۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۴۸۵۴۴۸
سیری در سیره علمای بلاد(۱)؛

ضرورت بهره گیری از علما برای مقابله با نفوذ فرهنگی دشمنان

وجود علما سرمایه ای ارزشمند درجامعه است که با بهره گیری از آنها باید درجهت تبیین ارزشها و مقابله با هجمه فرهنگی دشمن اقدام کرد و این مهم با معرفی اندیشه های بزرگان دین برای جوانان امکانپذیر است.

ایت الله صادقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، وجود علما و بزرگان دین سرمایه ای ارزشمند است و شناخت ابعاد وجودی این بزرگواران امری مهم در راستای الگوگیری است.

با توجه به نقش هدایتگری و بصیرت افزایی علما و روحانیت در جامعه، برای تربیت نسلی انقلابی و مؤمن و پرورش طلابی نقش آفرین در آینده جامعه، آحاد مردم به ویژه نسل جوان و طلاب باید با ویژگیهای علمی و اخلاقی این بزرگان آشنا شوند.  

عالمان دین الگوی صبر و مقاومت هستند

عالمان و بزرگان حوزوی در هدايتگري جامعه، استکبار ستيزي و استبداد زدايي، وقت شناسي و دشمن شناسي، مبارزه با فساد و ثروت اندوزي، عدالت خواهي، شهادت طلبي، صبر و مقاومت در برابر دشمنان در دوران جنگ تحمیلی و جنگ نرم همواره نقش آفرین بوده و هستند، از این رو الگو گیری از این بزرگان امری مهم در ترویج و تبیین فرهنگ اسلامی و مقابله با هجمه های فرهنگی است.

حضور و فعالیت روحانیان و علمای بزرگ گویای نقش تأثیرگذار این قشر در هدایت جامعه و حفظ ارزشها است، فعالیت روحانیت و علما که سکان دار هدایت مردم و بصیرت بخشی در جامعه هستند، در حفظ بقای انقلاب و پیشرفت کشور انکارناپذیر است.

روحانیت شیعه در بیداری و آگاهی مردم، مبارزه با استعمار و استکبار نقش اساسی داشته و در راه رسیدن به اهداف والای خویش رنج شکنجه، سختی، تبعید و اسارت را به دوش کشیدند.

عالمان دین که ادامه دهنده راه انبیا هستند، امین و الگوی مردم در زمینه های گوناگون بوده و شناخت ابعاد وجودی و ویژگیهای علمی، اخلاقی و رفتاری این بزرگان عاملی مهم در جهت قدردانی از زحمات و فعالیتهای جهادی آنان در حفظ و حراست از اسلام، انقلاب و نظام است.

در ادامه این گزارش نگاهی به زندگی آیت الله حاج شیخ عباسعلی صادقی، از علمای بزرگ استان لرستان داریم، این استاد ارزشمند حوزه در طول زندگی خویش خدمات شایسته ای در حوزه، انقلاب و نظام برای خدمت به مردم داشته است.  

آیت الله عباسعلی صادقی در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی در روستایی در ۴۰ کیلومتری اردستان از توابع استان اصفهان دیده به جهان گشود و به تشویق پدرش شروع به تحصیل در علوم حوزوی کرد.

وی در سال 1338 با دعوت آیت‌الله کمالوند به خرم آباد هجرت کرد در مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد مشغول تدریس شد و همچنان ساکن این شهر است.

آیت الله صادقی پس از تحصیل مقدمات در اصفهان، در سن ۱۲ سالگی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفت و در سن ۱۴ سالگی همزمان با تحصیل علوم حوزوی برای طلاب سطوح پایین تر مدرسه علمیه قم دروس حوزه را تدریس می کرد.

آیت الله صادقی در محضر اساتیدی همچون امام راحل و آیت الله صدر کسب علم کرد و پس از فراگیری دروس حوزه طلابی همچون آیت الله فاضل لنکرانی و شهید صدوقی در محضر وی علوم حوزه را کسب کردند، طلابی که نزد آیت الله صادقی تعلیم و پرورش یافته اند، امروز هرکدام در عرصه علوم دینی به خوبی نقش آفرین هستند.

