۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۴۸۵۶۸۹
صهیب حلبی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا؛

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای مانیفست مقاومت اسلامی است

عضو تجمع علمای مسلمان لبنان حضرت آیت الله خامنه ای را اصلی‌ترین حامی فلسطین توصیف و تصریح کرد: اسرائیل در جنگ احتمالی از توانمندی‌های حزب‌الله شگفت زده خواهد شد.
شیخ صهیب حبلی در خبرگزاری رسا

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: برگزاری کنفرانس حمایت از انتفاضه در تهران،‌ تهدیدهای اخیر سید حسن نصرالله،‌ افزایش احتمال حمله صهیونیست‌ها به نوار غزه و جنوب لبنان هم زمان با روی کار آمدن ترامپ و مواضع اخیر رهبر معظم انقلاب درباره فلسطین از جمله مسائلی است که ما را به گفت‌وگو با شیخ صهیب حبلی،‌ از اعضای ارشد اتحادیه جهانی علمای حامی مقاومت و عضو تجمع مسلمان لبنان وا داشت. آنچه در ادامه می‌آید متن این گفت‌وگو است: 

این روزها سخنان بسیاری از تشکیل ائتلاف بین برخی رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران و حزب الله لبنان به میان می‌آید. این مساله تا چه اندازه جدی است؟
رابطه حکام عرب با رژیم صهیونی و اتحاد آنها برهیچ کس پوشیده نیست. پس از سال‌ها همکاری و تعاون سری، در برهه اخیر این رابطه، شکل و سیاق علنی پیدا کرده است. در جنگ سی و سه روزه لبنان برخی از این دولت‌های عربی مجدانه علیه مقاومت اسلامی لبنان فعالیت کردند اما پیروزی حزب الله لبنان در این جنگ تلاش‌هایشان را ناکام گذاشت.

همه اظهار نظر وزیر امور خارجه عربستان در آن دوره را به یاد دارند که نیروهای مقاومت را به عده ای ماجراجو تشبیه کرده بود. اما به لطف خداوند این نیروها ثابت کردند که توانایی شکست دادن رژیم صهیونیستی را دارند. گزارش‌های کمیته‌های مختلف رژیم صهیونیستی نیز بارها اذعان کرده اند که جنگ سی و سه روزه  با شکست آنها همراه بوده است.

موضع مردم در قبال این رویکرد حکام عرب چیست؟
ملت‌های مسلمان و عرب برخلاف حکومت‌های خود با جان و دل از مقاومت اسلامی حمایت می‌کنند. مقاومت اسلامی در لبنان، فلسطین و جولان اشغالی توانست مردم را پیرامون اندیشه و گفتمان مقاومت گردآورد.

 لذا ترسی در مورد موضع ملت‌ها وجود ندارد بلکه این حاکمان هستند که در دهه های اخیر مشکلات زیادی را به بار آورده اند. البته بی شک در آینده به زباله دان تاریخ خواهند رفت.

شما به عنوان یک لبنانی توانمندی حزب الله لبنان را برای مقابله با تجاوز احتمالی اسرائیل چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از سال 2006 تا کنون توانمندی نظامی و سیاسی مقاومت اسلامی لبنان به صورت روز افزون تقویت شده است. قدرت امروز در مقایسه با وضعیت جنگ سی و سه روزه به مراتب افزایش پیدا کرده است. هم از حیث خبره نظامی و هم از لحاظ ذخیره تسلیحاتی مقاومت به صورت چشمگیری پیشرفت داشته است.

از همین رو حزب الله لبنان به دغدغه اصلی اسرائیلی‌ها تبدیل شده است. مقاومت اسلامی توانسته از بازدارندگی کافی برای تهدید صهیونیست‌ها برخوردار است. مطمئنا پاسخ حزب الله به هرگونه حماقت احتمالی اسرائیل و تعرض آن به لبنان صهیونیست‌ها را شگفت زده خواهد کرد.

از سوی دیگر حضور حزب الله لبنان در سوریه و همکاری با نیروهای ارتش سوریه و مستشاران سوری تجارب جدیدی را به نیروهای حزب الله بخشیده است که می‌توان از آن در جنگ احتمالی استفاده کرد. این امر جلوی هرگونه ماجراجویی زمینی رژیم صهیونیستی را میگیرد. از حیث دریایی و هوایی نیز پیشرفت مقاومت اسلامی چشمگیر بوده است

حتی فکر حمله به لبنان صهیونیست‌ها را با چالشی جدی مواجه می‌کند. وضع داخلی اسرائیل بسیار بغرنج است. رسانه‌های صهیونیستی در گزارش‌های خود تاکید می‌کنند که دولت‌شان توانایی مدیریت بحران را در شهرهای خود ندارد.

