۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۴۹۲۹۴۱
آیت الله مهدوی:

خداوند مجاهدان فی سبیل الله را از معنویت سیراب می کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه شصت و نهم سوره عنکبوت، گفت: خداوند در این آیه ضمانت می دهد؛ افرادی که تشنگی روحی دارند و در راه خداوند جهاد می کنند را از معنویت سیراب کند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که بعد از تدریس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: بیان مکاشفاتی که برای خواص اتفاق می افتد در به یقین رساندن انسان به غیب مؤثر است.

وی در تفسیر آیه هشتاد و ششم سوره نحل که می فرماید «وَإِذَا رَأَى الَّذِینَ أَشْرَکُوا شُرَکَاءَهُمْ قَالُوا رَبَّنَا هَؤُلاءِ شُرَکَاؤُنَا الَّذِینَ کُنَّا نَدْعُوا مِنْ دُونِکَ فَأَلْقَوْا إِلَیْهِمُ الْقَوْلَ إِنَّکُمْ لَکَاذِبُونَ»، افزود: وقتی مشرکان شرکاء خود را در قیامت می بینند، به آن ها دشنام می دهند و خطاب به خداوند عرضه می دارند که خدایا ما این شخص یا بت را به عنوان شریک تو در دنیا پذیرفته بودیم و ما از فریب خوردگان هستیم.

آیت الله مهدوی ادامه داد: شرکایی که از سوی مشرکان به عنوان اله انتخاب شده بودند، ادعای مشرکان را تکذیب می کنند و مشاجره بین این دو گروه ایجاد می شود؛ ضرب المثل داریم که می گوید اسب ها در حالی که سربالا حرکت می کنند لگد به هم می زنند؛ در دنیا شرکاء خوشحال هستند که مریدان احمقی همچون مشرکان دارند ولی در قیامت به دلیل این که سختی های زیادی بر آن ها تحمیل می شود به مانند اسب هایی که در شرایط سخت به یکدیگر لگد می زنند ولی در زمین صاف کاری با هم ندارند، به مشاجره با یکدیگر مشغول می شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در تفسیر آیه هشتاد و هفتم سوره نحل که می فرماید «وَأَلْقَوْا إِلَى اللَّهِ یَوْمَئِذٍ السَّلَمَ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا کَانُوا یَفْتَرُونَ»، تبیین کرد: این افراد در روز قیامت متوجه وحدانیت خداوند می شوند و مجبور به تسلیم خواهند شد؛ با نمایان شدن حقیقت دروغ هایی که در دنیا بیان می شد، محو می شود.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که قیامت 50 موقف دارد، اذعان کرد: موقف های 50 گانه با یکدیگر متفاوت است؛ وضعیت یکی از مواقف این گونه است که خداوند بر لب و دهان مُهر می زند و دست و پای افراد بر اعمالش شهادت می دهند و در یکی از مواقف دیگر اهل محشر با خداوند هم کلام می شوند که آیه هشتاد و ششم تبیین کننده همین موقف است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اهل جهنم به دنبال راه فرار می گردند، به همین سبب به دنبال مقصر هستند تا اشتباهاتشان را به ذمه او بیندازند ولی هیچ کس حاضر نیست خطاهای دیگری را بپذیرد؛ در مرواده جهنمیان با شیطان نیز این مسأله دیده می شود ولی شیطان خطاب به جهنمیان می گوید که من تنها دعوت کننده بودم و این دعوت به معنای جبر نیست.

