۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۴۸۴۹۳۸
تفسیر سوره احزاب(24)

زنان با رعایت حجاب ضامن امنیت اخلاقی باشند/ تحریک ملت‌ها به برهنگی از سوی غرب

تولیت آستان قدس رضوی گفت: حجاب سبب امنیت اخلاقی و اجتماعی است که زنان خود باید ضامن این امنیت باشند.
جلسه تفسیر تولیت آستان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، جمعه شب در جلسه تفسیر سوره احزاب در حرم رضوی با اشاره به آیه 59 این سوره «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا»، اظهار کرد: در این آیه خداوند به پیامبر(ص) فرموده که زنان را امر به پوشش با جلابیب کنند، جلابیب حجاب یا پوششی است که سر، گردن و سینه را از دید نامحرمان حفظ می کند.

عفت، ضرورتی دینی

وی افزود: در واقع هدف از این آیه داشتن پوشش، عفت و پاکدامنی است که جزو دستورات ذات مقدس پروردگار و ضرورت‌های دین محسوب می شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اصل حجاب و پوشش امری الهی است، ابراز کرد: کسانی که درباره حجاب ان قلت می کنند، بدانند که حجاب امر یک مرجع تقلید یا روایت نیست بلکه امر خود خدای متعال است.

وی با اشاره به اینکه امر به حجاب فقط در اینجا نیست، عنوان کرد: در آیه 32 همین سوره نیز خدای متعال به زنان متذکر شده است که زمینه هوسرانی را برای افرادی که قلبی مریض دارند با عشوه گری و طنازی فراهم نسازید تا در امنیت باشید.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: خداوند در سوره نور هم امر به حجاب و عفت دارد البته تنها مخاطب زنان نیستند بلکه هم به زنان هم به مردان توصیه شده که عفیف باشند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مسأله حجاب گاهی فردی و گاهی اجتماعی است، حجاب را سبب امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه بیان کرد.

حجاب حافظِ امنیت اخلاقی و اجتماعی

وی با اشاره به امنیت اخلاقی حجاب، بیان کرد: زنان برای حفظ امنیت اخلاقی خود همچنین برای اینکه مورد اذیت و آزار و اتهام افراد شرور، چشم چران و هوسباز قرار نگیرند، نیازمند پوشش کامل هستند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جنبه اجتماعی حجاب، افزود: پوشش و حجاب زنان از هوسبازی افراد لات و بی سر و پا، توسعه فساد و فحشاء، سوء قصدها و بسیاری از ناملایمات جنسی جلوگیری می کند و خانواده پاک‌دامن را از دلهره نجات می دهد.

وی افزود: کسی که بیمار و هوسباز است تنها به خودش آسیب نمی زند بلکه جامعه هم آسیب می پذیرد و امنیت اجتماعی به خطر می افتد که خود زنان باید ضامن این امنیت باشند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: توصیه الهی در جهت امنیت اجتماعی نیز هست که با نوع پوشش خود امنیت جامعه را تهدید نکنید، زنان خود را با رعایت نکردن پوشش صحیح در معرض هوسبازان قرار ندهند و خود ضامن این مهم باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: عفت و پاکدامنی افزون بر حق فرد، حق الله هم هست، بنابراین افراد در قبال حفظ آن مسؤول هستند، عفت متعلق به یک فرد است بلکه جامعه هم نسبت به آن مسؤولیت دارد، بنابراین به مخاطره افتادن عفت مانند سرقت نیست که اگر مال باخته رضایت دهد سارق رها شود، چنانچه اگر فرد و اطرافیان کسی که مورد تعرض قرار گرفته، رضایت دهند فرد متجاوز رها و بخشیده نمی شود، بلکه از سوی خداوند و جامعه قابل پیگیری و مجازات است.

در احکام الهی تفاوتی بین عوام و خواص نیست

وی با بیان اینکه در حکم الهی تفاوتی بین افراد نیست، اظهار کرد: خداوند به پیامبر(ص) ابتدا می گوید زنان و دختران خود و سایر زنان امت خویش را امر به حجاب کنند، اولین شخصیت عالم اسلام با همه افراد در هر کوی و برزنی در احکام الهی یکسان است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: مسأله بی حجابی در جامعه یکی از دلایل لغزش، انحرافات اجتماعی و اخلاقی و هم‌چنین آسیبی برای امنیت اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: پوشش در کشورهای مختلف متناسب به نوع آداب و رسوم متفاوت است، مهم رعایت حجاب است که پوشش کامل و به جلابیب نزدیک باشد.

حقنه کردن غرب به بی حجابی

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: متأسفانه امروز نگاه غرب و فرهنگ مغرب زمین نسبت به بی حجابی علاوه بر اینکه خانواده های خود را تهدید کرده به وسیله گسترش ابزار رسانه ای و ماهواره ای سعی دارند بی حجابی را به ملت‌های دیگر نیز حقنه و آداب و رسوم ملتها را به تغییر تحریک کنند.

تولیت آستان قدس رضوی مطرح کرد: در حالی که اسلام از ورود به فضا و حریم شخصی دیگران نهی می کند، غربی ها تمایل دارند تمام ابعاد زندگی افراد همچون ویترینی در معرض دید عوام باشد که با فرهنگ دینی ما سازگاری ندارد.

وی با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی کسی حق فاش کردن سرّ دیگران را ندارد، متذکر شد: با غیبت، تهمت ، افتراء و همچنین فاش کردن سرّ حرمت فردی و حریم الهی شکسته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی یادآور شد: قرآن کریم تنها امر به حجاب نمی کند بلکه فلسفه آن را نیز مطرح می کند که این نکته بسیار مهمی است بیان فلسفه حجاب همراه با توصیه به آن باشد./1308/201/ب2

ارسال نظرات