۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۴۹۳۴۹۴
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم خبر داد؛

تشکیل ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخابات در قم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم، گفت: سامانه ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخابات استان قم آماده دریافت هر گونه گزارش تخلف انتخاباتی از استان قم است.
سعید کاویانی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید کاویانی ظهر امروز در نشست هم اندیشی مدیران رسانه های جمعی و مسؤولان استان قم، ویژه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، به بیان نکاتی درباره سیاست های کلی انتخابات پرداخت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی، سیاست های کلی انتخابات را ابلاغ کردند که خلاصه آن ها به شرح زیر است:

1. اقدام به گونه ای که حداکثر عدالت انتخاباتی و همچنین شناخت مردم از نامزدها فراهم گردد.

2. بهره مندی داوطلبان در تبلیغات انتخاباتی، با تقسیم برابر متناسب با امکانات، حسب مورد از صدا و سیما و فضای مجازی و دیگر رسانه ها و امکانات دولتی و عمومی کشور.

3. ممنوعیت هر گونه تخریب، تهدید، تطمیع، فریب و وعده های خارج از اختیارات قانونی و هر گونه اقدام مغایر امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی در تبلیغات انتخاباتی.

4. ممنوعیت استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و تبلیغاتی توسط نامزدها و احزاب و برخورد به موقع دستگاه های ذی ربط.

5. پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی و هر گونه اقدام مغایر قانون، منافع ملی، وحدت ملی و امنیت ملی و رسیدگی سریع و خارج از نوبت به آن ها به ویژه جرایم امنیتی، مالی و تبلیغاتی و اقدامات تخریبی ضد داوطلبان.

6. ارتقاء سطح آگاهی و آموزش های عمومی و ترویج هنجارهای انتخاباتی و ضوابط رقابت سیاسی سالم به منظور افزایش مشارکت و حضور آگاهانه و با نشاط مردم و کمک به انتخاب اصلح.

7. فعالیت قانونمند و مسؤولانه احزاب و تشکل های سیاسی و اشخاص حقیقی در عرصه انتخابات مبتنی بر اصول و مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران به نحوی که رقابت های انتخاباتی منجر به افزایش مشارکت آگاهانه، اعتماد، ثبات و اقتدار نظام شود.

8. ارتقاء شایسته گزینی در انتخاب داوطلبان «تعیین معیارها و شرایط داوطلبان با تأکید بر کارآمدی علمی، جسمی و شایستگی متناسب با مسؤولیت های مربوط و تعهد به اسلام، انقلاب و نظام اسلامی و قانون اساسی به ویژه التزام به ولایت فقیه و سلامت اخلاقی و اقتصادی» و «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری».

9. نظارت شورای نگهبان بر فرآیندها، ابعاد، مراحل انتخابات از جمله تأیید نهایی صلاحیت داوطلبان، رسیدگی به شکایات و تأیید یا ابطال انتخابات به منظور تأمین سلامت انتخابات، جلب مشارکت حداکثری و تأمین حقوق داوطلبان و رأی دهندگان.

10. پاسداری از آزادی و سلامت انتخابات و حق انتخاب آزادانه افراد و صیانت از آراء مردم به عنوان حق الناس در قانون گذاری، نظارت و اجرا و نیز رعایت کامل بی طرفی از سوی مجریان و ناظران و برخورد مؤثر با خاطیان.

11. ممنوعیت ورود نیروهای مسلح، قوای سه گانه اعم از وزارت خانه ها و دستگاه های تابعه آن ها، دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی، سازمان ها، نهادها و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی در دسته بندی های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری از داوطلبان.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اعلام این خبر که ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخابات در کشور تشکیل شده است، گفت: ستاد پیشیگری از جرایم و تخلفات انتخاباتی استان قم دارای 3 کمیته فرهنگی، امنیتی و حقوقی است و در این ستاد در سه حوزه دستگاه های دولتی، برگزارکنندگان انتخابات و عموم مردم فعالیت می کند.

کاویانی تأکید کرد: در شورای این ستاد درباره دستگاه های دولتی، رسالت آن ها و نقش آن ها نسبت به مواردی که ابلاغ شده بررسی می شود؛ رسانه ها نیز از جرایمی که موجب تخریب کاندیداهای انتخابات می شود باید پرهیز کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم تصریح کرد: عموم مردم استان قم در صورت مشاهده هر گونه تخلف انتخاباتی از سوی مقامات و ارگان های کشوری و لشگری می توانند با شماره 02536707063 تماس بگیرند تا با متخلفان برخورد شود./840/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات