۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۴۸۹۲۳۴

انتشار چاپ نهم کتاب «تاریخ مستطاب امریکا» در سال 95

انتشارات شهید کاظمی، چاپ نهم کتاب «تاریخ مستطاب امریکا» به قلم دکتر کوشکی را منتشر کرد.
 کتاب «تاریخ مستطاب امریکا» کتاب «تاریخ مستطاب امریکا»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات شهید کاظمی چاپ نهم کتاب «تاریخ مستطاب امریکا»، به قلم دکتر محمدصادق کوشکی را منتشر کرد.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم:

«ایده اولیه «تاریخ مستطاب آمریکا» مهرماه سال 1392 در خاکریز مطرح شد و پس از مشورت و بحث فراوان، حدود سه ماه بعد به نقطه آغاز تولید رسیدیم. ما به دنبال اثری بودیم که تاریخ مستطاب آمریکا را در سه فصل: 1- تأسیس و فضای داخلی آن، 2 سیاست‌های امریکا در عرصه بین‌المللی و 3- سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، با زبانی طنز روایت کند و در کنار متن، از کاریکاتور نیز برای تکمیل و تلطیف پیام استفاده کنیم.

...تقریباً از ابتدای 1393 انتخاب نویسنده و کاریکاتوریست در دستور کار قرار گرفت‌ و پس از مذاکره با چند تن از طنزنویسان خوش‌قلم کشورمان؛ در حالی که برای ارزیابی نتایج پژوهش و اصلاح روند طی شده، خدمت دکتر محمدصادق کوشکی رسیده بودیم؛ ایشان پس از مطالعه و بررسی محتوا پژوهشی، برای نگارش متن طنز ابراز تمایل کردند و ما نیز پس از تأملی این پیشنهاد را مغتنم شمردیم.

...سعی کردیم تاریخ مستطاب آمریکا، فضای داخلی و سیاست‌های بین‌المللی آمریکا را از منابع غیر ایرانی روایت کنیم و سیاست‌های آمریکا را در قبال ایران نیز بیشتر از زبان منابعی که توسط وابستگان رژیم پهلوی منتشر شده است، بیان نماییم.

در تنظیم نهایی نیز ـ علی رغم اینکه متن، طنز است ـ همانند یک متن پژوهشی منابع تمامی گزاره‌ها در پاورقی ذکر شده است تا اعتبار روایت تاریخی در بالاترین سطح ممکن حفظ شود. همچنین سایر اطلاعات جانبی مورد نیاز، از جمله، نمایه‌ها به صورت مختصر در پاورقی آمده است تا به فهم کامل خواننده کمک کند. در مجموع برای پژوهش بیش از 400 نفر – ساعت زمان صرف شده است.

 دکتر کوشکی نگارش متن طنز را از شهریورماه 1393 آغاز کرد. این متن 30000 کلمه‌ای پس از حدود نه ماه اهتمام و تلاش ایشان آماده شد. طراحی کاریکاتورها به طور جدی از فروردین 1394 آغاز شد و آقای بیژنی در طول چهارماه بیش از 150 کاریکاتور با موضوعات متن طراحی کردند که از این میان 110 کاریکاتور انتخاب شده است.»

نگارنده، این کتاب را در پنج فصل با نام‌های: «آمریکا و خودش»، «آمریکا و صادرات حقوق بشر و دموکراسی» و «امریکا و طرف‌های ما»، «تن ایرانی و کیسه آمریکایی» و «و آخرش...» تنظیم کرده است.

نویسنده در بخشی از «یک مقدمه کاملا جدی» این کتاب آورده است:

«تاریخ ایالات متحده آمریکا خیلی جدی است! آن‌قدر جدی که حتی بخش‌ها و قسمت‌های شوخی آن هم جدی است! (تعجب نکنید! آنهایی که تاریخ را می‌شناسند، می‌دانند قسمت‌هایی از تاریخِ هر جایی شوخی است! یعنی همه جای یک تاریخ نمی‌تواند جدی باشد! مثلا ساختن مناره با کله‌ مردم کرمان توسط آقامحمدخان قاجار به نظر شما شوخی نیست؟) و طبیعی است شوخی کردن با این تاریخ بسیار جدی، کار ساده‌ای نیست؛ چون آمریکایی‌ها بر خلاف ظاهرشان بیش از حدِ مجاز جدی‌اند!»

نویسنده در فصل اول، عنوان‌های:‌ «یک کشف ضروری»، «اولین گام‌های برای پرداخت حقوق بشر»، «اصلاحات تمدنی عمیق»، «ترویج فضائل اخلاقی آمریکا»، «الهیات آمریکایی»، «کاکا سیاه آویزان به تمدن»، «القای بردگی و شهروندان مدرن»، «بهشت یک درصدی» و «آمریکا چیست و کجاست؟» را بررسی کرده است.

