سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ Tuesday, September 26, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۱۱:۲۱
شناسه خبر: ۴۸۵۹۲۲
 
به بهانه هجدهم اسفند، سالروز تأسیس کانون‌های مساجد؛
مسجد؛ سازنده ایمان و سوزنده گناهان
مسجد کانونی است که دو کارکرد ملموس و محسوس سوزندگی و سازندگی دارد؛ سوزنده کینه‌ها و کدورت‌ها، نزاع‌ها و کشمکش‌ها و گناهان و لغزش‌ها و از سوی دیگر سازنده جان و ایمان.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، اگر نماز را «معراج» مؤمنان بدانیم – که هست – مساجد را باید سکوهای پرش و باندهای پرواز به‌سوی فضای بی‌کران معنویت و عبودیت به شمار آوریم، انسان مسلمان از این پایگاه‌های روحانی و معنوی آهنگ حرکت به‌سوی ملکوت را آغاز می‌کند و روح و جان خویش را با آسمان و آسمانیان پیوند می‌زند.

مسجد در فرهنگ دینی کارکردهای عبادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فراوانی دارد که در سیره پیامبر(ص) و پیشوایان معصوم (ع) و در جامعه دینی جلوه‌های آن مشهود و ملموس بوده و هست.

در یک نگاه کلان و کلی می‌توان گفت پهنه گیتی سجده‌گاه عاشقان و نمازخانه شیفتگان و معبد فرشتگان و دوستان خدا است. علی (ع) در پاسخ به کسی که دنیا را نکوهش می‌کرد فرمود: «إِنَّ الدُّنْيَا ... مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللَّهِ وَ مُصَلَّى مَلَائِكَةِ اللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْيِ اللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّه‏» [1]؛ دنیا سجده‌گاه دوستان خدا، جای نماز فرشتگان الهی، فرودگاه وحی خدا و جایگاه تجارت دوستان خدا است.

در این نگرش و نگاه سراسر عالم هستی در حال رکوع و سجودند و انسان هم این کاروان رو به کمال را همراهی می‌کند و از فرصت به‌دست‌آمده در سپنج سرای دنیا، به‌اندازه ظرفیت و قابلیت خویش بهره می‌برد و محبت خدا را در تجارتخانه دنیا که مسجد هست، کسب می‌کند و خود را به خدا نزدیک می‌سازد.

مسجد در فرهنگ و آموزه‌های دینی دارای جایگاه رفیع و مقدسی بوده و به دلیل حرمت و قداست، آن را خانه خدا می‌نامند.

مساجد مکان‌های عبادت، پایگاه‌های معنویت و حلقه‌های اتصال بی‌نهایت کوچک به بی‌نهایت بزرگ است، جامعه اسلامی قالبی است که قلب تپنده آن مسجد است و روح حیات و حرکت و پویایی از این مرکز بر جان و جامعه دینی می‌دمد.

مسجد؛ سکوی پرش آدمی از فرش به عرش

از این فرودگاه‌های زمینی، آدمیان سفر از فرش به عرش و از ملک به ملکوت را آغاز می‌کنند، با سیر در عالم معنا به معراج انسانیت راه می‌یابند و با آیات «انفسی و آفاقی» [2] آشنا می‌شوند و به مدال افتخار «عبد صالح» دست می‌یازند.

«مسجد محیطی است که روزی پنج مرتبه در آن صلح و صفا مساوات و مهرورزی، دوستی و برادری، جای کشمکش و گیرودارهای زندگی را می‌گیرد و در میان حسدها و دشمنی‌های روزانه افراد، راه جوانمردی و تواضع را هموار می‌سازد.»[3]

رسالت مسجد آن است که در گام نخست، جان‌ها را به جانان پیوند زند و با صیقل معنویت و نورانیت، فضای دل‌ها را مصفا سازد و ابرهای تیره گناه و نافرمانی را از محیط روح و جان انسان‌ها کنار زند و در گام بعدی به صدور این ارزش‌ها به محیط پیرامون خود و جهان بشریت بپردازد.

