۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۸
کد خبر: ۴۸۳۵۴۰
مدیر حوزه های علمیه:

حضرت زهرا گفتمان ولایت را در تاریخ زنده نگه داشتند

آیت الله اعرافی نقش حضرت زهرا(س) را در زنده نگه داشتن گفتمان ولایت بسیار مهم دانست و گفت: حضور آن بانوی بزرگ نبود، گفتمان ولایت در جامعه از بین می رفت.
سخنرانی آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله علیرضا اعرافی در همایش فاطمی هیأت های مذهبی قم که شنبه شب در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه عنوان کرد: مقام علمی و معرفتی حضرت زهرا(س) تا آنجاست که ائمه پای مکتب ایشان زانو زده اند و بنابر معرفت این بانوی بزرگ اسلام است که تاریخ تنظیم شده است.

وی افزود: خداوند حضرت زهرا(س) را واسطه تبیین قرآن برای اهل بیت(ع) قرار داده است و مصحف فاطمه(س) ودیعه الهی و سرّ ولایت است که در نزد تمام ائمه بوده و اکنون نیز نزد امام عصر(عج) است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: جایگاه سیاسی و اجتماعی حضرت فاطمه(س) بعد از پیامبر(ص) جایگاه ویژه ای است به طوری که در زمانه ای که اکثریت مردم مدینه به علت جهل، ترس و یا طمع دچار سردرگمی شده و از جریان حق حمایت نکردند، ایشان با روشنگری و خطبه خود مسیر ادامه حیات جریان حق را باز کردند.

وی حفظ گفتمان ولایت را از مهمترین دستاوردهای حیات سیاسی اجتماعی حضرت زهرا(س) دانست و خاطرنشان کرد: هنگامی که حتی ابوذر و سلمان هم نمی دانستند باید چه کاری انجام دهند و امام علی(ع) هم به دلایل مختلف نمی توانستند به میدان مبارزه با جریان باطل بیایند، حضرت زهرا(س) اقدام به تبیین حق و دفاع از جریان ولایت پرداخت و در واقع اگر حضور آن بانوی بزرگ نبود، گفتمان ولایت در جامعه از بین می رفت و باید گفت که حضرت صدیقه طاهره(س) با آمدن به مسجد و بیان خطبه فدکیه، گفتمان ولایت را حفظ کردند.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: تکانه ای که آن حضرت در تاریخ به وجود آورند و جامعه جهل زده، ترس زده، طمع زده و غافل را مخاطب قرار دادند تا حق محو نشود، تا انتهای تاریخ باقی است و در تاریخ ائمه کمتر جایی اتفاق افتاده است که جریان حق در یک زاویه بوده و یک زن توانسته باشد تحولی عظیم ایجاد و هدایت جریان حق را برعهده بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اهمیت فعالیت هیأت های مذهبی در شهر قم عنوان کرد: قم شهری است که انقلابی از آن برخاسته که تمام معادلات جهانی در نیمه دوم قرن بیستم را دگرگون کرد و هم اکنون مرکز علمی و معرفتی جهان است و از تمام شهرها و روستاهای ایران و 140 کشور جهان افراد مختلفی به کسب معارف دینی در آن مشغول اند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: هیأت ها یک مقوله اجتماعی بسیار اثرگذار در جریان انقلاب و ارائه الگوی انقلابی هستند و اگر امروز توانسته ایم در برابر دشمنان ایستادگی کنیم به دلیل حضور مردم و هیأت های مذهبی و روح ولایت مداری آنهاست.

وی افزود: تشیع انگلیسی که به دنبال ولایت بدون ولایت فقیه است و در هیچ کدام از صحنه های انقلاب حضور نداشته، تا کنون نتوانسته حتی یک نفر را به مکتب شیعه متمایل کند و این درحالی است که انقلاب اسلامی میلیون ها شیعه و سنی های معتدل سراسر جهان را به انقلاب علاقمند کرده است.

آیت الله اعرافی انقلاب اسلامی را ادامه مسیر اهل بیت دانست و تأکید کرد: کسانی که با فحش و ناسزا به دنبال ایجاد جنگ میان شیعه و سنی هستند به دروغ خود را پیرو مکتب اهل بیت(ع) معرفی می کنند، در حالی که راه و مکتب حضرت زهرا(س) در انقلاب متجلی شده و این انقلاب ادامه مسیر اهل بیت(ع) است.

وی ابراز کرد: هیأت های مذهبی باید فریاد حضرت زهرا(س) و عاشورا را بیان کنند و آن فریاد امروز از جانب مرجعیت و ولی فقیه شنیده می شود و تبیین این موضوع باعث می شود تا هیأت تراز انقلاب اسلامی به وجود بیاید که به تربیت جوانان انقلابی و فاطمی می پردازد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در پایان اظهار کرد: هیأت های مذهبی نباید از وظیفه اجتماعی خود که رسیدگی و خدمت به نیازمندان و فقرا است غفلت کنند و چون تجلی کار هیأت ها در دنیا مشاهده می شود، باید با دقت و حساسیت بیشتری این مسؤولیت را انجام دهند./872/پ202/ی

ارسال نظرات