۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۴۷۵۲۵۸
اندیشمند تونسی تأکید کرد؛

افراط‌گری کنونی نتیجه تندروی‎های به وجود آمده در تاریخ امت اسلامی است

رییس انجمن مطالعات تصوف تونس، افراط‎گری کنونی در جوامع اسلامی را نتیجه تندروی‎های رخ داده در تاریخ امت اسلامی توصیف کرد.
توفیق بن عامر رییس انجمن مطالعات تونس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، توفیق بن عامر، رییس انجمن مطالعات تصوف تونس، امشب در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت که در قم برگزار شد، گفت: از همه برادران ایرانی که میزبانی بسیار خوب و بی نظیری از ما داشتند تقدیر و تشکر می کنیم. کلمه وحدت و تاریخ مشترک و دوستی ایرانی و عربی ما را گردهم جمع می کند. امیدواریم این دوستی روز به روز عمیق تر شود.

وی افزود: به برادران ایرانی به دلیل گفت وگوی فرهنگی درود می فرستیم و البته از این مساله تعجب نمی کنیم، زیرا پیشگامی ایران بین تمدن ها را بارها مشاهده کرده ایم.

این اندیشمند تونسی تصریح کرد: ایران پیشگام تقریب میان مذاهب است و اگر در زمینه فرهنگی نیز چنین مساله ای را دنبال کند به هیچ وجه عجیب نیست.

گزینه ای جز گفت وگو وجود ندارد

وی خاطرنشان ساخت: گفت وگو مساله ای است که امروزه به شدت به آن نیاز داریم زیرا گزینه دیگری جز گفت وگو نداریم و اگر از این گزینه استفاده نکنیم باید به صورت باید به سوی نزاع و درگیری برویم.

توفیق بن عامر با اشاره به اینکه چنین کنفرانس هایی باید در سال های گذشته برگزار می شد، گفت: کسانی که مشکلاتی برای جهان عرب و اسلامی به وجود آورده و شکاف ایجاد کردند، سیاستداران هستند. آنان اسلام را وارد مراحلی کردند که بسیار سخت و پیچیده بود.

رییس انجمن مطالعات تصوف تونس ادامه داد: توطئه روشنی علیه اسلام وجود دارد که هم بیگانگان و هم مسلمانان در آن تاثیر دارند. اگر مسلمانان کم کاری نمی کردند وضع به این مرحله نمی رسید. ما به فکر گفت وگو نبودیم و هر کدام از ما اسلام را با منطق خاص خود معرفی می کند.

غرب چهره مورد نظر خود را از اسلام معرفی می کند

وی تأکید کرد که غرب امروزه چهره دیگری از اسلام ارائه می کند و هر آنچه به نفعش است را از اسلام انتخاب کرده و معرفی می کند.

توفیق بن عامر از عدم برنامه ریزی و یکپارچگی مواضع مسلمانان انتقاد کرد و اظهار داشت: گفت وگو باید از هرگونه مسائل غیرفرهنگی به دور باشد و مصالح سیاسی و وطنی در آن گنجانده نشود و فقط فرهنگیان و نخبگان وارد عمل شوند.

این اندیشمند تونسی مسؤولیت اندیشمندان مسلمان را بزرگ توصیف کرد و گفت: گرچه برخی دانشمندان از این مساله فرار می کنند اما باید به وظیفه خود عمل کنند. ما یک امت هستیم و به راحتی می توانیم با هم گفت وگو کنیم و غیر معقول است که یک امت نتواند با هم گفت وگو کند. بحث ما درباره گفت وگوی سیاسی نیست بلکه فرهنگی است.

وی ادامه داد: باید در استفاده از اصطلاحات و مفاهیم دقت خوبی داشته باشیم تا به نتیجه برسیم. چرا که بسیاری از مشکلات ما از عدم فهم این واژه ها نشأت می گیرد. مفاهیمی نظیر اعتدال و تندروی متغیر هستند و برای اینکه دچار سوء تفاهم نشویم باید به دقت به تعریف این واژه ها بپردازیم.

ملت ها نیز باید در گفت وگو مشارکت کنند

توفیق بن عامر با اشاره به اینکه در تاریخ مسلمانان نیز تندروی هایی صورت گرفته و افراطیان کنونی نیز با تمسک به این مسائل در حال اقدامات ناهنجار هستند، تصریح کرد: تا زمانی که به این راه ادامه دهیم نمی توانیم به نتیجه برسیم و باید در تفکر خود تجدیدنظر کنیم. غرب برای پایان تندروی به بررسی مجدد میراث خود پرداختند ولی ما به این مساله توجهی نداریم.

وی افزود: زمانی که از عقلانیت صحبت می کنیم باید میراث خود را مورد بررسی مجدد قرار داده و با شجاعت به تصحیح نکات نامطلوب آن بپردازیم.

این اندیشمند تونسی در پایان خاطرنشان ساخت: در گذشته گفت وگو صورت گرفته است و در دروان کنونی نیز این مساله تکرار شده اما فقط میان نخبگان بوده و ملت ها هیچ نقشی در این زمینه نداشتند./980/ب921/د

ارسال نظرات