۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۴۸۵۱۸۷
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

مراد از ارتباط با کشورهای بیگانه، تبلیغ و شناساندن دین به غیرمسلمانان است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: برخی وقتی سال‌ها در خارج زندگی می‌کنند احکام شرعی را فراموش می‌کنند و غافل می‌شوند مراد از ارتباط با کشورهای بیگانه برای تبلیغ و شناساندن دین به غیرمسلمانان است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار شد، به آیه پنج سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «امروز هر چه پاکیزه است شما را حلال شد و طعام اهل کتاب برای شما و طعام شما برای آن‌ها حلال است. و نیز حلال شد نکاح زنان پارسای مؤمنه و زنان پارسای اهل کتاب در صورتی که شما اجرت و مهر آنان را بدهید و پاک‌دامن باشید نه زناکار و رفیق‏باز و هر کس به ایمان (دین اسلام) کافر شود عمل او تباه شده و در آخرت از زیانکاران خواهد بود

وی در تفسیر این آیه، اظهار داشت: الیوم همان روز غدیر خم است که ولایت حضرت علی(ع) مشخص شد وخداوند دین را کامل و نعمت خویش را تمام کرد.

امام جمعه ارومیه افزود: قبل از اینکه دین کامل ونعمت تمام شود ارتباط بین مسلمانان و اهل کتاب محدود بود ولی بعد از مسئله تعیین ولایت امیرالمومنین(ع) خداوند این ارتباط را گسترش و افزایش داد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی یا اشاره به اینکه خداوند در این آیه، خوردن از طعام اهل کتاب را حلال اعلام کرده‌ است، خاطرنشان کرد: در مورد خوردن طعام اهل کتاب باید توجه داشت خوردن گوشتی که آنها خودشان ضبح کردن حرام است زیرا به شیوه شرعی و با گفتن بسم‌الله و رو به قبله کشته نشده‌است.

امام جمعه ارومیه اهل کتاب را آنانی که به یکی از دین‌هایی که خدا آورده است ایمان دارند معرفی کرد و ادامه داد: همچنان که خوردن طعام اهل کتاب برای مسلمانان حلال است خوردن طعام مسلمانان هم برای اهل کتاب حلال است.

وی تصریح کرد: مسأله حلال بودن با مسأله طهارت و نجاست جداست مثلا ممکن است برنج و حبوبات در خانه اهل کتاب که خوردنش حلال است با نجاستی مانند مشروب یا یک چیز ترکیب شود که در این مورد خوردن طعام حرام است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اینکه درباره طهارت و نجاست اهل کتاب دو دیدگاه بین فقها وجود دارد، گفت: گروهی مانند امام(ره) بر این باورند که نجاست اهل کتاب ذاتی هست یعنی تا وقتی مسلمان نشوند پاک نیستند و گروهی مانند مقام معظم رهبری نجاست اهل کتاب را نجاست عرضی می‌نامند یعنی انها پاک هستند ولی به آنچه که مسلمانان مانند خون، سگ، ادرار و ... نجس می‌گویند ایمان ندارند.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: از آنجا که دیدگاه فقها، در مواردی با یکدیگر متفاوت است هرکس باید به مرجع تقلید خود مراجعه و به تکلیف ایشان عمل کند.

وی محسنات را به معانی زن آزاد در برابر کنیز، زن شوهردار در برابر باکره و زن باعفت خواند و مطرح کرد: مراد در اینجا زن باعفت از اهل کتاب است که ازدواج با او برای مسلمانان حلال شده‌ است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به اختلاف نظر در مورد ازدواج با اهل کتاب از نظر اهل سنت و تشیع، افزود: اهل سنت بر این باورند ازدواج با اهل کتاب چه به صورت موقت و دائمی اشکال ندارد ولی علمای شیعه برخی ازدواج مرد مسلمان با زن اهل کتاب را به صورت ازدواج دائم و موقت مجاز می‌دانند و بعضی از علمای شیعه ازدواج مرد مسلمان با زن مسیحی یا یهودی را فقط به صورت ازدواج موقت جایز می‌دانند.

وی ادامه داد: ازدواج زن مسلمان با مرد اهل کتاب چه به صورت ازدواج دائم یا موقت حرام است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: با توجه با این که در این آیه به امر اجرت برای ازدواج و اخدان به معنی رفیق سری اشاره شده‌ است مراد از ازدواج، ازدواج موقت است.

وی تصریح کرد: خداوند در این آیه هر چند ازدواج با زنان اهل عفت را حلال کرده است ولی از طرفی برای مردان هم شرط باعفت بودن را گذاشته و اجازه نداده‌ است مردان صرفا برای زنا یا دوستی با زنان اهل کتاب ازدواج کنند.

وی با اشاره به اینکه کفر به صورت کفر ذاتی یا شرک به خدا و کفر عملی یعنی فراموشی و عمل نکردن به احکام دین است، گفت: برخی وقتی سال‌ها در خارج زندگی می‌کنند احکام شرعی را فراموش می‌کنند و غافل می‌شوند که هدف از ارتباط با کشورهای بیگانه برای تبلیغ و شناساندن دین به غیرمسلمانان است./936/202/ب2

ارسال نظرات