۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۴۹۱۱۵۱

انتقاد نماینده مجلس از بی ثباتی اقتصاد با ظهور دولت های مختلف

حجت الاسلام حسین زاده بحرینی با اشاره به بی ثباتی اقتصاد ما با ظهور دولت های مختلف، گفت: در حال حاضر نظریه سومی هم از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است که همان اقتصاد مقاومتی است که در کنار توجه به رفاه مردم، پایبند به ارزش ها و آرمان های انقلاب است.
۲۴ فروردین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست «از مکتب شیکاگو تا درهای باز چینی» با محوریت نقد سیاست های اقتصادی دولت های دهم و یازدهم و تشریح شعار سال ظهر امروز 24 فروردین در مسجد تدین دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی به بیان مبانی توسعه در ادبیات اقتصادی پرداخت.

وی با طرح این پرسش ها که توسعه باید از سوی چه کسی در کشور انجام شود؟ مسؤول توسعه چه کسی است؟ چه کسی باید این فرآیند را مدیریت کند؟ چه کسی باید دست اقتصاد را بگیرد تا به توسعه برسد؟ توسعه پروژه است یا پروسه، افزود: در واقع پروژه هدفمند و نیاز به برنامه ریزی دارد و این درحالی است که پروسه فرآیندی است که خود به خود اتفاق می افتد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پاسخ به این پرسش که توسعه پروژه است یا پروسه می تواند جواب این سوالها را مشخص کند که این امر نیاز به مدیریت دارد یا نه، گفت: درباره پرسش پروژه یا پروسه بودن توسعه، مکاتب مختلف پاسخشان متفاوت است.

وی در ادامه به بیان و بررسی نظریه آدام اسمیت، بنیانگذار علم اقتصاد و مکتب اقتصادی کلاسیک پرداخت و گفت: در این نظریه توسعه به عنوان پروسه تلقی می شود که دولتها باید دست خودشان را از اقتصاد بیرون بکشند تا توسعه خود به خود به وجود آید.

حجت الاسلام حسین زاده بحرینی با بیان اینکه در مقابل این نظریه، نظریه جان مینارد کینز اعتقاد به پروژه ای بودن توسعه دارد، اظهار کرد: در این نظریه دولتها باید در اقتصاد مداخله کنند و آنان دست اقتصاد را بگیرند و به توسعه برسانند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این دو دیدگاه  در کشور ما در دولتهای گذشته و امروز تجربه شده است، تصریح کرد: در واقع مکتب شیکاگو محل رشد همین افرادی است که گفتند تمام مشکلات ما در عرصه اقتصادی به این دلیل است که از نظریه آدام اسمیت فاصله گرفته ایم و اشتباه شده است و نباید دولتها در اقتصاد مداخله کنند.

وی با اشاره به بی ثباتی اقتصاد ما با ظهور دولتهای مختلف گفت: اما در کنار این دو نظریه، نظریه سومی هم از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده که همان اقتصاد مقاومتی است که در کنار توجه به رفاه مردم، پایبند به ارزشها و آرمانهای انقلاب است./202/934/ب1

ارسال نظرات