۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۴۹۵۳۳۳
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) مطرح کرد؛

ارکان سه گانه تحول مثبت در حوزه/خطر بروز اندیشه های سکولاریستی در حوزه

حجت الاسلام باقر زاده از آرمان گرایی، برنامه ریزی و آشنایی با موانع به عنوان ارکان تحول در حوزه نام برد و نسبت به خطر روزمرگی و جدایی از آرمان مهدویت در حوزه ها هشدار داد.
حجت الاسلام باقرزاده

حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مقوله مهم تحول در حوزه، اظهار داشت: تحول اساسا باید بر مبنای شناخت حوزه مطلوب از منظر اسلام و سنت باشد و ما باید در مرحله نخست آن حوزه ای که از منظر قرآن و سنت مورد سفارش را بشناسیم و بعد مسأله تحول مطرح می شود که حالا ما نسبت به حوزه مطلوب چقدر فاصله داریم و چگونه باید به آن دست پیدا کنیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به ارکان حوزه مطلوب اضافه کرد: حوزه تحول خواه حوزه ای آرمان گرا و هدفمند، طراح و برنامه ریز و سوم آشنای به موانع و مزاحمات حرکت به سمت اهداف است؛ ما امروز حوزه مهدوی می خواهیم و حوزه مطلوب باید برای رسیدن به آرمان مهدویت نیرو تربیت کند، چراکه نیروهایش نقش قطعات پازل قدرت و حاکمیت مهدوی را ایفا می کنند.

 

لزوم طراحی و برنامه ریزی جامع برای تحول

وی تأکید کرد: تحول در حوزه یعنی نخست برنامه ریزی و طراحی که برای رسیدن به جامعه مطلوب فردی و اجتماعی نیاز است، بنابراین حوزه باید دارای طراحی های از پیش تعیین شده و برنامه مشخص و معین باشد، به عنوان نمونه حوزه برای امروز ایران و فردای ایران و همینطور امروز و فردای منطقه و سایر نقاط مختلف جهان چه برنامه ای برای جهانی سازی اسلام دارد؟

حجت الاسلام باقرزاده با بیان این که حوزه ای متحول است که در برابر آسیب ها و موانع از یک بصیرت و آگاهی برخوردار باشد، ابراز داشت: حوزه مطلوب آفات حرکت به سمت اهداف را می شناسد و تشخیص می دهد و در مجموع با توجه به تعریفی که از حوزه مطلوب ارائه دادیم حوزه باید متحول شود ولی به هرحال آنچه ما امروز در حوزه داریم ضمن پاسداشت نقاط مثبت خطر آرمان گرایی دیده می شود.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز برخی مراکز علمی حوزوی دچار روزمرگی شده اند، آرمان مهدوی را جدی نمی گیرند و با تفکراتی که برای جهانی سازی غربی تئوری سازی می کنند مقابله ای نمی کنند؛ انفعال در برابر جهانی سازی دشمنان آسیب مهمی است که حوزه باید به آن توجه داشته باشد.

وی با ابراز نگرانی از این که گاهی اندیشه های سکولاریستی و تعامل سازنده با جهان از سوی حوزویان مطرح می شود، خاطرنشان کرد: البته دلیل این مسأله در برخی روحانیان به دلیل ارتباط آنها با مکاتب غربی است که ناخودآگاه دچار آسیب شده اند؛ به هرحال حوزه باید برای برون رفت از این تفکرات تلاش کرده و برای آسیب ندیدن بخش طلاب پایین دستی حوزه برنامه ارائه دهد.

 

خطر بی توجهی به آرمان مهدویت در حوزه

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: روی صحبت ما صرفا با دولت نیست بلکه حرف ما با برخی حوزویانی است که هیچ انگیزه ای برای دفاع از آرمان مهدویت ندارند و تنها آن را به چشم آرزو می بینند تا یک آرمان تحقق یافتنی، چراکه این افراد آرمان مهدوی را به عنوان یک مدل حاکمیتی که نظام اسلامی ملزم به آن باشد لازم نمی دانند؛ شاید آنها با اسم حضرت مهدی(عج) اشک هم بریزند ولی در عمل دچار اندیشه های جهانی ساز غربی و اعتماد به آنها هستند نه فقط دولت بلکه تفکر دولتی ها یک عقبه هایی در حوزه هم پیدا کرده است.

وی با انتقاد از برخی صاحبان اندیشه که موضعی نسبت به فعالیت های منفی دولتی ها ندارند، ابراز داشت: مشخص نیست چرا برخی برای این مسائل هیچ انگیزه ای ندارند و از فقه سیاسی اسلام در محیط بین الملل حرفی برای گفتن ندارند و گاهی هم با دولتی ها عقیده هم هستند.

حجت الاسلام باقر زاده با تأکید دوباره بر این که حوزه برای حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی طراحی های جدی ندارد، خاطرنشان کرد: جامعه ما امروز در بانکداری، توسعه، ازدواج، طلاق، اشتغال، مسائل زنان و کودکان و صدها مسأله دیگر از حوزه توقع دارند، بنابراین حوزه باید طرح های روزآمد و جدید برای رسیدن به وضع مطلوب ایران و جهانی سازی اسلام در سایر مناطق جهان با شیوه درست آن داشته باشد.

وی با اشاره به بیداری اسلامی به عنوان یکی از موضوعات مهم برای حوزه تحول خواه، خاطرنشان ساخت: امروز حوزه برای کشورهای اسلامی متناسب باید طراحی متناسب با جغرافیای سیاسی، فکری و جمعیتی آنها داشته باشد و اگر آن روز امام راحل مدل جمهوری اسلامی را برای ایران پیشنهاد داد، این حرکت امروز هم باید استمرار پیدا کند و متناسب با جغرافیای فکری و سیاسی و ژئوپولتیک مناسب ادامه داده شود.

 

آیت الله اعرافی نگاهی جهانی و واقع گرایانه دارد

وی ابراز داشت: مدیریت تحول در حوزه امروز در مسیر خوبی قرار گرفته است و ما با مدیریت جدید یعنی شخص آیت الله اعرافی که نگاهی جهانی، واقع گرایانه، کاربردی و کارآمدساز دارد امید زیادی به تحول مثبت در حوزه داریم و امیدواریم در  ساختار و هیأت کاری ایشان نیز کسانی باشند که معقتد به این مسائل باشند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر این که نمی توان مقوله تحول را به صورت بخشنامه ای به حوزه های علمیه ابلاغ کرد، عنوان داشت: مهم این است که تحول از درون مورد استقبال قرار گیرد و به عقیده من کار شما در خبرگزاری رسا بسیار قابل توجه است که طلاب و فضلا را با مقوله تحول آشنا می کنید.

وی در پایان یادآور شد: این طلاب و فضلا هستند که تحول را می سازند و طلبه با شناخت حوزه ایده آل انگیزه ای جدی پیدا می کند و طلاب نیز باید برای تحول با خودسازی اخلاقی، بینشی و بصیرتی برای رسیدن به حوزه مطلوب تلاش و کوشش جدی داشته باشند./1330/ت۳۰۱/ج

ارسال نظرات