۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۴۹۱۲۶۹
دبير جامعه روحانيت كاشان:

صبر، كليد ورود به بهشت است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: بر سر در بهشت نوشته است ‹‹سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ›› سلام بر شما به خاطر صبري كه داشتيد، بنابراين اگر كسي اهل صبر نباشد اهل بهشت هم نمي تواند باشد و انسانها به دليل صبري كه دارند به بهشت مي روند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل در شام غريبان حضرت زينب(س) در جمع عزاداران عشاق الحسين كاشان، گفت: صبر فعال مهمترين و برجسته ترين ويژگي حضرت زينب(س) در جريان واقعه عاشورا است كه با صبر فعال بر مصيبت و روشنگري در كوفه و شام توانست رسالت خود را انجام دهد.

وي افزود: حضرت زينب(س) بعد از واقعه عاشورا و مصيبت سنگيني كه بر او وارد شد به جاي گريه و زاري و گوشه نشيني، مأموريت اش آغاز شد و بلايي را  بر سر يزيد و يزيديان آورد كه آنها از كاري كه انجام داده بودند پشيمان كرد.

حجت الاسلام شاه فضل مهمترين درس حضرت زينب(س) را صبر فعال خواند و يادآور شد: صبر فعال حضرت زينب(س) سبب روشنگري هاي حضرت در كوفه و شام  و شورش مردم بر عليه عبيدالله بن زياد و يزيد شد.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: مهمترين روايت و معروف ترين روايت در زمينه صبر مي فرمايد ‹‹فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ›› صبر براي ايمان به منزله سر براي بدن است، چرا كه اگر دست و پاي انسان قطع شود باز هم زنده است اما اگر سر انسان قطع شود ديگر حيات نخواهد داشت، بنابراين اگر انسان مومني صبر خود را از دست داد و نتواند صبوري داشته باشد نخواهد توانست ايمان خود را حفظ كند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: بر سر در بهشت نوشته است ‹‹سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ›› سلام بر شما به خاطر صبري كه داشتيد، به اين معني كه اگر كسي اهل صبر نباشد اهل بهشت هم نمي تواند باشد و انسانها به دليل صبري كه دارند به بهشت مي روند.

وي يادآور شد: خداوند در قرآن خطاب به پيامبراكرم(ص) مي فرمايد ‹‹فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ›› اگر مي خواهي رسالت خود را خوب انجام دهي بايد اهل صبر باشي، آن هم صبر پيامبراني كه اولوالعزم بودند.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: در سوره لقمان در وصاياي لقمان به فرزند خود مي فرمايد ‹‹وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ›› بر مصيبت هايي كه بر تو وارد مي شود صبر كن ‹‹إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور›› كه صبر در برابر مصيبت ها از سخت ترين كارها است.

وي اظهار داشت، انسانهايي كه صبور نباشند نماز آنها نيز نماز و روزه هاي آنها هم نماز روزه خوبي نخواهد بود و نمي توانند به پدر و مادر خود كمك كنند و اهل كارهاي بزرگ نخواهند بود چرا كه لازمه بزرگي انسانها، صبر بزرگ است.

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه با اشاره به نقطه مقابل صبر، گفت: جزع و فزع و بي تابي و از دست دادن تعادل نقطه مقابل صبر است، بنابراين نقطه مقابل صبر ناراحت نشدن نيست چرا كه انسان صبور ناراحت مي شود اما تعادل خود را از دست نمي دهد.

وي يادآور شد: حضرت زينب(س) در واقعه عاشورا خيلي ناراحت شد و خيلي گريه كرد به طوري كه از غصه پير شد اما بي تاب نشد و تعادل خود را از دست نداد و در سايه صبر و تحمل مقابل همه مصيبت هايي كه بر او وارد شد توانست تصميمات خوبي بگيرد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: انسان صبور در برابر مشكلات و ناملايمات ناراحت مي شود اما بي تاب نمي شود و تعادل خودش را از دست نمي دهد و مي تواند خودش را كنترل كند.    

وي با اشاره به سه نوع صبر در مصيبت، صبر در طاعت و صبر در برابر معصيت كه در روايات به آن اشاره  شده است، گفت: صبر در برابر طاعت، سخت تر از صبر در برابر مصيبت است و ارزش بيشتري دارد به طوريكه در روايت است، صبر در برابر مصيبت داراي 300 پاداش اما صبر در طاعت داراي 600 ثواب دارد.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: صبر در معصيت مشكل تر از صبر در برابر مصيبت و طاعت است  و در روايات گفته شده است صبر در برابر معصيت 900 پاداش دارد، چرا كه صبر در برابر معصيت كه شرايط گناه براي انسان فراهم است و ابزار و امكانات گناه در دسترس است و هيچ مانعي سد راه نيست اگر صبر در برابر گناه داشته باشد ثواب آن از صبر در برابر مصيبت و طاعت بيشتر است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه خداوند هر روز در چندين مرحله صبر بندگانش را امتحان مي‌كند، گفت: خداوند هر روز مصيبت و طاعت و معصيت را در چندين مرحله آزمايش مي‌كند تا كساني كه اهل صبر هستند بتواند صبر خود را بارور كنند.

وي همچنين با اشاره به صبر فعال و صبر منفعل در انسانها، يادآور شد: انسان در صبر منفعل مقابل مصيبت ها و مشكلات فقط صبر مي‌كند و هيچ كار ديگري انجام نمي دهد و چنانچه اموال او تصرف شده باشد و يا كشور مورد تجاوز دشمن قرار گرفته باشد  جزء و فزء نمي كند و براي به دست آوردن مال خود و بيرون راندن دشمن  هيچ تلاشي  نمي‌كند و فقط صبر مي‌كند.

دبيرجامعه روحانيت كاشان، صبر فعال را نقطه مقابل صبر منفعل خواند و ابراز داشت: انسان با صبر فعال در برابر مصيبت ها و مشكلات جزء و فزء نمي كند و با وجود اينكه صبر مي كند اما براي حل مشكلات و برون رفت از مشكلات تلاش هم مي‌كند و آنچه كه از ما خواسته شده است صبر فعال و تبديل تهديد ها به فرصت است./1307/202/ب2

ارسال نظرات