به گفته مرحوم آیتی، آن مورخ شهیر و توانا: «مسجد نه‌تنها محل عبادت و صفا و صمیمیت بود و نه‌تنها رذایل اخلاقی و گردوغبارهای روحی را علاج کرده و شستشو می‌دهد؛ بلکه مرکز قدرت اسلامی و ستاد نیروی عظیمی بود که توانست کمتر از سی سال، سایه دولت و حکومت اسلامی را بر خاور و باختر جهان بگستراند، رایت‌ها در مسجد بسته است و تا پای دیوار چین و از طرفی تا جبل‌الطارق و صحرای آمریکا با کمال قدرت پیش می‌رفت، فرمان‌های عظیمی که امپراتورهای بزرگ دنیا را تکان می‌داد و از جا می‌کند، از میان مسجد و روی منابر صادر می‌شد.»[4]

مسجد کانونی است که دو کارکرد ملموس و محسوس دارد؛ یکی سوزندگی و دیگری سازندگی، سوزنده کینه‌ها و کدورت‌ها، نزاع‌ها و کشمکش‌ها، فاصله‌های طبقاتی و از همه مهم‌تر سوزنده گناهان و لغزش‌های انسان‌هایی است که در مسیر بندگی گرفتار قصورها و تقصیرها شده‌اند و در انجام تکالیف به کاستی‌ها و کم‌کاری‌ها دچار شده‌اند.

مسجد؛ میدان فتح سرزمین وجود خویشتن

از سوی دیگر مسجد سازنده و پرورش‌دهنده جان‌ها و پاک‌کننده پلشتی‌ها و سامان‌بخش نابسامانی‌ها در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان است، در پایگاه مسجد پیوندهای انسانی و اسلامی تقویت می‌شود، فاصله‌ها به وصل و قهرها به مهر تبدیل شده و نیازها شناسایی و نیازمندان مورد توجه قرار می‌گیرند. مساجد در نگاه قرآنی می‌توانند و باید مهد پرورش ابر انسان‌هایی باشند که در پی طهارت جان و تطهیر جهان گام برمی‌دارند. [5].

آری مساجد همان مراکز وحدت و اتحاد و انسجام امتی هستند که در صدر اسلام با کمی عِدّه و عُدّه، بزرگ‌ترین تمدن دینی را به نمایش گذاشتند و با بزرگ‌ترین قدرت‌های زمان خود درافتادند و پیروزمندانه بیرون آمدند.

مسجد همواره الهام‌بخش و امدادرسان نیروهای خالص و مخلص بوده است که بعد از فتح سرزمین وجود خویش، در تاریخ «فتح‌الفتوح‌» ها آفریدند و زنجیرهای بردگی و خواری و ذلت و اسارت را از گردن بشریت گسستند.

در یک ترسیم جامع و همه‌سونگر می‌توان گفت: «مسجد در نگرش قرآنی خانه خدا، جایگاه پرستش و نیایش، مرکز دعا و راز و نیاز، پایگاه دعوت پیامبران و امامان نور، دانشگاه راستین دانش و آگاهی، شعور و شناخت و شفاخانه‌ای است که دل‌ها و جان‌ها و مغزها را از آفت کفر و نفاق، ریا و تظاهر، فریب و بیداد، سالوس و زهد فروشی، دجّال گری و بازی با احساسات و عواطف، عوام‌زدگی و عوام زادگی، تعصب و تعصب انگیزی، دنباله‌روی و شخصی پرستی پاک ساخته و مزرعه وجود و کران تا کران جان را به زیور اخلاص و ایمان، انصاف و آزادگی و عدالت و جوانمردی آراسته می‌سازد؛ و اگر جز این بود مسجد نیست و بر اساس تقوا و جلب خشنودی خدا سنگ بنای آن نهاده نشده و یا به دست کسانی است که دوست ندارند پاک و پاکیزه باشند و دیگران را بدان فراخوانند و یا آن را با تجارتخانه و یا مغازه و پاساژ اشتباه گرفته و یا دنباله‌روهایی بی‌اراده‌اند که بسان طوطی دعا یا نفرین می‌کنند.»[6]

ازاین‌رو باید فعالان و ارکان اربعه مساجد شامل امام جماعت، اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اعضای پایگاه بسیج و هیأت امنای مساجد با هماهنگی و همکاری یکدیگر و با توجه دقیق به جایگاه مسجد در آموزه‌های دینی و کارکردهای گوناگون مسجد در جامعه دینی جذب جوانان به مساجد، پرهیز از برخوردهای منفی و سلبی نسبت به جوانان، آبادی و عمران مسجد و ... را به‌صورت ویژه در دستور کار داشته باشند.

امید آنکه همگان به‌ویژه فعالان مساجد این سنگرهای کلیدی را حراست کنند و روزبه‌روز بر شکوه و غنای فرهنگی معنوی آن بیفزایند./504/9314/ب1

منابع و مآخذ:

[1]. نهج‌البلاغه، دشتی، حکمت ص 133.

[2]. سوره فصّلت /آیه 53.

[3]. سرمایه سخن، مرحوم آیتی، ج 1، ص 76.

[4]. همان مدرک، ج 1، ص 78.

[5]. قرآن کریم، سوره توبه، آیه 108.

