۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۴۷۵۵۲۵
آیت الله حیدری:

اقتصاد مقاومتی اجرایی می شد گرفتار این همه مشکل نبودیم

نماینده مردم خوزستان در خبرگان گفت: تحریم های اخیر زمینه ساز رها شدن از اقتصاد تک محصولی را ایجاد کرده است، چه بخواهیم و چه نخواهیم تحریم ها این برکت را ایجاد کرده که با به فکر اقتصاد مقاومتی باشیم.
آیت الله محسن حیدری آیت الله محسن حیدری

آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: این که گفته شود جمهوری اسلامی به صورت کلی به استقلال اقتصادی نرسیده را قبول نداریم.

وی افزود: گام های بسیار خوب و زیادی در زمینه استقلال اقتصادی در طول 4 دهه انقلاب اسلامی برداشته شده اما به حد کمال نرسیده است، این نرسیدن به کمال به دلیل مشکلات داخلی و موانع خارجی بوده است.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به موانع داخلی به کمال رسیدن اقتصاد اظهار داشت: عامه مردم باید به فرهنگ کار و تولید به صورت فرهنگ نهادینه توجه داشته باشند، متأسفانه این فرهنگ کار به صورت کامل نهادینه نشده است و بسیاری از نیروهای جوان تعریف نادرستی از کار دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از جوانان کار را استخدام در نهادهای دولتی و شرکت ها می دانند در حالی که کار به معنای تلاش مولد در همه زمینه ها است، در کشور ما فرهنگ کار ضعیف است؛ عامل دیگر این است که اقتصاد ایران از ده ها سال پیش به صورت تک محصولی و وابسته به نفت است.

آیت الله حیدری با بیان این که وابستگی به نفت آثار بسیاری در اقتصاد دارد، ابراز داشت: مقداری از این وابستگی کم شده است اما آن گونه که باید و شاید گام های جدی برداشته نشده است، مسأله جنگ تحمیلی و مشکلاتی که بعدا به وجود آمده مانع از این شده است که برای رهایی از اقتصاد تک محصولی و وابستگی به نفت قدم جدی تر برداشته شود.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات بحث حکومت ها و دولت ها است، دولت ها رویه اقتصادی واحدی نداشتند، در زمان جنگ تحمیلی رویه داشتند، در دوره سازندگی رویه را تغییر دادند، در دوران اصلاحات رویه دیگری را در پیش گرفتند و بیشتر به آزادی سیاسی و اصلاحات سیاسی پرداختند و اختلاف سلیقه ها در دولت سبب شده که آزاد شدن اقتصاد تک محصولی آنگونه که باید و شاید و علی رغم میلی باطنی حضرت امام و مقام معظم رهبری عملیاتی نشود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: تحریم های اخیر زمینه رها شدن از اقتصاد تک محصولی را ایجاد کرده است، چه بخواهیم و چه نخواهیم تحریم ها این برکت را ایجاد کرده که به فکر اقتصاد مقاومتی باشیم اما متأسفانه دولت آن گونه که باید و شاید عملا با مقام معظم رهبری همراهی نکرد.

وی اضافه کرد: اگر از همان سال 92 همراهی می شد اوضاع اقتصادی متفاوت بود، مقام معظم رهبری از سال 89 اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند اما دولت های دهم و یازدهم خوب همراهی نکردند، وقتی که تحریم ها شدت پیدا کرد اگر اقتصاد مقاومتی عملی می شد به تدریج ما از اقتصاد تک محصولی آزاد می شدیم و فتح الفتوح ایجاد می شد.

آیت الله حیدری با بیان این که اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می شد اقتصاد ایران شکوفایی پیدا می کرد و به دیگران نیاز نداشت، گفت: متأسفانه همراهی نکردند و اخیرا فقط همین سال 95 مقام معظم رهبری اقدام و عمل را مطرح کردند که قدم هایی برداشته شد که البته صددرصد مطلوب نبوده است.

وی افزود: دولت ها اهتمام جدی برای خارج شدن از اقتصاد تک محصولی ندارند، توطئه های آمریکا، مستکبران و مزدوران منطقه و همچنین تحریم ها هم اثر داشته است و اجازه ندادند اقتصاد ایران به شکوفایی کامل برسد اما با وجود محدودیت های تحمیل شده خارج کشور و با وجود کاستی هایی که در داخل داریم به برکت انفاس قدسیه حضرت امام و مقام معظم رهبری و همکاری بخش هایی از جامعه و مسؤولان گام های خوبی برداشته شده است و ما نسبت به آینده امیدوار هستیم./1323/ت302/ج

ارسال نظرات