۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۶
کد خبر: ۴۷۴۷۱۵
حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی:

موفقیت و ناکارامدی وزاری ارشاد را باید در ارتباط با حوزه و مراجع ارزیابی کرد

استاد حوزه علمیه گفت: اگر ارشاد اسلامی نباشد ارشاد نیست، موفقیت و ناکارامدی وزرای ارشاد را باید در ارتباط با حوزه و مراجع ارزش گذاری کرد.
واعظ موسوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی رییس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم امشب در سومین همایش این انجمن حوزوی که با حضور وزیر ارشاد در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان این که دو سال از شکل گیری انجمن می گذرد، گفت: این انجمن یک انجمن حوزوی صرف نیست و بسیاری از اعضای آن افزون بر تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی هم دارند.

وی افزود: در عصر ارتباطات، حوزه و دانشگاه به عنوان دوبال علمی نظام اسلامی می توانند با همفکری و همکاری و کمک کردن در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و تشکیل یک مجوعه به عنوان ستاد راهبردی ارتباطی و تبلیغی نظام جمهوری اسلامی گاه های بسیار بزرگی برداریم و از موازی کاری ها و هدر رفتن ظرفیت های موجود اعضای فرهنگی جامعه جلوگیری کنیم و در اعتلای فرهنگ ناب تشیع و آموزه های اسلام قدم برداریم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بحث ارتباطات، هنر و تبلیغ سنتی و نوین در حیطه مسؤولیت روحانیت است، اظهار داشت: حضرت امام فرمودند تبلیغات مسأله ای مهم و حساس است و دنیا باتبلیغات حرکت می کند، آنقدری که دشمنان از حربه تبلیغات استفاده می کنند از طریق دیگر استفاده نمی کنند.

وی ادامه داد: ما باید به مسأله تبلیغات اهمیت دهیم و به آن توجه کنیم، مقام معظم رهبری که خود یک مبلغ و استاد فن در رشته های گوناگون ادبی و هنری هستند در دیدار دست اندرکاران همایش فقه هنر فرمودند که از حوزه علمیه انتظار است که مبانی اسلامی را در باب هنر کشف و تحقیق کرده و برای جامعه تفهیم کند، اسلام نه تنها هنر را قبول دارد بلکه به آن تشویق می کند.

نماینده سابق خبرگان با بیان این که مسؤولیت اقشار فرهنگی جامعه به ویژه حوزویان بسیار سنگین است، ابراز داشت: وظیفه ذاتی طلاب رساندن مفاهیم دینی به اقشار گوناگون است، در این ادای تکلیف نمی توان از زمان عقب ماند و تبلیغ را منحصر در تبلیغات سنتی قرار داد، باید از ابزارهای پیشرفته لازم برای رسیدن به مطلوب استفاده کرد.

وی عنوان کرد: درست است که سخن اثر سحر آمیز دارد اما اعجازی که در عمل هست در سخن وجود ندارد، از همین رو پیشوایان دینی ما را به دعوت با عمل فرا می خوانند، داشتن محتوای عالی در تبلیغ لازم به شمار می رود اما کافی نیست.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یک مبلغ و استاد حوزه که خود را به جامعه عرضه می کند و در صدد بیان اندوخته ها است باید از محتوای فاخر و غنی تبلیغی برخوردار باشد اما در کنار آن باید از انگیزه الهی برخوردار بود و به تبلیغ به عنوان یک وظیفه الهی نگاه کرد.

وی اضافه کرد: استفاده از ابزارهای کارامد به روز در تبلیغ از مسائل مهم است، باید از تمام حوزه در پیشبرد اهداف و به کار بردن فضا استفاده کرد، مسلح شدن به دانش نوین و استفاده کردن از ابزارهای تبلیغی و شیوه های فاخر به عنوان ضرورت های غیر قابل انکار در مسأله تبلیغ مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی با بیان این که از نظر تبلیغ و ارتباطات که وظیفه اولی حوزویان است از زمان عقب مانده ایم، گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اگر در هر عرصه ای با زمان جلو نرویم اگر له نشده و از بین نرویم حذف خواهیم شد و فضا را افراد دیگر اشغال خواهند کرد.

وی افزود: ساماندهی امر تبلیغ و ایجاد ارتباط وسیع در کنار نگاه پدرانه به جوانان وظیفه ای برعهده حوزویان است، انجمن تبلیغ به عنوان یک ستاد خود را موظف به یکپارچه سازی تبلیغی در کشور می داند، باید وظیفه خود را که تبلیغ رسالت الهی است به خوبی انجام دهیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انجمن تبلیغ دارای 4 کمیته است، اظهار داشت: رسانه، فرهنگ و هنر، ارتباطات و تبلیغ سنتی کمیته های این انجمن را تشکیل می دهند، در کنار استفاده از ابزار روز باید به تبلیغ سنتی هم اهمیت داده شود و هر دو زمینه را باید تقویت کرد.

وی ادامه داد: هیأت رییسه انجمن تا کنون بیش از 40 جلسه برگزار و برنامه ها را پیگیری کرده است، تا کنون 15 جلسه نشت علمی برگزار شده و 20 دیدار با شخصیت های اثرگذار حوزوی و دانشگاه داشته ایم، از جمله کارهایی که در انجمن صورت گرفته کارگاه ها و کلاس های آموزشی بوده که از اساتید حوزه و دانشگاهی استفاده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی با بیان این که تا کنون 5 کارگاه آموزشی دوره ای برگزار شده است، ابراز داشت: کارهای خوب دیگری هم انجام شده است که تشکیل کارگروه ها و تحلیل مسائل از جمله آنان است؛ مسؤولیت وزارت ارشاد هم خطیر و سنگین است.

وی عنوان کرد: اگر ارشاد اسلامی نباشد ارشاد نیست، از دیرباز متولی امور فرهنگی جامعه و مسؤولیت خطیر ارشاد و تبلیغ بر عهده حوزیان بوده و هست، موفقیت و ناکارامدی وزرای ارشاد را باید در ارتباط با حوزه و مراجع ارزش گذاری کرد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات