۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۴۸۲۳۷۵
کارشناس مسائل دینی:

بدعت، سبب خرافی خواندن مسلمانان از سوی دشمن می شود

کارشناس مسائل دینی بسیاری از بدعت ها در دین را سبب بدبینی و خرافاتی نگاه کردن دشمنان به اسلام و شیعیان دانست و گفت: برپایی سفره‌هایی مانند سفره سبز و یا سفره سیاهی و فانوس نمونه‌ای از این بدعت‌ها است که سند شرعی ندارند.
بدعت در اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام محمد پناهی امروز در مراسم سوگواری حضرت فاطمه(س) که در مسجد لطفعلی‌خان برگزار شد، با اشاره به اینکه یک‌سوم فشار قبر مربوط به غیبت است، اظهار داشت: در مواردی علما جواز غیبت کردن را صادر کرده و گفتند در این موارد هر چند غیبت حرام شرعی نیست ولی از نظر اخلاقی اشکال دارد.

وی در ادامه به موارد مجاز غیبت اشاره و خاطرنشان کرد: در صورتی که فردی مورد ظلم و ستم واقع شده است به شرطی که در محکمه و برای احقاق حقش غیبت کند اشکال ندارد.

حجت الاسلام پناهی افزود: اگر کسی شاهد یک ماجرا باشد و در صورت شهادت ندادن او حق کسی ضایع شود می تواند پشت کسی حرف بزند.

وی حرف زدن پشت سر کسی از جهت امر به معروف و نهی از منکر نه غرض شخصی را از موارد مجاز غیبت کردن برشمرد.

حجت الاسلام پناهی در خصوص حرف زدن در مورد فردی که آشکارا حرام می کند، گفت: در این مورد برخی علما فقط حرف زدن درمورد یک حرام فرد که آشکارا هست اجازه حرف زدن دادند ولی برخی علما حرف زدن در مورد تمام کارهای فرد را مجاز دانستند.

وی حرف زدن در مورد فرد ناشناس و هم‌چنین در صورت تحقیق و پرسش در خصوص شخص را به شرط کلی گویی یعنی خوب یا بد است را مجاز عنوان‌کرد.

حجت الاسلام پناهی بسیاری از بدعت ها در دین را موجب بدبینی و خرافاتی نگاه کردن دشمنان به اسلام و شیعیان دانست و گفت: برپایی سفره‌هایی مانند سفره سبز که همه چیز روی سفره باید سبز باشد و یا سفره سیاهی و فانوس و... در ایران را نمونه‌ای از این بدعت‌ها شمرد که سند شرعی ندارند و غیبت در مورد آن‌ها اشکال ندارد.

وی هم‌چنین غیبت کردن در مورد افرادی که می‌خواهند به اسلام و نظام ضربه بزنند را مجاز دانست.

کارشناس مسائل دینی در ادامه به دیگر عوامل فشار قبر اشاره و تصریح کرد: کوتاهی کردن زن و شوهر در انجام وظایف همسری، تندخویی و خشونت با اهل خانه، ضایع کردن نعمت‌های خداوند با اسراف و ریخت‌وپاش، سبک شمردن نماز و بی‌اعتنایی به طهارت و نجاست از دلایل دیگر فشار قبر است.

حجت الاسلام پناهی با اشاره به اینکه کسانی برای خواندن نماز سستی می کنند به ۱۵ صورت عذاب دچار می‌شوند، گفت: شش مورد عذاب از جمله عمربی‌برکت، رزق بی‌برکت، نداشتن سیمای صالحین، بهره نبردن از اعمال خویش، مستجاب نشدن دعای خودش و دعای دیگران در حق او و سه عذاب هنگام مرگ مانند ذلت، گرسنگی و تشنگی هم‌چنین سه عذاب تاریکی، فشار قبر و مامور شدن فرشته‌ای برای عذاب فرد از لحظه مرگ تا قیامت موقع ورود به برزخ و در پایان سه مورد ورود به محشر با بی‌آبرویی، سخت محاسبه شدن و برداشته شدن رحمت خداوند از او در قیامت از جمله این موارد است.

مراسم سوگواری حضرت فاطمه(س) به مناسبت ایام فاطمیه هر روز باسخنرانی حجت‌الاسلام محمد پناهی در مسجد لطفعلی‌خان ارومیه برگزار می‌شود./202/936/ب1

ارسال نظرات