سید حسن نصرالله اخیرا با اشاره به ذخایر آمونیاک و نیروگاه دیمونا تاکید کرده که حزب الله برای مقابله با اسرائیل هیچ خط قرمزی نخواهد داشت. از دیدگاه شما رهبر مقاومت لبنان چرا این تهدیدها را در برهه کنونی مطرح کرد؟
تهدیدهای سید حسن نصرالله در رابطه با ذخایر آمونیاک و نیروگاه هسته ای دیمونا تنها بخش کوچکی از گزینه‌های حزب الله لبنان است. همچنین باید توجه داشت که این تهدیدها مسئله جدیدی نیست.

اظهارات سید مقاومت در پاسخ به پروپاگاندای رسانه‌ای دولتمردان، افسران ارتش و مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی و زیاده گویی آنها است. صهیونیستها به خوبی می‌دانند که حزب الله لبنان دیگر فراتر از یک بازیگر منطقه‌ای عمل می‌کند. نبرد حزب الله در سوریه با جریان‌های تکفیری مورد حمایت اسرائیل و آمریکا بسیاری از معادله‌ها را تغییر داده است.

سید حسن نصرالله در سخنان اخیر خود بار دیگر به اسرائیلی‌ها یادآور شد که مقاومت اسلامی از آمادگی کامل برای مقابله با دشمن برخوردار است. چند سال است که صهیونیست‌ها مانورهای مختلفی را انجام می‌دهند اما هرگز جرات حمله به لبنان را پیدا نکردند چون به خوبی می‌دانند موازنه قوا به سود آنها سنگینی نمی‌کند بلکه این حزب الله لبنان است که با امکانات نظامی و لجستیک خود مسیر جنگ آینده را مشخص می‌کند.

به نظر بنده پیام تهدیدهای سید حسن نصرالله این است که هرگونه ماجراجویی احتمالی توان سنگینی را برای دشمنان خواهد داشت. پیامی که دشمن به خوبی متوجه آن شد.

برگزاری کنفرانس حمایت از انتفاضه در تهران از رویدادهای مهم دوهفته گذشته است. این کنفرانس از چه جهاتی حائز اهمیت است؟
کنفرانس تهران از هر نظر اتفاق مهم و تاثیرگذاری است. این کنفرانس  بار دیگر جهان اسلام را متوجه دشمن حقیقی خود یعنی رژیم صهیونیستی کرد. کارکرد حائز اهمیت دیگر این کنفرانس متحد کردن جریان‌های فلسطینی و نشانه رفتن سلاح مقاومت اسلامی به سوی اشغالگران صهیونیست است.

قدس و فلسطین مساله اصلی جهان اسلام است. کنفرانس تهران با تکیه بر این امر استراتژی مرحله آینده مقاومت اسلامی را ترسیم کرد و گزینه‌های پیش رو در رابطه با مبارزه با رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار داد. کنفرانس تهران مطمئنا نیروی تازه ای را به مقاومت اسلامی فلسطین برای مقابله با دشمن اشغالگر خواهد داد.

نظرتان درباره اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران چیست؟
در عرصه جهان اسلام حضرت آیت الله خامنه ای مهم ترین نقش را ایفا می‌کند. هچکسی در دنیا مانند ایشان از مساله فلسطین حمایت نمی‌کند. سخنان ایشان در کنفرانس تهران را می‌توان مانیفست مقاومت اسلامی دانست.

حمایت مستمر و همه جانبه آیت الله خامنه ای از مقاومت از گروه‌های مختلف مقاومت اسلامی برای مقابله با تروریسم صهیونیستی و حمایت از مقدسات اسلامی را باید ارج نهاد.

می‌توان گفت روی کار آمدن ترامپ احتمال حمله صهیونیست‌ها به نوار غزه و جنوب لبنان را افزایش داده است؟
خب البته با روی کار آمدن ترامپ گمانه زنی‌ها برای حمله رژیم صهیونیستی به فلسطین و لبنان افزایش پیدا کرده است اما نباید فراموش کرد که رژیم صهیونیستی همیشه توطئه‌های خود را در منطقه دنبال کرده و تفاوت چندانی ندارد چه کسی در آمریکا بر کرسی قدرت نشسته باشد.

در آمریکا نه اشخاص بلکه مؤسسات تصمیم گیرنده اصلی هستند. به همین جهت لابی‌های صهیونیستی در چند دهه اخیر همواره توانسته اند حمایت دولتمردان آمریکایی را جلب کنند. اگرچه احتمال حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و نواز غزه افزایش پیدا کرده است اما همانگونه که پیش از این تصریح شد امروز مقاومت توانمندی کافی برای مواجهه با هرگونه تهدید را دارد.

از جهت دیگر صهیونیست‌ها و حامیان آن به خوبی دریافته اند که جنگ آینده لبنان هیچ شباهتی به یک مانور تفریحی ندارد. آنها می‌دانند که نبرد احتمالی تفاوت‌های بسیاری با جنگ سی و سه روزه خواهد و داشت و مشکلات بی شماری را برای آنها به بار خواهد آورد. دستاوردهای مقاومت این بار به مراتب بیشتر از جنگ‌های سال 2000 و 2006 خواهد بود./983/ب913/ک

ارسال نظرات