وی با اشاره به آیاتی از سوره عبس که می فرماید «یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ وَأُمِّهِ وَأَبِیهِ وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِیهِ لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ» اذعان کرد: مواقفی وجود دارد که در آن ها به حق الناس رسیدگی می شود به همین سبب فرد از نزدیک ترین خویشاوندانش فرار می کند چون می داند حقی از آن ها ضایع کرده است و باید با دادن ثوابهایی که انجام داده یا پذیرش گناهان خویشاوندانش محاسبه شود.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: عموم انسان ها به آخرت و محاسبه روز قیامت شک دارند ولی با ملاقات ملک الموت و رو به رو شدن با مرگ به یقین می رسند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه شصت و نهم سوره عنکبوت که می فرماید «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ»، تشریح کرد: خداوند در این آیه ضمانت می دهد که افرادی که تشنگی روحی دارند و در راه خداوند جهاد می کنند را از معنویت سیراب کند؛ افرادی بوده اند که در راه رسیدن به کربلا از تشنگی شهید شده اند و به کربلا نرسیده اند.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: اکثر افراد برای درک حقانیت امور تلاش نمی کنند و یا برای تحمیل عقیده خودشان تلاش می کنند؛ افرادی که برای درک حق تلاش کنند، مورد عنایت پروردگار قرار می گیرند و حق را می فهمند.

مسؤول دفتر ولی فقیه در هلال احمر اصفهان خاطرنشان کرد: یک شخص مسیحی که به تازگی شیعه شده بود به بنده مراجعه کرد و از خوابی که دیده بود تعریف می کرد؛ او می گفت پدری داشتم که خیّر بود و به دیگران کمک می کرد، چندی پیش به خواب من آمد و به من گفت، در این عالم همه چیز به دست امیر مؤمنان(ع) است پس راهی که من رفته ام را پیش نگیر، شخص مسیحی به من گفت به این خواب اعتنا نکردم ولی دوباره همین خواب را دیدم و از پدرم پرسیدم که به چه کسی مراجعه کنم، او در خواب به من گفت، برو به رهبر ایران مراجعه کن و شیعه شو، من هم همین کار را کردم و شیعه شدم؛ خودِ این شخص مسیحی قابلیت هایی داشته بود که چنین خیری نصیبش شده بود؛ مثلاً می گفت با این که مسیحی بودم در مجالس عزاداری ابا عبد الله الحسین(ع) شرکت می کردم و خانواده ام مخالفت نمی کردند.

وی اذعان کرد: عبد الباسط نیز یکی از افرادی است که بعد از فوت به خواب فرزندش می آید و به فرزندش می گوید در آخرت همه چیز به دست امیرالمؤمنین(ع) است؛ فرزندش نیز پیگیری می کند و شیعه می شود و در حال حاضر یکی از روحانیان نجف است؛ بیان این داستان های می تواند تحرکی برای افرادی که چیزی از تشیع نمی دانند، ایجاد کند.

آیت الله مهدوی در ادامه اظهار کرد: خواب ها و مکاشفاتی برای افراد مختلف به وقوع پیوسته که در به یقین رسیدن خودشان و اطرافیانشان نقش بسزایی داشته است.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: علامه طباطبائی می گوید، در نجف قبیله ای سنی مذهب بودند که به یکباره همگی شیعه شدند؛ مسأله ای که سبب شیعه شدن این قبیله شده بود به این قرار است؛ زنی در این قبیله می میرد و دخترش که علاقه بسیار فراوانی به مادرش داشته است می گوید من را با مادرم دفن کنید، اقوام این زن با اصرار زیادی که از جانب دخترش مطرح می شده، درخواست آن دختر را می پذیرند و او را همراه با مادرش دفن می کنند.

وی در ادامه داستان افزود: شب اول قبر مادر آن دختر سپری می شود و اقوام، فردای آن روزی که زن را دفن کرده اند به قبرستان می روند و قبر را می شکافند، وقتی قبر را می شکافند با دختری روبرو می شوند که همه موهایش سفید شده است، وقتی از حال او سؤال می پرسند، می گوید، دو ملک بالای سر مادرش آمدند و سؤالات شب اول قبر را از او پرسیدند، وقتی نتوانست پاسخ بدهد که امامش کیست، یکی از ملک ها با گرز آتشینی بر سرش می زند و آن دختر از ترس بی حال می شود؛ شرایط مکاشفه به گونه ای بوده که پاسخ سؤال ها برای آن دختر نمایان بوده است و به برکت این اتفاق قبیله ای که آن دختر در آن زندگی می کرد، همگی شیعه شدند./202/867/ب1

 

ارسال نظرات