۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۴۷۹۹۵۹
استاد حوزه علمیه مازندران:

قطع وابستگی و استقلال مهم ترین شاخصه انقلاب اسلامی است

استاد حوزه علمیه مازندران، وابستگی کامل کشور به غرب به ویژه آمریکا را نخستین علت پیدایش انقلاب اسلامی دانست و گفت: متأسفانه رژیم شاهنشاهی در همه مسائل کشور را وابسته به غرب کرده بود.
پیروزی انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در محمودآباد، حجت الاسلام محمد جوادی، استاد حوزه علمیه مازندران پنج شنبه شب در مراسمی که به مناسبت ایام الله دهه فجر در مسجد جامع محمود آباد برگزار شد با اشاره به دلایل اصلی پیدایش انقلاب اسلامی، فهم درست از هندسه انقلاب اسلامی را لازمه شناخت ارکان و علت‌های شکل‌گیری این جنبش بزرگ مردمی در طول تاریخ بشر دانست.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار بهمن ماه سال ۹۴ با اعضای شورای عالی امنیت ملی ایران کلید‌واژه مهم هندسه انقلاب اسلامی را معرفی کردند که در همان دیدار نیز به لزوم ایستادگی در برابر برخی جریان‌های مخالف آن پرداختند.

این کارشناس مسائل سیاسی در تشریح بیشتر مفهوم‌شناسی هندسه انقلاب اسلامی به منظور فهم بهتر دلایل شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: هندسه انقلاب اسلامی یک شکل هندسی با اضلاع مشخص است که اگر یک یا چند ضلع آن حذف شده یا خوب عمل نکند این هندسه در ابتدا تشکیل نشده و یا در ادامه از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: سلطه‌ستیزی یکی از اضلاع هندسه انقلاب اسلامی و دلایل شکل‌گیری آن به شمار می‌رود چراکه مرحله صغیر سلطه‌ستیزی در از بین بردن سلطنت صغیر پهلوی و در فاز کبیر آن به هم‌ریزی نظم آمریکا در جهان را شامل می‌شود.

استاد حوزه علمیه مازندران، استقلال را دیگر ضلع هندسه انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: استقلال هرگز به معنای زیست جزیره‌ای در عالم نیست بلکه همان جهاد کبیر است که رهبر معظم انقلاب در خرداد ۹۵ از این واژه استفاده کرده است.

وی با اشاره به آیه ۵۲ سوره فرقان، یادآور شد: این آیه در مفهوم همان عدم تبعیت از کفار و نفی سلطه فکری، فرهنگی و اقتصادی آنان است که تجلی آن در روزهای مبارزات انقلاب اسلامی در عدم تبعیت از حکومت پهلوی و سلطه آمریکا بوده است و تا امروز نیز ادامه دارد.

حجت الاسلام جوادی تصریح کرد: همان‌طور که امام راحل آمریکا را شیطان بزرگ دانست، مبارزه با آن هم همان جهاد کبیر است که خود یکی از علت‌های اصیل قیام مردم ایران در سال ۵۷ و یکی از اضلاع مهم و برجسته هندسه انقلاب اسلامی است.

استاد حوزه و دانشگاه مازندران ادامه داد: برای رسیدن به درک درست از مسأله چگونگی و دلایل پیدایش انقلاب اسلامی، کنکاش سخنان و نظرات انقلابیون دهه‌های ۴۰ و ۵۰ همچون رهبر معظم انقلاب می‌تواند کمک قابل توجهی کند.

وی افزود: نخستین علت پیدایش انقلاب اسلامی وابستگی تمام‌ عیار کشور به غرب، به خصوص آمریکا و بی‌اختیاری پادشاهان پهلوی در تصمیم‌گیری بود که منجر به جریحه‌دار شدن غرور و عزت مردمان ایران شد.

این استاد حوزه و دانشگاه مازندران با بیان شدت وابستگی‌ها در حکومت پهلوی، خاطرنشان کرد: وابستگی کشور در آن دوران به اندازه‌ای بود که کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا تعیین می‌کردند که چه کسی بیاید بالا و نخست‌وزیر، مسؤول، وزیر یا مدیر شرکت نفت شود و یا فلان شغل را برعهده بگیرد.

وی، فساد و دین‌ستیزی حاکمان طاغوت در همه سطوح را دومین علت خواند و با بیان فراگیری آن در سطح جامعه تا حدی که کارد را به استخوان ملت رسانده بود، اضافه کرد: رژیم پهلوی، تنها حکومتی بود که در ایران بی‌حجابی را به زور سر نیزه رواج داد و فساد را در لایه‌های مردم از طرق مختلف شایع ساخت.

حجت الاسلام جوادی تأکید کرد: در حالی که ملت دیندار و مسلمان ایران حاضر به پذیرش این وقایع نبود، جامعه‌ای که با فکر مهدوی خو گرفته بود و گذشته‌ای به سرخی عاشورا در دل داشت، تاب تحمل آن شرایط را نداشته و مانند آتشفشان آماده انفجار بود.

وی گفت: علت دیگر پیدایش انقلاب اسلامی را می‌توان تلاش برای انحراف و ضایع کردن جوانان دانست تا جایی که حتی برای فاسد کردن نسل جوان برنامه‌ریزی کردند تا مانع از رشد، بالا رفتن فرهنگ و اراده جوانان در کشور شوند.

حجت الاسلام جوادی در بخش دیگر این گفتگو بی‌اعتنایی حکومت به مردم از طریق بی‌اعتنایی به رأی مردم، اختناق و مقابله جدی با آزاداندیشی را یکی از علت‌های سرعت بخشیدن به شکل گیری انقلاب دانست.

وی افزود: حکومت پهلوی از همان ابتدا با کودتا سرکار آمد، هم رضاخان با کودتا رضاشاه شد و هم محمدرضا با کودتا سرکار آمد، حکومت کودتایی حکومت تحمیلی است، با رأی و نظر مردم میانه‌ای ندارد به همین خاطر است که وقتی به تاریخ می‌نگریم، وجه مشترکی میان علایق مردم و این حکومت نمی‌بینیم بلکه رابطه حکومت با مردم، رابطه ارباب و رعیتی بود.

این استاد حوزه و دانشگاه مازندران، ظلم و بی‌عدالتی گسترده در کشور با حمایت مستقیم حکومت را دیگر عامل پیدایش انقلاب اسلامی بیان و خاطرنشان کرد: بی‌عدالتی زمینه‌ساز نارضایتی اجتماعی است و اگر از سوی حکومت‌ها به صورت مستقیم مورد حمایت و گسترش قرار گیرد، موجب شکل‌گیری یک انقلاب سهمگین می‌شود، انقلابی که موج‌های آن خانه ظالم را در هم می‌کوبد.

حجت الاسلام جوادی در بخش پایانی سخنان خود علت دیگر رقم خوردن انقلاب اسلامی مردم ایران را عقب‌مانده نگاه داشتن کشور در علم، صنعت و برخورداری‌های عمومی از اولویت‌های رفاهی خواند و اضافه کرد: ملت ایران می‌دیدند که هیچ از خودشان ندارند و اجازه نمی‌دهند که بهره‌مند شوند، به صراحت از تریبون مجلس ایرانی ساخته دست ایرانی را بی‌ارزش می‌کردند./202/950/ب1

ارسال نظرات