[6]. ترجمه تفسیر مجمع‌البیان، طبرسی، علی کرمی، چاپ وزارت ارشاد اسلامی، ج 6، ص 73.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۳ + ۱۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۱/۵ - ۲۰:۱۸
مناطق عملیاتی؛ پایگاه تربیتی و فرهنگی نسل سوم و چهارم انقلاب
مناطق عملیاتی روزی پایگاه مقاومت رزمندگان ایران اسلامی در دفاع از خاک کشور بوده و امروز پایگاه تربیتی و فرهنگی نسل سوم و چهارم انقلاب است.
۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۱۱:۲۱
به بهانه هجدهم اسفند، سالروز تأسیس کانون‌های مساجد؛
مسجد؛ سازنده ایمان و سوزنده گناهان
مسجد کانونی است که دو کارکرد ملموس و محسوس سوزندگی و سازندگی دارد؛ سوزنده کینه‌ها و کدورت‌ها، نزاع‌ها و کشمکش‌ها و گناهان و لغزش‌ها و از سوی دیگر سازنده جان و ایمان.
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۱۵:۰۸
گزارش رسا از کرسی علمی ترویجی عدالت و مصلحت؛
اجرای عدالت یا رعایت مصلحت
کرسی علمی ترویجی عدالت و مصلحت از سوی حلقه تخصصی عدالت پژوهی مرکز مطالعات بینارشته‌ای در قم و با حضور صاحبنظران این عرصه برگزار شد.
۱۳۹۵/۱۲/۴ - ۱۱:۲۰
اندر حکایت بررسی کارکردهای حوزه علمیه انقلابی؛
تحول با نگاهی به تاثیرگذاری در جامعه و انقلابی ماندن
تولید علم و اندیشه و مدل های کابردی برای اداره جامعه از مصادیق مهم انقلابی‌گری حوزه‌های علمیه محسوب می شود اما باید توجه داشت که جامعه پیش از علم، به اخلاق نیاز دارد و می خواهد حوزه در عمل، صداقت و حق...
۱۳۹۵/۱۲/۱ - ۱۱:۴۷
نگاهی به فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران؛
از تحصیل در مکتب‌خانه‌های اجاره‌ای تا راه‌اندازی مرکز داده اینترنتی
حوزه‌های علمیه خواهران با راهبرد اصلی گسترش و فراگیر کردن آموزش علوم اسلامی و حوزوی و امکان تحصیل خواهران خداجوی میهن اسلامی راه اندازی شده است.
۱۳۹۵/۱۱/۲۷ - ۰۹:۴۹
عاشقانه های مردم آذربایجان با رهبر معظم انقلاب
فرا رسیدن سالروز قیام تاریخی مردم تبریز در 29 بهمن سال 1356 علیه رژیم ستمشاهی بهانه ای برای دیدار اقشار مختلف مردم آذربایجان با رهبر معظم انقلاب است.
۱۳۹۵/۱۱/۲۴ - ۱۰:۱۵
گزارش نشست علمی عوامل محیطی و انقلاب با تأکید بر درس انقلاب
نشست علمی عوامل محیطی و انقلاب اسلامی با تأکید بر درس انقلاب با ارائه رضا عیسی نیا و نقادی مسعود پورفرد و علی خالقی از سوی انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار شد.
۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۹:۱۶
آیت الله روحانی؛ مشعلدار مبارزه با رژیم طاغوت در شمال کشور
آیت الله هادی روحانی از شاگردان برجسته امام راحل و از پیشگامان مبارزه با رژیم شاهنشاهی در خطه شمال کشور است و شناخت تلاش های علمای برجسته ای مانند این عالم بزرگوار در عرصه پیروزی انقلاب اسلامی می توان...
۱۳۹۵/۱۱/۱۷ - ۱۱:۱۹
گزارش مشروح کرسی علمی تأملی بر نظام طبقه بندی سنت های الهی در جامعه
کرسی علمی ترویجی «تأملی بر نظام طبقه بندی سنت های الهی در جامعه و نقش آن در پیشرفت» از سوی حلقه تخصصی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در قم برگزار شد.
۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۹:۴۵
در یک نشست علمی؛
«تعامل عالمان دینی با نظام اسلامی» بررسی شد
چهارمین کرسی ترویجی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع تعامل عالمان دینی با نظام اسلامی، در سالن همایش های این پژوهشگاه در قم برگزار شد.
۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۱۳:۲۰
نمایشگاه خیریه اوقاف گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
