۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۴۸۳۰۹۸
متکی:

اختلافات امت اسلامی سبب تخریب مظاهر تمدنی می شود

متکی تأکید کرد: هر زمانی که اختلافات در بین امت اسلامی افزایش یافته، نه تنها شاهد تمدن سازی از چهره اسلام نبودیم بلکه دنیای امروز شاهد تخریب مظاهر تمدنی نیز بوده است.
منوچهر متکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، منوچهر متکی معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نخستین همایش بین المللی وحدت و تمدن نوین اسلامی با رویکرد نهادینه کردن فرهنگ تقریب که امروز در سالن همایش های مجتمع عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ضمن حساس خواندن فعالیت های اجرایی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز داشت: در حقیقت این اقدام شکل گرفته در قالب مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سازماندهی ایده و اندیشه امام راحل است و ایشان نخستین بار اصل این ایده را پس از انقلاب به عنوان مهمترین ضرورت مطرح کردند و رهبر معظم انقلاب آن را در قالب تشکیل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه دادند.

وی با اشاره به ارتباط وحدت و تمدن سازی اسلامی افزود: در نگرش به تاریخ اسلام هر زمانی که امت اسلام وحدت و هم افزایی و نقد و بررسی برای روشن شدن زوایای معارف و فقه اسلامی داشتند همین مسأله موجب تمدن اسلامی می شد، بنابراین  اگر تمدن اسلامی را ارائه نظام حکومت الگو بدانیم شکل گیری آن زمانی میسر می شود که مبانی چنین نظامی امکان ارائه پیدا کند و آن هم در زمانی ممکن است که همه ظرفیت ها به کار گرفته شود.

متکی تأکید کرد: هر زمانی که اختلافات در بین امت اسلامی افزایش یافته، نه تنها شاهد تمدن سازی از چهره اسلام نبودیم  بلکه دنیای امروز شاهد تخریب مظاهر تمدنی نیز بوده است. تمدن نوین اسلامی یعنی در زمان حاضر بتوانیم در بعد تئوری و نظری و حتی عملی نظام هماهنگ از اسلام را در حوزه های مختلف آن معرفی کنیم و به عبارت دیگر در نظامات سیاسی، اجتماعی اسلام را بازتعریف کنیم.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن دروس خارج فقه حکومتی عنوان داشت: فقه حکومتی و تمدن سازی اسلامی رابطه مستقیمی دارند و البته برخی از محققان علوم دینی دیدگاه های رهبر معظم انقلاب را پیرامون تمدن نوین اسلای استخراج کرده اند و همینطور سایر تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد باید این مبانی در تمدن اسلامی بازتعریف جدی شود.

معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در محیط یبن الملل دو کلمه ایران و آمریکا طی 38 سال گذشته بیشترین کلمه ای است که در رسانه های مختلف در این دو کشور ذکر شده است، عنوان داشت: ما وقتی چرایی این موضوع را بررسی می کنیم به دو نکته می رسیم، نخست اهمیت هر یک از این دو کشور برای یکدیگر از زوایه دیدهای مختلف است و ظرفیت بالای نفش آفرینی این دو کشور است و دوم قدرت نرم افزاری و سخت افزاری این دو برای تأثیرگذاری در مهمترین مسائل و تحولات و بحران های بین المللی است.

وی ادامه داد: برای آمریکا بیشترین مشغله ذهنی و فکری و در مرکز ثقل تدابیر این کشور ایران است و آمریکایی ها در این زمینه در چند دهه قبل از جنگ جهانی و بعد از جنگ جهانی تجربه های خوبی به دست آوردند و همه تدابیری که لازم بود برای بر اندازی نظام اسلامی و یا استحاله کردن انقلاب اسلامی به کار گرفتند و این دو هدف کماکان در دستور کار آنها وجود دارد ولی خوشبختانه تلاش های آن در داخل ایران فایده ای نداشته است.

متکی مقابله اصلی آمریکا را با انقلاب اسلامی ایران دانست و تأکید کرد: کارتر بعد از جنگ تحمیلی می گوید امیدوراریم ایران ادب شده باشد که به وضوح روشن است همه تلاش های آنها برای مقابله با انقلاب اسلامی است و وقتی دست شان از کشور ما کوتاه شد به فکر چاره افتادند و از این رو در نگران کننده ترین حوزه تأثیر گذاری انقلاب یعنی کشورهای عربی باید تدبیری می کردند و این کار را هم کردند.

وی در ادامه عربستان سعودی را مهمترین مقابله کننده با انقلاب اسلامی ایران در منطقه دانست و تأکید کرد: امروز آمریکایی ها و اسرائیلی ها و سعودی ها حربه ای را به کار گرفته اند که مقابله با آن ساده نیست، چراکه می بینیم یک جوان داعشی به راحتی خودش را در میان مردم منفجر می کند و گمان می کند پیش رسول الله می رود، بنابراین باید برای اندیشه و فکر جوانان دنیا چاره ای بیندیشیم./1330/پ202/ص

ارسال نظرات