۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۴۸۶۴۴۰
مدیر حوزه علمیه بابل:

کتاب وقف نامه حوزه علمیه بابل منتشر می شود

حجت الاسلام پوراکبر گفت: کتاب وقف نامه حوزه علمیه بابل که حاوی اسناد تاریخی و نیت های واقفان است، به زودی منتشر می شود.
عبدالعلی پور اکبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام عبدالعلی پور اکبر، مدیر حوزه علمیه بابل شب گذشته در نشست احیای موقاف حوزه های علمیه بابل در مدرسه علمیه روحیه این شهرستان با اشاره به تعداد بالای موقوفات مربوط به حوزه علمیه در بابل، گفت: تعداد موقوفات مربوط به مدارس حوزه علمیه شهرستان بابل در سطح کشور کم نظیر است.

وی با بیان این مطلب که سابقه برخی از مدارس علمیه در بابل به بیش از 4 قرن قبل بر می گردد، افزود: سابقه برخی از مدارس علمیه در بابل همتراز با برخی از مدارس علمیه نجف اشرف و اصفهان است و این به ریشه دینی، اعتقادی و حضور علمای برجسته در این دیار بر می گردد.

امام جمعه تنکابن اظهار داشت: بر اساس اسناد تاریخی به دست آمده در حدود چهارصد سال قبل در بابل 16 مدرسه علمیه بزرگ و فعال وجود داشت که علمای برجسته و مراجع بزرگ دینی در آن به تدریس مشغول بودند.

حجت الاسلام پور اکبر با اشاره به تصرف بسیاری از موقوفه های متعلق به حوزه علمیه بابل در گذشته، اذعان کرد: در دوران رضاخان بسیاری از اماکن موقوفه بابل تبدیل به مراکز اداری و تجاری شد و حتی بسیاری از آثار موقوفات شهرستان محو شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اماکن موقوفه متعلق به حوزه علمیه بابل با وقف نامه ثبت شده رسمی وجود دارد که باید بر اساس تکلیف شرعی و قانونی احصا شود.

مدیر حوزه علمیه بابل با تقدیر از اهتمام اوقاف و امور خیریه و سایر دستگاه ها برای بررسی و احصای موقوفه های حوزه علمیه و برگزاری این جلسات، تصریح کرد: باید به وضعیت موقوفه های حوزه علمیه بابل رسیدگی شود و با افرادی که در برابر پرداخت حقوق قانونی وقف اقدام نمی کنند، برخورد شود.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت وقف، تاکید کرد: نیت واقفان باید مورد توجه قرار گیرد اما برخی ها چندین سال با بهره مندی و استفاده از امکانات وقفی هزینه های آن را به نیت تعیین شده پرداخت نمی کنند.

حجت الاسلام پوراکبر خاطرنشان کرد: سلسله جلسات پیگیری برای احیای موقوفات با حضور مسؤولان تا کنون نتایج خوبی را در پی داشته است و همکاری نهادها و ادارات در این زمینه بسیار مثمر ثمر بود.

وی از تدوین کتابی از وقف نامه های حوزه علمیه بابل خبر داد و گفت: کتاب وقف نامه حوزه علمیه بابل که حاوی اسناد تاریخی و نیت های واقفان است، به زودی منتشر می شود./202/1313/ب1

ارسال نظرات