۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۴۸۶۰۱۹
در کارگاه «اعتیاد به فضای مجازی» مطرح شد؛

زندگی پاک در دنیای دیجیتالی

آینده پژوه حوزوی گفت: در روندهای تحولات فضای مجازی با مسأله واقعیت مجازی و افزوده رو به رو هستیم.
حجت الاسلام احمد کوهی پژوهشگر حوزوی حجت الاسلام احمد کوهی پژوهشگر حوزوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد کوهی امروز در کارگاه «اعتیاد به فضای مجازی» که در حاشیه سومین همایش ملی فضای مجازی پاک که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به ارائه بحث با موضوع آینده پژوهشگری در فضای مجازی با گرایش حضور نخبگان حوزوی در فضای مجازی پرداخت و اظهار داشت: آینده پژوهشی پیش بینی نیست و اساساً پیش بینی در دنیای متحول فعلی بدون این که انسان به قدرتی وصل باشد، به شکل عادی امکان پذیر نیست.

وی گفت: در آینده پژوهی آینده هایی را تحت عنوان آینده های بدیل فرض کنیم که برخی از آینده های فرضی، محتمل تر هستند و به دنبال این هستیم که آینده ای را بر اساس ارزش های خود ایجاد کنیم. آینده نگری یعنی نگاه به تغییر و آینده متفاوت داشتن است و می تواند متفاوت از حال باشد.

پژوهشگر آینده پژوهی تصریح کرد: اکنون می توانیم مشاهده کنیم که بر روی چه حوزه های کار می شود و می توانیم ببینم که روند تغییر به کدام سمت است و تغییر مسیر دهیم و حداقل این که غفلت زده نخواهیم شد.

وی افزود: روندها یکی از چهار مؤلفه ای بوده که در آینده پژوهی مفید هستند؛ فضای رسانه ای فضای متحول و متغیری است؛ دنیای وبِ یک، دنیای پرتال ها و سایت ها بود و یک تغییری در آن به وجود آمد و ما را به وبِ دو رساند که علت آن فناوری بود و فرهنگ و ایده ای پشت سر آن وجود داشت که در این وب، نقش مخاطب تغییر کرد و بسیاری از اوقات، تولید محتوا از سوی مخاطب صورت می گیرد و مخاطب صِرف نیست و تحول عمده ای به خاطر این وب، به وجود آمد.

حجت الاسلام کوهی اظهار داشت: در تحلیل روند، باید روند ارزیابی از آینده صورت گیرد و پیامدهای آن گفته شود؛ در روندهای تحولات فضای مجازی با مسأله واقعیت مجازی و افزوده مواجه هستیم؛ کشورها و اقتصاد و دین داری در فضای مجازی  از جمله واقعیت مجازی بود؛ در دوره ای واقعیت افزوده آمد و نتوانست رشد آنچنانی داشته باشد، اما اکنون دوباره در حال رشد است؛ سرعت رشد واقعیت افزوده به اندازه فراگیری گوشی های هوشمند نیست، اما ارزیابی ها و پیش بینی ها این است که یک چهارم صنعت بازی در اختیار واقعیت افزوده قرار خواهد گرفت.

وی گفت: هوش مصنوعی و شخصی سازی روند تحول دیگری است که امروزه به خوبی در حال رشد بوده و سرمایه گذاری وسیعی روی آن شده است؛ در هوش مصنوعی، محتواها کاملا شخصی سازی می شود و ذائقه را تشخیص دهد؛ در این صورت اگر فردی وارد سایتی شود، آن سایت مبتنی بر سابقه سرچ شما اطلاعاتی را می دهد.

پژوهشگر آینده پژوهی تصریح کرد: امروزه با کاربری روزمره ای که با اینترنت داریم، داده های فراوانی را به دست می گیریم که در هر 60 ثانیه اتفاقاتی که می افتد، محیر العقول است، فقط 50 میلیارد پیام از طریق واتساپ بین مردم دنیا منتقل می شود؛ طبق نظر سنجی ها مردم هنوز ترجیح می دهند که از کاربری ها استفاده کنند و اهمیت زیادی به حریم خصوصی نمی دهند.

حجت الاسلام کوهی افزود: چهار فناوری در حال همگرایی با هم هستند که فناوری های شناختی، زیستی، اطلاعاتی و نانو با همگرایی با هم اتفاق جدیدی را رخ می دهند و ثمره آن تحول کیفی است.

وی اظهار داشت: امروزه اینترنت در حال همگرایی با زندگی واقعی ما است که پس از این با همه ابعاد زندگی ما ارتباط می گیرد و این به معنای تحول دیگری است.

پژوهشگر آینده پژوهی گفت: فضای مجازی و حقیقی در هم تنیده شده اند و همه زندگی ما دیجیتالی است و باید راهبرد خود را با دید بازتری ارائه دهیم و راهکار ارائه می شود که زندگی پاک در دنیای دیجیتالی پاک است./822/پ202/س

ارسال نظرات