۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۴۸۳۵۱۲
رییس انجمن روان شناسی اسلامی مطرح کرد؛

فعالیت 6 مرکز آموزشی اسلامی در زمینه روان‌شناسی اسلامی

حجت الاسلام کاویانی گزارشی از فعالیت های انجمن روان‌شناسی اسلامی ارائه کرد و حمایت علما و مراجع تقلید را سبب تقویت فعالیت‌های این انجمن عنوان کرد.
حجت الاسلام کاویانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد کاویانی عصر امروز در دیدار اعضای انجمن روانشناسی اسلامی با حضرت آیت الله مکارم شیرازی به ارائه گزارشی از فعالیت های این انجمن پرداخت و اظهارداشت: با گذشت 10 سال از فعالیت و تاسیس انجمن روانشناسی حوزه توانسته ایم بسیاری از کاستی ها را جبران کنیم و همگام با استانداردهای ملی و جهانی پیش برویم.

رییس انجمن روانشناسی اسلامی اظهار داشت: خدماتی که حوزه‌های علمیه در حوزه روانشناسی می‌تواند ارائه کند بسیار متنوع و متعدد است، چرا که حوزه در بخش‌های مختلف کشور تاثیر گذار است.

وی با بیان این که این انجمن از سال 1382 شروع به فعالیت کرده است، اظهار داشت: انجمن روانشناسی حوزه علمیه قم به منظور زمینه‌سازی برای تعمیق و توسعه مباحث روان‌شناسی و مشاوره در حوزه‌های علمیه و پرورش نیروهای انسانی و سامان‌بخشی به امور آموزشی و پژوهشی تأسیس شد.

حجت الاسلام کاویانی خاطرنشان کرد: انجمن روان‌شناسی اسلامی برای عمق بخشی به فعالیت‌های علمی خود اقدام به برگزاری نشست‌ها و میزگرد‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی مختلف، تدوین مقالات و اجرای طرح‌های آموزشی کرده و ارتباط و تعامل خوبی با مراکز علمی کشور برقرار کرده است.

وی بیان داشت: انجمن روانشناسی اسلامی هفت کمیته آموزش، پژوهش، روابط عمومی، مشاوره، اطلاع‌رسانی، بین‌الملل و اداری مالی را در راستای اجرای فعالیت‌های منسجم تشکیل داده است.

رییس انجمن روانشناسی اسلامی اعضای این انجمن را بیش از 300 نفر اعلام کرد و افزود: این انجمن تا کنون افتخارات زیادی از جمله کسب رتبه نخست در بین انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، کسب رتبه برگزیده بین 123 انجمن علمی کشور با ارائه طرح پژوهشی «ممیزی دانش روان‌شناسی» و کسب رتبه نخست گروه ممیزی علوم ارزشی و معرفتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را به دست آورده است.

وی با بیان این که 6 مرکز آموزشی اسلامی در زمینه روانشناسی در حال فعالیت هستند، ادامه داد: مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، مجموعه‌های تخصصی امام رضا(ع) و امام خمینی(ره)، پژوهشگاه جامعه المصطفی و برخی دیگر از مجموعه‌های حوزه در عرصه روانشناسی اسلامی از جمله این مراکز هستند.

حجت الاسلام کاویانی به فعالیت 20 استاد برجسته در هیأت علمی انجمن روانشناسی اسلامی اشاره کرد و افزود: اکنون دوره‌های آموزشی برای مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار قرار گرفته است و تا کنون افراد زیادی در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

وی به مشارکت انجمن روانشناسی اسلامی با بخش های مختلف حوزوی اشاره کرد و گفت: توسعه علم روانشناسی با تاکید بر منابع اسلامی، گسترش نظریه‌پردازی اسلامی، تلاش برای افزایش مهارت روانشناسان و تولید محتویات مورد نیاز از رسالت‌های این انجمن است.

رییس انجمن روانشناسی اسلامی خاطرنشان کرد: این انجمن 37 نشست علمی، 12 میزگرد تخصصی، 18 دوره آموزشی، اجرای 11 طرح آموزشی، تولید 50 عنوان محصول صوتی و تصویری و راه‌اندازی سایت روانشناسان اسلامی از اقداماتی است که در این انجمن انجام شده است؛ همچنین حدود 90 چکیده مقاله برای کنگره علوم انسانی اسلامی از سوی نیروهای این انجمن ارسال شده است.

حجت الاسلام کاویانی ابراز داشت: روانشناسی اسلامی در دو بعد قابل بررسی است؛ رفع نیاز دانشگاه‌ها و مجموعه‌های پژوهشی اسلامی و رسیدن به افق‌های بلند مدت برای تحول اسلامی در علوم انسانی از اهداف مورد نظر انجمن روانشناسان اسلامی است.

وی حمایت علما و مراجع تقلید را سبب تقویت فعالیت‌های انجمن روانشناسی اسلامی دانست و گفت: امیدواریم این امکان وجود داشته باشد که اعضای این انجمن هر ساله با مراجع تقلید دیداری داشته باشند تا از رهنمودهای آنان در راستای رسیدن به افق‌های بلند خود استفاده کنند.

رییس انجمن روانشناسی اسلامی با بیان این که این انجمن به دنبال فعال‌سازی ظرفیت طلاب حوزه‌های علمیه است، اظهار داشت: انجمن روانشناسی اسلامی می تواند با در اختیار گذاشتن فعالیت‌های پژوهشی خود و با استفاده از ظرفیت‌های ملی در راستای تحول در علوم روانشناسی، به عنوان یک محور حرکت کند و پرچم‌دار فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در این زمینه باشد.

حجت الاسلام کاویانی در پایان تأکید کرد: روانشناسی در زندگی مردم جایگاه‌ مهمی دارد و شاهد هستیم که در دو دهه اخیر در حوزه‌های مختلفی از جمله سلامت، اقتصاد و بازار اثرگذاری زیادی داشته است./840/پ202/ی

ارسال نظرات