۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۴۸۳۱۴۰

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

افزایش 9 درصدی جمع آوری زکات در آذربایجان شرقی‎، برگزاری یادواره شهدای عملیات خیبر در تبریز و سلب عضویت دو تن از اعضای شورای شهر اهر از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام قاسم محمدزاده، دبیر شورای زکات آذربایجان شرقی در جلسه شورای زکات شهرستان ورزقان اظهار داشت: 120 میلیارد ریال در 11 ماه امسال زکات جمع آوری شده که این میزان 9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 60 درصد این مبلغ در امر طرح های عمرانی عام المنفعه روستایی و 40 درصد در رفع امور محرومان هزینه شده است.

وی مهمترین برنامه سال آینده شورای زکات را تشکیل شوراهای زکات در تمام روستاهای 21 شهرستان استان و مردمی کردن جمع آوری زکات اعلام و اظهار کرد: اولویت بندی مصارف زکات جمع آوری شده در امور محرومان به جای احداث طرح در روستا از اولویت های شورای زکات استان است.

محمدزاده تشکیل شورای زکات در روستاها و هزینه مبلغ جمع آوری شده از سوی همان شورا در روستا با هدف سرعت دهی در شناسایی نیازمندان و ارائه خدمات بیشتر و بهتر در روستاها بدون واسطه را از برنامه های سال آینده شورای زکات استان اعلام کرد.

برگزاری یادواره شهدای عملیات خیبر در تبریز
سردار غلام‌عسکر کریمیان، فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی عصر امروز در یادواره 410 شهید گردان های امام حسین(ع) و حضرت علی اکبر(ع) لشکر 31 عاشورا که در تالار اجتماعات سپاه استان برگزار شد، اظهار داشت: رسالت امروز آزادگان، رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس؛ انتقال پیام شهدا به نسل جوان جامعه است.

سردار کریمیان با اشاره به این‌که رزمندگان لشکر 31 عاشورا تا پای جان پای میثاقی که با امام امت بسته بودند؛ ماندند، خاطرنشان کرد:  سلاح ایمان عامل اصلی برتری رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس به ویژه عملیات خیبر بود، باید دانست که در جریان این عملیات یکی از معجزه های مهندسی-رزمی اتفاق افتاد و امداد الهی شامل حال رزمندگان شد.

فرمانده سپاه عاشورا با تشریح موقعیت عملیات خیبر و جانفشانی رزمندگان آذربایجانی تصریح کرد: عملیات خیبر سند افتخار ملت ایران است، چنانکه در جزیره مجنون پلی به طول 14 کیلومتر زده شد؛ در حالی که دشمن آن را تخریب کرده بود، دوباره رزمندگان مهندسی آن را ترمیم و در اختیار عملیات قرار دادند، بیرون راندن لشکر عراق از جزیره مجنون بسیار مهم برای ایران و بسیار شکننده برای رژیم بعث بود.

وی با بیان این‌که این منطقه به دلیل داشتن ذخایر نفتی برای عراق از اهمیت استراتژیک برخوردار بود، گفت: خیبر از عملیات‌های تهاجمی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس بود که با رمز یا رسوال الله(ص) در منطقه حورالهویزه در شمال بصره، سوم اسفند ماه 1362 آغاز شد و تا 22 اسفند همان سال ادامه یافت.

سردار کریمیان افزود: در این عملیات رزمندگان آذربایجانی در قالب گردان های امام حسین(ع) و علی اکبر(ع) از لشکر 31 عاشورا به همراه دو گردان از استان اصفهان تا پای جان در مقابل ارتش رژیم بعثی مقاومت کرده و با وجود محاصره در هر سو، توانستند نیروهای عراقی را از جزیره مجنون بیرون کنند که فاجعه بزرگی برای عراق محسوب می شد.

سلب عضویت دو تن از اعضای شورای شهر اهر
سید محمد عابدی، فرماندار اهر اظهار داشت: بر اساس حکم هیات حل اختلاف استان آذربایحان شرقی، ۲ تن از اعضای شورای اسلامی شهر اهر به علت عدم سکونت در محدوده حوزه انتخابیه برابر تبصره ۲ ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور سلب عضویت دایم شدند. همچنین یک عضو دیگر نیز برابر بند ۲ ماده ۸۲ اخطار کتبی با درج در پرونده شورایی و اعلام عمومی دریافت کرده است‌.

وی گفت: آقای حامد همتی و خانم فاطمه پاشاپور اعضای سلب عضویت شده هستند و عضوی که تذکر کتبی گرفته است، آقای حسنعلی قهرمان فرد می باشد. اعضای علی ‌البدل شورای اسلامی شهر اهر در روزهای آینده در صورت تایید رای صادره معرفی خواهند شد.

گفتنی است، برابر تبصره ۲ ماده ۸۲ قانون شوراها، هر یک از اعضای سلب عضویت شده می توانند ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای، به مراجع صالح شکایت کنند.

یادواره شهدای سنگرسازان بی سنگر در مراغه
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در یادواره شهدای سنگرسازان بی سنگر که در تالار عبدالقادر مراغه‌ای برگزار شد، اظهار داشت: نقش ارزشمند، مجاهدانه و توأم با ایثار جهادگران در دوران هشت سال دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان این‌که جهادگران با عنوان «سنگرسازان بی‌سنگر» شهرت یافتند و بهترین معرف آن بزرگمردان همان عبارت است، افزود: سنگرسازان بی سنگر جهادسازندگی دوشادوش رزمندگان جنگ تحمیلی در آن سال ها نقش محوری در عملیات های غرورآفرین در جبهه های حق علیه باطل داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی ادامه داد: این نهاد مقدس خدمات بسیاری در عرصه عمران روستایی و احداث راه ها و برق رسانی و سایر خدمات رفاهی به مردم این مناطق داشته و اکنون نیز در قالب جهاد کشاورزی خدمات ارزنده ای برای مردم انجام می دهد که همه این پیشرفت ها به برکت انقلاب و رهبری ولایت فقیه است.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که نیازمند نگرش جهادی در تمامی عرصه‌های کشور هستیم، گفت: اگر امروز به پیشرفت های بزرگی در توسعه و رشد کشور در عرصه های دفاعی، هسته ای، پزشکی و نیز کشاورزی دست یافته ایم؛ همه به برکت خون نگرش انقلابی و جهادی فعالان این عرصه بوده است.

وی در پایان با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اقدام و عمل در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: امروز نیز جهادگران باید راه سنگرسازان بی سنگر شهید را در قالب تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی با روحیه جهادی و تلاش مضاعف داشته باشند، چراکه تنها راه نجات از مشکلات اقتصادی در نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی است./303/935/ب1

ارسال نظرات