همچنین، نگارنده در فصل دوم مطالب:‌ «مکزیک؛ اولین هدف آموزشی»، «فیلیپین؛ گام دوم»، «آمریکا بزرگ می‌شود»، «ویتنام، ویترین تمدن آمریکایی»، «کامبوج و لائوس، نمادهای عدالت آمریکایی»، «آمریکا و همسایگان»، «نیکاراگوئه، تضاد بهداشت و حقوق بشر»، «کانادا و حقوق میکروسکوپی»، «پاناما و نجات به سبک آمریکایی»، «کوبا و میکروب تمدن»، «آمریکا و روزگار ما» و «تجارت قانونی انسان» را واکاوی کرده است.

«سومالی: حقوق بشر و شاخ آفریقا»، «سودان و حقوق شیمایی بشر»، «افغانستان و تمدن خشخاشی آمریکا»، «عراق، تمدن امریکایی و دیگر هیچ»، «تروریستی به نام عراق»، «حقوق بشر اختصاصی ابوغریب»، «تمدن آمریکایی و حلق عراقی»، «پهباد، منطق دموکراسی»، «اسرائیل، میوه تمدن آمریکایی» عنوان‌هایی است که مؤلف در فصل سوم این کتاب آنها را شرح داده است.

«جیره جنگی تمدن آمریکایی»، «28 مرداد دموکراتیک»، «تمدن از آمریکا، نفت از ایران»، «تأسیس ساواک و تمدن حقوق بشر»؛ «اصل چهارم مدنیت آمریکا»، «آبریزگاه و تمدن آمریکایی»، «مستشاران حقوق‌بگیر حقوق بشر»، «تبعیض تمدنی»، «فروش دموکراتیکی اسلحه آمریکایی»، «انتصابات دموکراتیک آمریکایی»، «آثار باستانی ایرانی و متمدنان آمریکایی»، «صمیمیت آمریکایی»، «اصلاح اراضی ایران»» «کودتای مصلحتی هایزر»، «تسخیر لانه متمدن جاسوسی»، «تحریم‌های بشردوستانه آمریکا»، «همکاری دموکراتیک آمریکا و صدام»، «دموکراتیک‌ترین حمله به یک ایرباس» و «اکتشاف آمریکایی و ژنتیک ایرانی» عنوانهایی است که نویسنده در فصل چهارم به آنها پرداخته است.

«هزینه نظامی تمدن»، «اسلحه، کلید قفل حقوق بشر آمریکا»، «دلسوزی نظام‌مند در امور دیگر کشورها»، «سازمان آمریکایی ملل متحد»؛ «آمریکا، اِند همه چیز» از موضوعاتی است که نگارنده آنها را در فصل «و آخرش...» آورده است.

نویسنده کتاب «هویت در ایران امروز»، در صفحه 227 با عنوان «آمریکا، اِند همه چیز» آورده است:

«یکی دیگر از ویژگی‌های آمریکا این است که چون کشور در همه چیز آخرش است ـ یعنی اِند همه چیز است ـ دلیل ندارد مثل بقیه کشورها و در    قراردادها و معاهدات بین‌الملل عضو شد؛ مثلاً آمریکا عضو «کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان» نیست؛ چون حقوق کودکان در آمریکا از هر جای دیگر بهتر رعایت می‌شود و اینکه هر روز تعدادی از کودکان آمریکایی قربانی خشونت جنسی می شود، دلیل کافی برای پیویستن به این تشکیلات نیست.

و یا عدم توجه امریکا به «کنوانسیون منع شکنجه» به این دلیل است که اولاً کسی جرأت شکنجه دادن امریکایی‌ها را ندارد و ثانیاً امریکایی‌ها به ضرورت یا مصلحت کسی را شکنجه کنند؛ آن وقت، دیگر، کنوانسیون منع چه کاره است و چه می‌تواند بکند؟»

دکتر محمدصادق کوشکی آثاری دیگری نیز دارد که: «برگی از باغ»، «تأملاتی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)»، «تبار ترور، مبانی سیاست مطلوب در قرآن کریم»، «هویت در ایران امروز» و «کادرسازی برای انقلاب» برخی از آثار وی است.

گفتنی است، کتاب طنز «تاریخ مستطاب آمریکا» نوشته محمد صادق کوشکی و کتاب کودک «بچرخ تا بچرخیم» اثر محمد سرشار برای هفتمین دوره «پویش مطالعاتی روشنا» نیز معرفی شده‌اند و توزیع کتاب‌های دور هفتم این پویش از 20 اسفند 95 آغاز  شده است. ضمنا در دوره جدید این پویش  مانند دوره قبل، قرعه کشی به صورت هفتگی انجام خواهد شد و هر هفته به قید قرعه به تعدادی از افرادی که در همان هفته در مسابقه شرکت کرده‌اند، جایزه اهدا می‌شود.


 انتشارات شهید کاظمی، چاپ نهم کتاب «تاریخ مستطاب امریکا» را با شمارگان 5000 نسخه، در 227 صفحه، به قمیت 8000 تومان در اسفند ماه 1395 منتشر کرده است.998/ پ 202/ش

ارسال نظرات