۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۴۸۲۴۸۲
به قلم آیت الله امینی؛

«جهاد با نفس مهم ترین جهاد فراموش شده» منتشر شد

کتاب جهاد با نفس مهم ترین جهاد فراموش شده از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.
کتاب جهاد با نفس مهم ترین جهاد فراموش شده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب جهاد با نفس مهم ترین جهاد فراموش شده نوشته آیت الله ابراهیم امینی از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.

در مقدمه این کتاب می خوانیم: جهاد در لغت به معنای سخت کوشی و مقاومت در راه رسیدن به هدف است و در اصطلاح فقه اسلامی به معنای سخت کوشی در نبرد با دشمنان و دفاع از حوزه دین می باشد.

وجوب جهاد در قرآن و احادیث آمده و یکی از احکام ضروری اسلام می باشد، در فقه اسلامی، بابی را به خود اختصاص داده که در آن درباره انواع آن و فروع و مسائل گوناگونش به تفصیل بحث کرده اند. ما در این خصوص، تنها به ذکر یک آیه از قرآن بسنده می کنیم. در آیه 41 سوره توبه آمده: ای مؤمنان! با اموال و نفوس خودتان در راه خدا جهاد کنید که این جهاد به نفع شماست اگر آگاه باشید.

در صورتی که کشور اسلامی یا فرهنگ و عقاید اسلامی مورد تهاجم دشمنان قرار گیرد بر مسلمانان واجب است از آن دفاع کنند، چه به وسیله حضور فیزیکی در میدان نبرد باشد و چه با کارهای فرهنگی، به وسیله زبان و قلم و دیگر وسائل نشر فرهنگ.

 در همه این موارد، اگر نیاز به صرف اموال باشد، بر کسانی که تمکن مالی دارند واجب است بودجه آن را تأمین نمایند. دولت اسلامی نیز در این خصوص می تواند با رعایت عدل و انصاف، هزینه های لازم را دریافت و به مصرف برساند.

در قسمتی از کتاب با عنوان خودسازی انسان، جهاد اکبر است، سخنی از امام خمینی رحمة الله علیه آمده که به این شرح است: «اساسا اسلام برای سازندگی آمده است و نظر اسلام به ساختن انسان است.

جهاد برای سازندگی، سازندگی انسان خودش را مقدم بر همه جهادهاست و این است که رسول اکرم جهاد اکبر فرموده اند. جهادی بس بزرگ است و مشکل و همه فضیلت ها دنبال آن جهاد است، جهاد اکبر است. جهادی است که با نفس طاغوتی خودش انسان انجام می دهد».

این کتاب در 10 بخش با عناوینی همچون «اهمیت خودسازی در قرآن و حدیث»، «رابطه خودسازی با خودشناسی»، «خودسازی و فواید آن»، «دشواری جهاد با نفس و راز آن» و «آثار و برکات جهاد با نفس» تهیه و تنظیم شده است.

«راه مبارزه و جهاد»، «زیان های هواپرستی»، «جهاد با نفس در عرصه اجتماع»، «پیامبر خدا صلی الله علیه و آله اسوه جهاد با نفس» و «امیرمؤمنان علی علیه السلام و جهاد با نفس در عرصه اجتماع» از دیگر عناوین بخش های این کتاب هستند.

رسول خدا صلی الله علیه و آله گروهی از اصحاب را به جنگ با دشمن فرستاد، هنگامی که از آن پیکار، پیروزمندانه بازگشتند، به آنان فرمود: «آفرین بر شما که جهاد اصغر(کوچک تر) را انجام داده اید، ولی جهاد اکبر(بزرگ تر) هنوز باقی مانده است». پرسیدند: یا رسول الله، جهاد اکبر کدام است؟ فرمود: «جهاد با نفس».

واقعیت این است که جهاد با نفس، مهم ترین جهاد است و کسی که در این مسیر، گام بزند سعادت دنیا و آخرت خود را تأمین کرده است. اما با تأسف، این نوع جهاد، گویی به فراموشی سپرده شده و در پیچ و خم روزمرگی ها از یاد رفته است. اثر حاضر، این جهاد مهم فراموش شده را در فصل های متعددی کاویده است.

کتاب جهاد با نفس مهم ترین جهاد فراموش شده نوشته آیت الله ابراهیم امینی با شمارگان 1150 جلد و به قیمت15000 تومان در 255 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات