۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۴۸۷۲۴۶
جهانگیری مطرح کرد؛

بهره گیری از ظرفیت حوزه علمیه در گسترش فرهنگ بخشش

معاون اول رییس جمهور با مهم ارزیابی کردن نقش حوزه های علمیه، گفت: باید از ظرفیت حوزه های علمیه در موضوع بسط و گسترش فرهنگ بخشش در جامعه استفاده کرد.
جهانگیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ظهر امروز سه شنبه 24 اسفند در نخستین همایش ملی صبر، گفت: موضوعاتی همچون بخشش، رضایت و صلح اگر در جامعه گسترش پیدا کند، قطعا می‌تواند به کاهش معضلات اجتماعی کمک کند. امروز نیز ریشه بسیاری از مشکلات در نبود و یا کمبود چنین مفاهیمی است.

وی افزود: درباره کاهش آسیب‌های اجتماعی 4 جلسه را در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار کرده‌ایم. امروز اگر بخواهیم تنگناهای موجود در جامعه را کم کنیم، باید مفاهیمی همچون صبر و عفو را در جامعه خود به عنوان یک فرهنگ نهادینه کنیم.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: از منظر یک مسؤول اجرایی به این جمع‌بندی رسیدم که هیچ برنامه توسعه‌ای و تحول اقتصادی، بدون مدارا و صبر امکان ندارد. هر جا سرمایه اجتماعی کم شود، مشارکت و همبستگی در بین نهادهای مدنی کاهش می‌یابد و منابع انسانی دچار اختلال می شوند. اگر بخواهیم به جهات مختلف سرمایه‌های کشور نگاه کنیم، حتما سرمایه‌های اجتماعی در اولویت قرار دارد. ما باید انگیزه‌های اخلاقی را در قالب رفتارهای فردی و اجتماعی تقویت کنیم؛ قطعا این مسأله از زوال سرمایه‌های اجتماعی پیشگیری می‌کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: این کار بزرگ نیازمند این است که همه در همه سطوح یاد بگیریم همدیگر را تحمل و با همدیگر کار کنیم. گاهی اوقات فکر می‌کنند منظور از مدارا و صبر، صرفا یک کار سلبی است اما صبر محدودیت نیست بلکه گشایش است و فرصت توسعه و پیشرفت و حل مسایل و مشکلات را ایجاد می کند.  یک عده از اقتصاد مقاومتی برداشت اقتصاد منزوی دارند ولی مقاومت در اینجا به معنای ایجاد فرصت‌های بهتر است تا با تکیه بر ظرفیت‌های درون جامعه، رفاه و آسایش مردم را فراهم کرد.

وی در پایان با اشاره به نقش نهادهای دینی به ویژه حوزه‌های علمیه، بیان داشت: باید همگی تلاش کنیم تا فرهنگ بخشش را در جامعه حاکم کنیم و در این مسیر یکی از مراکزی که قطعا می‌تواند کمک حال ما باشد، مراکز حوزوی و حوزه‌های علمیه هستند./202/856/ب1

ارسال نظرات