۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۴۸۵۶۹۲
دادستان قم:

فضای مجازی از عوامل گسترش آسیب های اجتماعی است

کاهه دوستان نا باب، بیکاری و فقر در میان خانواده‌ها را از جمله عوامل شکل‌گیری ناهنجاری‌های اجتماعی برشمرد و فضای مجازی را یکی از عموامل گسترش آسیب های اجتماعی ذکر کرد.
مهدی کاهه دادستان قم مهدی کاهه دادستان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی کاهه، دادستان استان قم دوشنبه شب در همایش «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» که در مسجد امام زمان(عج) برگزار شد، با مهم ارزیابی کردن آسیب‌های اجتماعی، به تعریف این پدیده پرداخت و آن را نوعی بی‌نظمی دانست.

 دادستان استان قم، آسیب‌های اجتماعی را نوعی بی‌نظمی و رفتارهایی ناپسند و دور از شأن مردم دانست و اظهار داشت: آحاد جامعه چنین رفتار‌ها و بی‌نظمی‌ها را نمی‌پسندند.

وی با بیان این که آسیب‌های اجتماعی با رفتار دینی یک جامعه اسلامی هم‌خوانی ندارد، گفت: از آنجایی که فرهنگی دینی جامعه، آسیب‌های اجتماعی را نمی‌پذیرد و دین نیز به اصلاح آسیب‌های اجتماعی تأکید دارد، ضروری است تا با نگاهی ویژه آسیب‌های اجتماعی را برطرف کنیم.

کاهه دوستان نا باب، بیکاری و فقر در میان خانواده‌ها را از جمله عوامل شکل‌گیری ناهنجاری‌های اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: به سبب پیشرفتی که تکنولوژی داشته، سرعت پیش‌ رفت آسیب‌های اجتماعی توسط تکنولوژی بسیار بالا است.

وی با تأکید بر بررسی عمیق‌تر ناهنجاری‌های اجتماعی در خانواده‌ها، تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی در همه دوران‌ها بوده است، چه در قدیم و چه در جدید، منتها از آنجایی که امروزه پیشرفت تکنولوژی بالا بوده، این پدیده نیز سریع‌تر و فراگیر‌تر گسترش یافته است، از این رو این پدیده باید به صورت عمیق مورد بررسی قرار گیرد تا عوامل شکل‌گیری آن شناسایی و نابود گردد.

دادستان قم با بیان این که الگوبردای جوانان جامعه از افراد ناشایست، یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی است، اظهار داشت: از آنجایی که جوانان به خوبی آموزش ندیده‌اند، به سرعت از کسانی که شایستگی این مقام را ندارند الگوپذیری می‌کنند که این به ضرر جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به نقش خانواده در پیش‌گیری‌ از آسیب‌های اجتماعی، ابراز داشت: بزرگان خانواده می‌بایست جوانان را توجیه کنند تا به جای الگوگیری از فرهنگ‌های بیگانه، به فرهنگ غنی دینی مراجعه کرده و از آن الگوگیری کنند.

کاهه تصریح کرد: در دسترس بودن عوامل آسیب‌های اجتماعی یکی از عوامل گسترش سریع ناهنجاری ها است، لذا با ایجاد سد‌های مختلف، می‌توان از دسترسی آسان به عواملی که آسیب های اجتماعی را ایجاد می‌کنند، جلوگیری کرد.

وی با بیان این که فضای مجازی یکی از راه‌های دسترسی و گسترش آسیب‌های اجتماعی است، خاطرنشان کرد:‌ با مراقبت فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌توان از آسیب‌هایی که فضای مجازی بر افراد وارد سازد، جلوگیری کرد.

دادستان قم، با مهم ارزیابی کردن هوشیاری جوانان در شناسایی انواع آسیب‌های اجتماعی، افزود: جوانان باید هوشیار بوده و خطرات پیرامون خود را شناسایی و از آنها دوری کنند.

وی با قرائت روایتی از امام صادق(ع) عنوان کرد: امنیت اجتماعی یکی از ضروریات زندگی بشر است، به همین دلیل امام صادق(ع) فرموده‌اند: عدالت، امنیت و آسایش سه چیزی است که در زندگی انسان ضروری است.

کاهه همبستگی دستگاه‌های مختلف را شرط لازم در کاهش آسیب‌ اجتماعی دانست و افزود: برای دستیابی به امنیت کامل، لازم است تا تمام دستگاه‌ها با یکدیگر در ارتباط باشند چرا که بدون این هماهنگی نمی‌شود در یک حوزه امنیت کاملی ایجاد کرد.

وی با اشاره به این که برای تحقق امنیت، رعایت دو مسأله ضروری است، تأکید کرد: حذف بستر آسیب‌های وقوع به ذهن و مقابله با ناهنجاری‌ها دو عاملی است که برای رسیدن به امنیت کامل باید رعایت شوند.

دادستان قم اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی بوده که می‌تواند جامعه را از آسیب‌های اجتماعی نجات دهد.

وی مشارکت عمومی آحاد جامعه را یکی از ارکان‌های اصلی در جلوگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: ضروری است تا همه مردم، برای رسیدن به امنیت کامل جامعه تلاش کنند./878/پ202/ج

ارسال نظرات