۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۴۹۲۲۶۱
حجت الاسلام رضایی قمی:

دیگران را در دعا کردن بر خود مقدم بداریم

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از آداب دعا کردن این است که انسان قبل از دعا نماز بخواند، گفت: دعا نکردن بعد از نماز جفای در حق خدا است.
حجت‌الاسلام رضایی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضایی قمی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه دعا کردن دارای یک سری آداب است، گفت: امام موسی کاظم(ع) می فرمایند که هیچ اتفاق و پیشامدی برای مؤمن اتفاق نمی افتد مگر اینکه خداوند به او الهام کرده تا دعا کند.

وی افزود: عمل دعا کردن و از خدا خواستن نیز الهام و اراده خدا برای انسان است؛ بنابراین انسان هنگامی که بلا و مصیبتی به او نزدیک می شود باید شروع به دعا کردن و درخواست از خداوند کند و این درخواست و دعا کردن باید با حالت تضرع و زاری باشد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه  انسان نه تنها در مصایب بلکه در زمان آرامش و نبود مشکلات نیز باید به درگاه خداوند دعا کرده و اهل دعا باشد، ادامه داد: امام صادق(ع) در این زمینه حدیثی دارند و می فرمایند که «در هنگام آرامش و آسایش نیز برای اینکه گرفتاری ها به شما نزدیک نشوند دعا کنید».

حجت الاسلام رضایی قمی با بیان اینکه یکی از آداب دعا این است که انسان قبل از دعا نماز بخواند، و اهل خود را نیز صبورانه به اقامه نماز دعوت کند، گفت: حدیث قدسی می فرماید کسی که وضو بگیرد و نماز نخواند در حق خدا جفا کرده است، کسی که وضو بگیرد و نماز بخواند اما دعا نکند باز  در حق خدا جفا کرده است و کسی که وضو بگیرد و نماز بخواند و دعا بکند اگر من خدا، دعای او را مستجاب نکنم در حق او جفا کرده ام.

وی افزود: روزی بشر به خدمت امام صادق(ع) رسید و امام صادق(ع) مشغول خرما خوردن بود که به بشر فرمود «ای بشر بیا و خرما بخور» که بشر در پاسخ امام فرمود که حالم خوش نیست و امام صادق(ع) علت را جویا شد که خطاب به حضرت بیان کرد موقع آمدن به نزد شما پیرزنی پایش سر خورد و به زمین افتاد و هنگامی که به زمین افتاد گفت خدا لعنت کند کسانی که به تو ظلم کردند ای فاطمه و من دیدم که مأموران حکومتی این پیرزن را به خاطر نفرینی که کردند بازداشت کردند تا او را زندانی کنند که بشر بیان می کند که امام صادق(ع) نیز با شنیدن این ماجرا کاسه خرما را بر زمین گذاشتند و به من فرمودند که ای بشر بلند شو تا به مسجد برویم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: بشر روایت می کند که من و امام صادق(ع) به مسجد رفتیم و امام صادق(ع) نیز  پس از این که در مسجد حضور یافتند نماز خواندند و پس از نماز به درگاه خداوند برای آزادی آن زندانی دعا کردند و بعد آن پیرزن از زندان آزاد شد و امام صادق(ع) نیز برای او صله ای فرستادند.

حجت الاسلام رضایی قمی ادامه داد: امام صادق(ع) می فرمایند که بعد از نمازهای خود صلوات فرستاده و برای همه امور خود دعا کنید.

وی تصریح کرد: بهترین دعا برای بعد از نماز دعای24، 25 و 26 صحیفه سجادیه است و بهتر است که انسان بعد از دادن صدقه دعا کند که این موضوع در آیه12 سوره مجادله که می فرماید «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا ناجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواکُمْ صَدَقَةً ذلِکَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ أَطْهَرُ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» مورد تأکید قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان در دعا کردن باید دیگران را بر خود مقدم کند، گفت: دعای زبانی که گناه کرده در حق خود زمانی مستجاب می شود که دیگران را بر خود مقدم داشته و در ابتدا برای دیگران دعا کند و انسان در دعا برای دیگران نباید بخیل باشد.

حجت الاسلام رضای قمی یادآور شد: هر کس چهل نفر را در دعا کردن بر خود مقدم کند دعای او مستجاب شده و واجب است که انسان به هنگام دعا کردن دست های خود را بالا برده و به درگاه خداوند دعا کند./968/پ202/ی

  

ارسال نظرات