۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۴۸۲۷۳۷
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

اصول فعالیت در زمینه فقه هنر و ضرورت پاسخ به سؤالات مرتبط

آیت الله علیدوست اصول فعالیت در زمینه فقه هنر را برشمرد و گفت: در عصر سونامی اطلاعات و ارتباطات باید به پرسش های موجود در بحث هنر از منظر فقه پاسخ داد.
آیت الله علیدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله ابوالقاسم علیدوست در مراسم رونمایی از کتاب فقه هنر که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  برگزار شد با اشاره به تعریف فقه و هنر عنوان کرد: هرجا واژه فقه به کار می رود، به معنای دانش کشف شریعت است و هنر هم به معنای خلقی بدیع، متکامل و مطبوع است که با یک خلق جدید صورت می گیرد.

وی افزود: هنر موضوعی قدسی است و اگر این نگاه وجود داشته باشد می توان به این نتیجه رسید که هنر از استحباب شروع شده و به وجوب یا استقلال ماهیت که منتهی به حرام شدن است می رسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: هنر یک پدیده نقش آفرین در تاریخ بوده است اما اثر آن در عصر کنونی قابل مقایسه با گذشته نیست و صدها پرسش درباره هنر وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود.

وی با بیان آماری پیرامون فضای موجود در این بخش ابراز کرد: طبق آماری که از شورای عالی فضای مجازی کشور وجود دارد، ما با یک سونامی اطلاعات و ارتباطات مواجه هستیم که بخش هنر مرتبط با موضوع ارتباطات است و باید با دقت ویژه ای در این بخش کار کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بیش از 490 میلیون نفر در ماه از یوتیوب و 800 میلیون نفر از فیس بوک بازدید می کنند و 480 میلیون صفحه مستهجن در اینترنت وجود دارد که به نوعی خود را مرتبط با بخش هنر می دانند.

وی افزود: انگیزه های فراوانی برای فعالیت در این بخش وجود دارد و طبق آمار، در سال 2005 بیش از 2/4 تریلیون دلار سود نصیب شرکت هایی شده است که در بخش فروش و اجاره ویدئوهای مستهجن فعالیت می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اصول فعالیت در زمینه فقه هنر را مرتبط با چهار موضوع دانست و گفت: ابتدا هرکاری که صورت می گیرد باید در چهارچوب انضباط فقهی باشد، چرا که انجام یک حرکت ژورنالیستی بدون پشتوانه و بنیان علمی که جای دفاع باقی نگذارد، نمی تواند وجدان مذهبی کشور را اقناع و مشکلی را حل کند.

وی افزود: در مرحله بعد باید کارهای صورت گرفته اساسی باشد و همچنین همراه با نگاه سلبی نباشد و در نهایت باید دغدغه مند و با انگیزه کشف حداکثری ظرفیت فقه همراه باشد.

آیت الله علیدوست تأکید کرد: کارهای زیادی برای رسیدن به وضع مطلوب وجود دارد که ابتدا باید ابهام های این موضوع در ساحت فقه برطرف شود و سپس مبانی فتاوا بررسی و حدود ورود فقها به مباحث مختلف معین شود.

وی اضافه کرد: باز شدن افق های جدید از دیگر موضوعاتی است که باید مدنظر قرار گیرد و نیز بحث فرآیند فتوا تا  قانون در قم حل شود و با توجه به نقش مراجع، فقه و شریعت در تعریف و تصویب قوانین، قوانین با این موضوع وضع شده و با این قوانین به وجود آمده کشور را اداره کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم استنباط فقهی برای نظام را از دیگر موضوعات مهم دانست و اظهار کرد: باید در بحث استنباط برای نظام، اصولی تنظیم شود و مشخص شود که فقه نظام های فردی با نظام هایی که به دنبال برنامه ریزی هستند متفاوت است یا نه و با رعایت انضباط فقهی به این موضوع ورود کرد./872/پ202/ی

ارسال نظرات