آيت الله صادقی در فعالیتهای انقلابی و مبارزات استان لرستان به واسطه نقش ارتباطی که بین امام راحل و آیت الله کمالوند داشتند، در این راستا فعالیت چشمگیری داشته است.

وجود آیت الله صادقی افتخاری برای مردم لرستان است

این عالم فرزانه بیش از نیم قرن از عمر شریف خود را در زمینه تبلیغ دین، تهذیب و تربیت طلاب گذرانده است و وجود آیت الله صادقی در استان لرستان مایه افتخار مردم این استان و الگویی بزرگ برای اساتید و طلاب حوزه علمیه لرستان است.

آیت الله صادقی شخصتی است که دغدغه دین، مردم و مسؤولان را داشته و در راستای خدمت به دینی و مردم از هیچ کوششی دریغ نکرده است.

دین مدار بودن مهم ترین شاخصه آیت الله صادقی

آیت الله صادقی سرمایه ای گرانقدر و الگویی بزرگ برای تربیت نسل امروز است، مهم ترین ویژگی این شخصیت بزرگ را می توان دین مداری و مردم داربودن عنوان کرد.

زی طلبگی و ساده زیستی، خوشرویی و مهمان نوازی، تدین، تقوا، تواضع، خدمت خالصانه و صادقانه از دیگر ویژگیهای اخلاقی آیت الله صادقی است.

آیت الله صادقی فعالیتهای چشمگیری در دوران پیش از انقلاب، پس از پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس داشته است، وی به پیروی از امام راحل در مبارزه با طاغوت نقش آفرین بوده و در کنار بزرگانی همچون آیت الله کمالوند در بصیرت افزایی و بیداری مردم لرستان برای مقابله و مبارزه با طاغوت فعالیت چشمگیری داشته است.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار بزگانی همچون آیت الله سیدحسن طاهری خرم آبادی، آیت الله قاضی، شهیدان رحیمی و آیت الله شاهرخی در خدمت به نظام، انقلاب و مردم خدمات شایسته ای انجام داد.

با توجه به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه که یکی از ضروریات جامعه است و حفظ این وحدت امروز در تداوم اهداف انقلاب و تربیت نسلی مؤمن، انقلابی و مسؤولیت پذیر مؤثر است، آیت الله صادقی در برقراری این وحدت پس از پیروزی انقلاب فعالیتهای چشمگیری داشته است.

آیت الله صادقی از بین افرادی که از سوی آیت‌الله کمالوند به خرم‌آباد دعوت شدند، اقامت طولانی مدت و دائمی را در خرم‌آباد برگزید و بیش از 70 سال در این استان منشأ خیر و برکت شده است.

این عالم فرهیخته هم اکنون در سن 91 سالگی به سر می برد و همواره در خدمت به حوزه علمیه، نظام و مردم فعالیت دارد.

آیت الله صادقی با ارتباط بزرگانی همچون آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره)، آیت‌الله شریعتمداری و آیت‌الله گلپایگانی، مراجع تقلید و بزرگان حوزه‌ علمیه قم، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید مصطفی خمینی، شهید مطهری، آیت‌الله فاضل لنکرانی مجاهدتهای فراوانی در راستای پشتیبانی از نهضت خمینی(ره) داشته است.

امروزه بهره گیری و الگوگرفتن از اندیشه های عالمان دین برای هدایت و مقابله با نفوذ فرهنگی دشمنان امری مهم و حیاتی است، از ظرفیتهای مختلف در راستای معرفی و تبیین اندیشه این بزرگان در جامعه باید استفاده کرد.

اصحاب رسانه، بزرگان حوزه، اساتید، دستگاه های فرهنگی و دیگر نهادهای تأثیرگذار همچون آموزش و پرورش ظرفیتهای عظیمی در راستای معرفی بزرگان و عالمان دین برای نسل جوان هستند، با معرفی این بزرگان و تلاش در جهت تبیین و ترویج ارزشهای دینی در سایه فعالیتهای فرهنگی می توان نسلی انقلابی، مؤمن، باتقوا و ایمان قوی تربیت کرد که در برابر توطئه های فرهنگی دشمن آسیب پذیر نباشند./504/9459/ب1

ارسال نظرات