۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۴۸۲۱۴۹
حجت‌الاسلام و المسلمین قریشی:

دو برابر بودن سهم ارث مرد نسبت به زن عین عدالت الهی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به دو برابر بودن سهم ارث مرد نسبت به زن، گفت: خداوند خود این احکام را تعیین کرده است و بهتر از هرکسی می‌داند چه چیری به صلاح انسان است.
امام جمعه ارومیه

به گزارس خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار شد به آیه ۱۷۶ سوره نساء اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید «پیامبر از تو درباره کلاله فتوا می‌طلبند بگو خدا درباره کلاله فتوا می‌دهد اگر مردی بمیرد و فرزندی نداشته‌ و خواهر داشته‌ باشد نصف میراث از آن اوست و آن مرد نیز از او ارث می‌برد اگر برای خواهر فرزندی نباشد پس اگر ورثه دو خواهر باشند دو سوم میراث از برای آن دو است و اگر چند خواهر و برادرند سهم مرد مانند سهم دو زن است خدا برای شما توضیح می‌دهد تا مبادا گمراه شوید و خدا بر هر چیزی داناست».

وی در تفسیر آیه اظهار داشت: سه طبقه از وارثان  در صورت نبود طبقه قبلی از انسان ارث می‌برند که طبقه اول پدر و مادر و اولاد، دوم خواهر و برادر و سوم عمه‌ها، دایی‌ها، خاله‌ها و عموها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی معنی لغوی کلاله را احاطه کردن تعریف و خاطرنشان کرد: کلاله در قرآن به کسی می‌گویند که وارثانش خواهران و برادرانش هستند و یا به فردی که ورثه‌ای جز والدین و اولاد ندارد اشاره شده است.

وی افزود: کلاله امی یعنی خواهر و برداری که از مادر یکی و از پدر سوا هستند و کلاله ابوی خواهر و برادری که از مادر جدا و از پدر یکی هستند را می‌گویند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: در کلاله ابوی در صورتی که میت، والدین و اولاد نداشته باشد وتنها یک خواهر داشته باشد یک ‌دوم مال از آن اوست و در صورت داشتن دو خواهر هر کدام دوسوم مال را به ارث می‌برند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: اگر میت یک خواهر و یک برادر یا چند خواهر و برادر داشته باشد سهم برادر دو برابر خواهر خواهد بود.

امام جمعه ارومیه با اشاره به دو نوع فرضی و غیر فرضی بودن ارث، گفت: در ارث فرضی سهم هر فرد به صورت جداگانه از سوی خداوند مشخص شده است ولی در ارث غیر فرضی یا ردی سهمی تعیین نشده است.

وی سهم زن از مرد را درصورت داشتن فرزند یک‌هشتم و در صورت نداشتن فرزند یک‌چهارم عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: پدر و مادر هر کدام یک‌ششم و فرزندان پسر دو برابر دختر از میت ارث می‌برند.

امام جمعه ارومیه گفت: میت در صورتی که والدین و اولاد نداشته و فقط چند خواهر داشته باشد هر کدام از خواهران دوسوم ارث می‌برند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پاسخ به کسانی که می‌گویند اسلام با تعیین سهم دو برابری مرد نسبت به زن در مسأله ارث به زنان ظلم کرده است، خاطرنشان کرد: مرد بعد از ازدواج مسؤول خرج و هزینه زن و فرزندانش است در حالی که زن همچین وظیفه ای بر عهده ندارد و خرجش به عهده همسرش است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه تفسیر آیه تصریح کرد: خداوند خود این احکام را تعیین کرده است، زیرا او آفریدگار انسان‌ها است و بهتر از هر کسی می‌داند چه چیری به صلاح انسان است و هم‌چنین خداوند عادل است و هر کاری را با عدالت انجام می‌دهد.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم هر شب با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./936/202/ب2

ارسال نظرات