یا واجب باشد یا مستحب یا مشکل جامعه را حل کند و یا مشکل خود فرد را برطرف کند؛ طلاب برای پاسخگویی مسائل نیاز نیست که تمام مسائل رساله را بدانند بلکه فقط باید به مسائل مورد نیاز بپردازند و اشراف داشته باشند.

وی در پایان گفت: به طلاب توصیه می‌کنم که درس‌های حوزه را خوب بخوانند و فقط به آنها اکتفا نکنند و مطالعات گسترده داشته باشند و اگر می‌توانند مهارت‌های گوناگون را یاد بگیرند طلاب باید تلاش کنند عمر خود را غنیمت بشمارند و از آن به خوبی استفاده کنند حوزه‌های علمیه هم تا جایی که امکان دارد باید تعطیلات خود را کم کنند و بر غنای علمی بیفزایند./873/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات