۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۴۸۶۳۸۴
اسلام‌گرایی معاصر (3)

گروهک تروریستی انصارالشریعة لیبی؛ از وجوب عینی جهاد تا حرمت تکفیر اهل قبله

آمریکا انصارالشریعة را به اتهام همکاری در حادثه 11 سمپتامبر و حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد.
انصار الشریعة

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: گروهک تروریستی انصار الشریعة به جنبشی بزرگ تبدیل شده که امروز در کشورهای مختلفی نظیر لیبی، تونس، مصر، یمن و مالی مشغول به فعالیت است. بعد از شروع انقلاب مسلح علیه قذافی در لیبی، گروه تروریستی القاعده از آشیانه خود سر برآورد و تمامی نیروهای جنگی خود از سراسر سواحل آفریقا را به لیبی فراخواند. با افزایش دامنه درگیری‌ها، القاعده شبه نظامیان وابسته به خود را تاسیس و نام انصارالشریعة را بر آنان گذاشت.

انصارالشریعة توانست پس از درگیری‌های شدید با نیروهای حفتر فرمانده خودخوانده بازنشسته ارتش به منطقه بنغازی مسلّط شود. حفتر نام عملیات نظامی خود را «الکرامة» نامیده بود و هدف از این عملیات را پاکسازی سرزمین لیبی از وجود شبه نظامیان افراطی عنوان کرد.

شکل‌گیری اولیه و تاسیس انصارالشریعة
محمد علي الزهاوي رهبر انصارالشریعة خود را به عنوان فرمانده گردان و نه گروه معرفی کرد. وی همچنین تاکید کرد که با وجود احترام فراوان برای رهبران القاعده اما هیچگاه گردان تحت رهبری او وابسته به القاعده نیست، هرچند که بسیاری از شاخه‌های القاعده با توصیه ایمن الظواهری رهبر القاعده همین سیاست را در پیش می‌گیرند تا مسئولیت‌های زیادی در ابتدای شکل‌گیری گروه‌ها متوجه سازمان القاعده نباشد.

اینکه الزهاوی خود را رهبر گردان معرفی کرد تنها یک معنا دارد که یعنی ابوعیاض التونسی رهبر حقیقی انصارالشریعة است زیرا التونسی است که از سوی القاعده به ریاست شاخه انصارالشریعة در تونس و لیبی برگزیده شده است.

انصارالشریعة در سال2012م پس از برگزاری اولین نشست خود با عنوان «الملتقی الاول لنصرة الشریعة» که در آن بسیاری از گردان‌های اسلامی لیبی شرکت کردند، اعلام موجودیت کرد. بلافاصله پس از پایان این نشست خبری شبه نظامیان با تجمع در یکی از مناطق بنغازی با تسلیحات نظامی و ماشین‌های جنگی به همراه اسلحه‌های نیمه سنگین پرچم القاعده را در سراسر شهر حمل کردند.

بارها از سوی ارتش لیبی به شبه نظامیان انصارالشریعة فرصت داده شد تا سلاح‌های خود را بر زمین گذاشته و تسلیم شوند اما آنها از این عمل سرباز زدند و کار به آنجا رسید که ترورهای سازماندهی شده علیه فرماندهان بلندپایه ارتش در دستور کار این گروهک تروریستی قرار گرفت.

ساختار سازمانی
اطلاع دقیقی از ساختار سازمانی گروهک تروریستی انصارالشریعة در دسترس نیست مگر آنکه محمد علی الزهاوی به عنوان رهبر این گروه شناخته شده و کمیته‌ای شرعی با ریاست ناصر الطرشانی به بررسی ضوابط شرعی رفتارهای اعضای سازمان می‌پردازد.

انصارالشریعة دارای دو شعبه خارج از بنغازی است که در سرت و اجدابیا مستقر بوده و در 4 آگوست 2013 اعلام موجودیت کرد. مسئولیت این شاخه از انصارالشریعة را احمد علی التیر معروف به ابوعلی به عهده دارد.

اساسنامه فکری
کمیته شرعی انصارالشریعة در بیانیه‌ای با عنوان «این اعتقاد و شیوه ماست» مهمترین اهداف فکری و اعتقادات دینی خود را برای همگان ترسیم کرد. برخی از این اعتقادات ذکر شده در بیانیه عبارتند از:
1. ایمان داریم که خدایی جز خداوند بلند مرتبه نیست و هرگونه شرک را از او نفی می‌کنیم. محمد(ص) رسول خداست و امام و پیامبر واجب الاطاعه است. اسلام آخرین دین است و هرکس که آن ایمان آورده و دستوراتش را تبعیت کند مسلمان و در غیر این صورت کافر است حتی اگر خودش مدعی اسلام باشد.
2. سنت همان وحی ثانی است که مفسر و مبیّن قران است و هیچگاه از سنت‌های صحیح با سخن و یا مخالفت بزرگ و کوچک عقب نشینی نخواهیم کرد.

3. صحابه همگی عادل، محبتشان بر ما واجب و بغض آنان موجب نفاق ماست. آنان بهترین‌ها در خیر هستند.

4. عذاب قبر، بعثت پس از مرگ، عرضه شدن اعمال بندگان بر خدا، حسابرسی، میزان، پل صراط، بهشت و جهنم حق است. شفاعت حقی است برای خدا و هر آن کسی است که پروردگار به او اذن داده و در قول و فعل از او راضی باشد.

5. هیچ فردی از موحدان را و نه هر آنکس را که رو به قبله مسلمانان نماز بگذارد به واسطه گناهانی چون نوشیدن شراب، زنا و یا دزدی تکفیر نخواهیم کرد.

6. سرزمین‌هایی که شرایع کفر در آنجا ترویج شده و این ادیان کفرآمیز بر احکام اسلامی غلبه کند آن سرزمین را سرزمین کافران می‌دانیم اما این امر به معنای تکفیر ساکنان و مردمان آن سرزمین نیست چون دولت اسلامی در آنجا تحقق نیافته است.

مبانی عقیدتی
انصارالشریعة اصول و مبانی عقیدتی خود را از قرآن، سنت با اتکا بر فهم سلف صالح اتخاذ می‌کنند. در دیدگاه آنان سلف صالح تنها به اصحاب سه قرن اول اطلاق می‌شود.

از دیدگاه این گروه جهاد تا روز قیامت برپا خواهد بود و فرقی نیست که امامی باشد یا نه و یا حاکم فاسقی در راس باشد یا حاکم عادلی. اگر حاکم اسلامی نیز در کشوری نباشد مساله جهاد به تاخیر نخواهد افتاد. اگر در جهاد بر غنیمتی دست یافتند آن غنیمت منطبق با شرع تقسیم شده و شایسته است که هر مومنی با کافران جهاد کند تا هیچ کافری در زمین باقی نماند.

خون، جان، مال و ناموس مسلمانان در دیدگاه انصارالشریعة حرام است و تنها به موجب مباحات شرعی اجازه تعدی به مسلمانان است. با این حال اگر کافران به مسلمانان تعدّی کننددر این صورت جهاد علیه کفار واجب عینی شده و همگی باید با آنان به مبارزه برخیزند.

دوری از تفرقه، ضرورت وحدت، فضیلت به تقوا نه به ملیّت، حمایت از دوستان الهی و مبارزه با دشمنان الهی از دیگر مبانی عقیدتی انصارالشریعة است.

اقدامات تروریستی
1.حمله به کنسولگری آمریکا
با وجود سابقه خرابکاری و اقدامات ضد انسانه انصارالشریعة، اما آمریکا با این گروه تروریستی مدارا کرده و هیچگاه اقدامات آنان را محکوم نمی‌کرد تا آنکه کنسولگری آمریکا در بنغازی مورد حمله شبه نظامیان قرار گرفت.

دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا بعد از این حمله اعلام کردند که شبه نظامیان انصارالشریعة با کمک تعدادی از نیروهای مصری مانند محمد جمال ابواحمد که وظیفه انتقال سلاح از لیبی به مصر و جابجایی عناصر تکفیری به پایگاه‌های نظامی القاعده برای آموزش مسلحانه را بر عهده داشت، مسئول حمله تروریستی به سرکنسولگری آمریکا در لیبی هستند.

به دنبال این حمله، در ژوئن 2014م آمریکا انصارالشریعة را به اتهام همکاری در حادثه 11 سمپتامبر 2012 و هدف قرار دادن بعثه آمریکا در بنغازی لیبی که به کشته شدن سفیر و سه کارمند سفارت شد، در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

احمد ابوخطالة از انصار الشریعة بنغازی، سفیان بن قمو از انصارالشریعة درنه، سیف‌الله بن حسین معروف به ابوأیاد از تونس به عنوان عاملان این حوادث معرفی و اسامی آنان در لیست سیاه قرار داده شد.

2.حمله به مسیحیان مصر
انصارالشریعة در واکنش به اقدام آمریکا تعدادی از مسیحیان مصری ساکن در لیبی را مورد حمله قرار داد به گونه‌ای که برخی از آنان را ترور کرده، برخی را ربوده و برخی را نیز مورد آزار و اذیت جسمی قرار دادند.

با انتشار این اخبار مردم مصر انصارالشریعة را مسئول این فجایع دانستند. در همین زمان تعدادی از دیپلماتهای مصری نیز ربوده شدند. هرچند که بعدها گفته شد که این اقدامات از سوی انصارالشریعة نبوده و گروهی به تازگی در مصر اعلام موجودیت خواهد کرد که مسئولیت این اقدامات با اوست اما این سخن در حد گمانه‌زنی رسانه‌ای باقی ماند و مردم همچنان انصارالشریعة عامل این جنایات می‌دانستند.

قطر و اتهام حمایت از انصارالشریعة
عبدالله الثنی رییس دولت موقت لیبی حکومت قطر را به حمایت از سازمان تروریستی انصارالشریعة و حمایت از نیروهای فجر لیبی و نیز دخالت در امور داخلی لیبی متهم ساخت.

محمدبن‌عبدالله الرمیحی معاون وزیر امور خارجه قطر با رد کامل ادعاهای عبدالله الثنی این سخنان را «توهمات و ادعاهای بی‌اساس و باطل» توصیف کرده و گفت: سیاست دولت قطر بر اساس احترام متقابل و دخالت نکردن در امور سایر کشورها است.

البته در این میان عبدالله الثنی بار دیگر در نشستی مطبوعاتی قطر و سودان را به دخالت در بحران داخلی کشورش و ارسال سلاح به نیروهای فجر لیبی متهم ساخته و این دو کشور را به قطع روابط دیپلماتیک متهم ساخت.

به نظر می‌رسد که کشورهای حامی تروریست‌های تکفیری باید با رصد دقیق رخدادهای کشورهایی مانند لیبی به این نتیجه برسند که در صورت حمایت از گروهک‌ها و سازمان‌های تروریستی آتش این اختلاف‌ها و ناامنی‌ها دامن آنان را نیز خواهد گرفت./981/ب953/ک

ارسال نظرات