۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۴۸۲۹۳۲
حجت الاسلام نصیری فرد مطرح کرد؛

شبهه افکنی وهابیت و جریان های سکولار درباره خمس

دبیر همایش بین المللی خمس گفت: وهابیت و جریان های سکولار با القای شبهات متعدد در اصل مشرعیت خمس به تضعیف جایگاه خمس در جامعه می پردازند.
همایش بین المللی خمس و نقش آن در تعالی فرهنگی جامعه خمس حجت الاسلام نصیری فرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباس نصیری فرد امروز در همایش بین المللی خمس و نقش آن در تعالی فرهنگی جامعه  که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: در طول تاریخ شیعه به ویژه در دوران غیبت خمس نقش بسزایی در گسترش تشیع و معارف اهل بیت(ع) و حفظ میراث شیعی داشته است.

وی افزود: تقویت و بالندگی علمای شیعه، پرورش روحانیان، آموزش طلاب علوم دینی، تألیف و تدوین و تکثیر کتب شیعی، احداث بناهای عظیم همانند مسجد و حوزه، بناهای عام المنفعه همانند بیمارستان ها، درمانگاه ها، حمایت از شیعیان محروم، کمک به نهضت های شیعی مبارز تنها بخشی از  ظرفیت عظیم خمس است.

حجت الاسلام نصیری فرد با بیان این که  میراث عظیم شیعی که اکنون در دست ماست محصول این فریضه مهم الهی است، اظهار داشت: امروزه ظرفیت بسیار خمس در ترویج و اعتای فرهنگ شیعی بیش از هر زمان دیگری قابل مشاهده است، حجم گسترده خدمات بی شمار فرهنگی، اقتصادی، علمی، عمرانی و اجتماعی به جامعه با پشتیبانی خمس علامه بر زمینه سازی بزرگترین تحول سیاسی اجتماعی در جامعه یعنی برکناری طاغوت، موجب تحولات بسیاری در جامعه است.

وی ادامه داد: امروزه بلند نظری مراجع تقلید در اعطای اجازه به مؤدیان خمس  و مصرف آن در موارد گوناگون خدمات عمرانی، مددجویی، اقتصادی، علمی، اجتماعی سبب شده تا از خمس به عنوان ظرفیتی عظیم در توسعه و شکوفایی حوزه های مختلف در جامعه یاد شود.

دبیر همایش بین المللی خمس با بیان این که امروزه تردید افکنی ها و شبهه سازی های دشمنان علیه خمس از دو جبهه به جامعه تزریق می شود، ابراز داشت: وهابیت با القای شبهات متعدد در اصل مشرعیت خمس به تضعیف جایگاه خمس در  جامعه می پردازند.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر جریانات سکولار مخالف دین با تردید در اصل پرداخت خمس و شیوه مصرف آن به مقابله با این واجب الهی آمده اند، حجم شبهات و حملات به خمس با هدف تخریب رابطه مرجعیت با مردم به اندازه ای است که تلاش مراکز فرهنگی و افراد نتوانسته  مقابله درخوری با این حملات انجام دهد

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: فقدان مجموعه ای که متولی صورت بندی علمی شبهات در محتوا و در ساختار وجود نداشته که با استفاده از توانمندی حوزه و دانشگاه بتواند به صورت عمیق به رویایی شبهات برود، در جهت گسترش فرهنگ خمس آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان که سال ها در این زمینه دغدغه داشت بنیاد بین المللی خمس را تأسیس کرده است.

وی اضافه کرد: قبل از تأسیس خدمت همه مراجع معظم تقلید در ایران و نجف رسیدیم و این بزرگواران بسیار تشویق کردند، این بنیاد در سیاست ها و رویکرد ها ویژگی هایی دارد، فعالیت های این بنیاد صرفا علمی، فرهنگی و ترویجی در زمینه گسترش خمس در جامعه است و در محورهای گوناگون انجام می شود.

حجت الاسلام نصیری فرد گفت: راهبرد خاص ما این است که تنها در حیطه فعالیت های علمی، فرهنگی و تبلیغی کار کنیم، در این بنیاد اخذ خمس نمی شود و مسائل مالی صورت نمی گیرد و کلیه پرداخت های خمس برای دفاتر مراجع خواهد بود.

وی افزود: کار این بنیاد در سطح بین المللی در نظر گرفته شده چون خمس در سطح بین المللی وجود دارد تا خدمات علمی شامل آن ها شیعیان جهان شود، این بنیاد به هیچ نهاد و سازمانی وابسته نبوده بلکه تحت اشراف مراجع تقلید خواهد بود و گزارش ها خدمت ایشان تقدیم می شود./1323/پ202/ج

ارسال نظرات