همزمان با دهه فجر، نمایشگاه خیریه پارک طوبی با عرضه‌ محصولات متنوع داخل کشور و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی گشایش یافت.
۱۳۹۵/۱۱/۸ - ۱۴:۴۴
گزارشی از همایش حوزه انقلابی در قم
همایش یک روزه حوزه انقلابی و رسالت آن که با حضور هزاران نفر از طلاب سراسر کشور به بررسی چگونگی تحقق حوزه انقلابی پرداخت به کار خود پایان داد.
۱۳۹۵/۱۱/۸ - ۰۱:۴۲
درد دل ها و انتظارات برگزیدگان و منتخبان کتاب سال حوزه
تعدادی از برگزیدگان و افراد شایسته تقدیر و تحسین هجدهمین همایش کتاب سال حوزه در پایان همایش به بیان درد دل ها و انتظارات خود پرداختند و خواستار ارتقای سطح کیفی همایش بویژه در بخش داوری شدند.
۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۲:۰۱
گزارشی از نشست حوزه و دیپلماسی مذهبی؛
ضرورت گذر از فقه تقابلی به سوی فقه تعاملی/ ذهن حوزه هنوز جهانی نشده است
فقه را باید در آنچه مربوط به مواجهه تمدنی و دیپلماسی می شود یک تکان داد؛ در یک جمله باید گفت فقه را از فقه تقابل باید به فقه تعامل کشاند که وظیفه مراجع، فقها، اساتید و طلاب است.
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۲۱:۱۶
بخش دوم/وحدت حوزه و دانشگاه؛
نتیجه تعامل حوزه و رسانه نشر اخلاق خواهد بود/ رسوخ آسیب‌‌های اجتماعی به لایه‌های مدیریتی فاجعه آمیز است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروزه بیشتر سیاست مداران کشور ما یا فامیل هستند و یا متمول گفت: وجود برخی آسیب‏‌ها و انحراف‏‌ها در کف جامعه طبیعی است اما زمانی فاجعه‏‌آمیز می‏‌شود...
۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۲۰:۰۶
ساخت نظريه عرفي شدن با رويکرد اسلامي در بوته نقد؛
بستان: الگوی مورد نظر علم دینی تولید نظریه است/ شجاعی زند: استنباط نظریه از متون دینی بومی سازی علم نیست
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه استنباط و استخراج نظریه از متون دینی را نباید به معنی بومی سازی علم گرفت، گفت: نتیجه تحول در علوم انسانی علم دینی نیست بلکه تحول در علوم انسانی با عقبه غ...
۱۳۹۵/۱۰/۲۰ - ۱۳:۲۶
دیدگاه امیرمعزی درباره عرفان شیعی؛
بازگشت به تفکر غالیانِ شیعه و احیا و بازسازی آن
ناقد دیدگاه امیرمعزی درباره عرفان شیعی، مطالعات و تحقیقات وی را عموما بر روایتی از تشیع نخستین استوار می داند که از نظر اکثریت عالمان و فقیهان رسمی تشیع به عنوان روایتی غالیانه مورد طرد قرار گرفته است...
۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۲۰:۲۱
با ارائه حجت الاسلام آل بویه بررسی شد؛
نادرستی سقط جنین به لحاظ اخلاقی بر مبنای هدیه بودن جنین از سوی خدا
سقط جنین از چشم‌اندازهای گوناگونی از جمله از منظر حقوقی، فقهی، فلسفی و الهیات اخلاقی مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. در میان متفکران مسلمان این موضوع گرچه از منظر فقهی و حقوقی بسیار مورد نقض واقع شده...
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ - ۲۱:۰۷
گزارش رسا از کرسی ترویجی‌ عرضه و نقد ایده علمی:
نظریه تنصیص؛ پاسخ به چرایی بی‌اطلاعی یاران از نام ائمه
نظریه تنصیص بنا دارد با جمع‌آوری و بررسی روایاتی که درباره تعداد و نام و نشان ائمه از زبان پیامبر(ص) نقل شده است، همچنین بررسی روایاتی که بی‌اطلاعی شیعیان و یاران ائمه(ع) را از جانشینان ایشان نشان می‌...
۱۳۹۵/۱۰/۷ - ۲۱:۰۴
راه‌های محرمیت نیازمند دقتی هزار چندان؛
پاسخی بر نقد کتاب بررسی راه‌های محرمیت از دیدگاه فقه امامیه
مؤلف کتاب «بررسی راه‌های محرمیت از دیدگاه فقه امامیه» در پاسخ به مقاله انتقادی «شناخت راه‌های محرمیت؛ نیازمند دقتی دو چندان» به قلم سید ضیاء مرتضوی، گفت که راه‌های محرمیت نیاز به دقتی دو چندان نه، بلک...