۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۴۹۱۱۹۳

ماهنامه انتظار نوجوان در پله صد و سی و چهارم

مؤسسه آینده روشن(پژوهشکده مهدویت) صد و سی و چهارمین شماره ماهنامه انتظار نوجوان را منتشر کرد.
ماهنامه انتظار نوجوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه آینده روشن(پژوهشکده مهدویت) صد و سی و سومین شماره ماهنامه فرهنگی انتظار نوجوان ویژه فروردین ‌ماه 1396 را به مدیرمسؤولی سید مسعود پورسیدآقایی چاپ و روانه بازار کرد.

در اولین صفحه ماهنامه درباره انتظار، این سخن از رهبر معظم انقلاب نقل شده است: «قانع نشدن به وضع موجود و تلاش فزاینده و مستمر در انجام اعمال نیک و خیر یک بُعد انتظار است و امید به آینده‌ای روشن که در آن سراسر زندگی بشر را تفکر الهی فرا خواهد گرفت، بُعد دیگر انتظار است».

«سبد سبد نور/ آن امید بزرگ»، «زیارت نور»، «قانون بهار»، «پاسخ شاعرانه»، «جملات کوتاه»، «حاج آقا اجازه»، «کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه»، «مولود پرخیر و برکت»، «شعر» و «نوجوان منتظر» برخی از عنوانهای مطالب این ماهنامه است.

در صفحه دهم ماهنامه با عنوان «دانستنی؛ کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه» درباره اعتکاف آمده است: «اعتکاف از ریشه عکف است. برای این ریشه، معانی گوناگونی ذکر شده؛ مثل: رویکرد به چیزی با توجه و مواظبت، اقبال به چیزی بی آنکه روی از آن برگردد، محبوس و متوقف کردن چیزی، اقبال و ملازمت بر چیزی از روی تعظیم و بزرگداشت آن، التزام به یک مکان و اقامت در آن، اقامت، ملازمت و مواظبت، حبس و توقف.

در اصطلاح، اعتکاف به معنی اقامت گزیدن در جایی است، به طوری که فرد معتکف خود را محبوس و ملتزم به آن مکان بداند و این التزام ناشی از اهمیت و عظمت آن موضع باشد. امام خمینی رحمة الله علیه در تعریف اعتکاف می‌گویند: اعتکاف، ماندن در مسجد به نیت عبادت است و قصد عبادت دیگر، در آن معتبر نیست.

اگرچه احتیاط مستحب، نیت عبادتی دیگر، در کنار اصل ماندن می‌باشد. ایام اعتکاف، دهه آخر رمضان و نیز ایام البیض(سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم) ماه رجب است».

همچنین «آخرین امام در گفتار اولین امام»، «شبی با مردمانی از جنس نور»، «خانواده مهدوی»، «تجربه های شاهین رهنما»، «گپ و گفت» و «شعر» از دیگر عنوانهای مطرح شده در این ماهنامه هستند.

در بخش پایانی ماهنامه نیز مطالبی با عنوان‌های «قصه‌های ماه/ هل من ینصرنی؟»، «غول بزرگ مهربان»، «بزم به هم ریخته»، «کبوترانه»، «نثر ادبی»  و «پشت صحنه» به چشم می‌خورد.

محبوبه حاجی‌مرتضایی در صفحه سی‌وهشتم ماهنامه با عنوان قصه‌های ماه آورده است: «دختر، امروز مردد بود برود بازار یا برود پاساژ. نزدیک عید و ویترین‌های روشن مغازه‌ها دلبرانه چشمک می‌زدند. دست بعضی از زن‌ها پاکت‌های خرید دیده می‌شد. از دور گنبد طلایی حضرت معصومه را که دید و نوای عربی که از کاروانی که به سوی حرم می‌رفت(وا اماه! وا اماه!؛ وای مادرم! وای مادرم!) می‌خواند او را به مکان و شخص خاصی برد.

یاد سید حکیم یکی از همین فرماندهان چشم بادامی افغانستانی افتاد که گفته بود: «ما اینجا بمانیم، در بستر بمیریم! الحق خسارته. آنجا دختران سادات را اذیت می‌کنند، ما غیرت داریم، ما اینجا بخوابیم تا سرمان را نبُرند؟ باید برویم فدایی دختر علی علیه‌السلام شویم».

نگاهش به گوشه گنبد طلایی حرم گیر کرد. چند وقت بود که حرم نیامده بود؟ اصلا یادش نیامد. حرم، معصومانه اندک اندک در گذر زمان پشت هتل‌های بلند و پاساژهای پرزرق و برق گم می‌شد. چه تفاوت میان حرم و بارگاه حضرت معصومه و حضرت زینب؟ این دختر امام، آن دختر امام، همراه نوای وا اماه! گام برداشت. خرید را برای بعد از زیارت گذاشت. به غربت دختر حضرت زهرا و مصائبش فکر کرد».

مؤسسه آینده روشن(پژوهشکده مهدویت) صد و سی و چهارمین شماره ماهنامه انتظار نوجوان را در 48 صفحه و با قیمت 5700 تومان منتشر و روانه بازار کرده است./907/ ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات