۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۴۷۴۳۲۷

راه‌اندازی رشته معارف اسلامی و مطالعات زنان در دانشگاه مجازی المصطفی

راه‌اندازی رشته معارف اسلامی و مطالعات زنان در دانشگاه مجازی المصطفی(ص)، نخستین جلسه شورای علمی مجتمع آموزش عالی و یکی از وظایف مؤسسه بنت‌الهدی ارائه الگوی یک زن مسلمان بخشی از اخبار کوتاه جامعه المصطفی العالمیه است.
جامعه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، مقطع کارشناسی رشته جدید «معارف اسلامی و مطالعات زنان»، در دانشگاه مجازی المصطفی(ص) راه اندازی شد.

دکتر سیدمحمد حسین چاوشیان، مدیر دوره مطالعات زنان دانشگاه مجازی المصطفی(ص) در گفت وگو با پایگاه خبری المصطفی گفت: رشته معارف اسلامی و مطالعات زنان بعد از تصویب وزارت علوم و ستاد مرکزی المصطفی ، برای نخستین بار در ایران  به صورت مجازی راه اندازی شده است و از بهمن ماه 1395 در مقطع کارشناسی از بین خواهران و برادران غیر ایرانی و ایرانیان مقیم خارج از کشور دانشجو می‌پذیرد.

وی هدف از راه اندازی رشته معارف اسلامی و مطالعات زنان را ترویج معارف اسلامی و معرفی الگوی زن مسلمان برای مخاطبان فارسی زبان در سراسر دنیا عنوان و اظهار امیدواری کرد دانش آموختگان رشته معارف اسلامی و مطالعات زنان بتوانند به عنوان مربیان و پژوهشگران آکادمیک و متخصص در زمینه مطالعات زنان در اقصی نقاط دنیا به تریبت نیروهای متخصص و کارآمد در زمینه مطالعات زنان  و خانواده بپردازند و پاسخ گویی مسایل و دغدغه های پیش روی خانواده و زنان در آینده باشند.

دکتر چاوشیان در ادامه  با اشاره به عناوین درسی این رشته افزود: رشته معارف اسلامی و مطالعات زنان به زبان فارسی و درمقطع کارشناسی با 133عنوان درسی در نظر گرفته شده است که شامل دروس حوزوی، عمومی و  پایه درکنار دروس تخصصی رشته مطالعات زنان می باشد.

شایان ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت ثبت‌نام  به آدرس www.mou.ir مراجعه و یا با شماره‌های: 32114180-25-98+ و 3211481-25-98+ تماس حاصل نمایند.

نخستین جلسه شورای علمی مجتمع آموزش عالی

اولین جلسه شورای علمی مجتمع آموزش عالی اصفهان با هدف هماهنگ سازی، ساماندهی برنامه ها و فعالیت های علمی – پژوهشی و بررسی و تصویب طرح ها و پروژه های پژوهشی و... برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین ملکی  ضمن بیان نکاتی، به تشریح آئین نامه شورای علمی پرداخت و چگونگی انتخاب اعضاء ثابت و مدعو این شورا را بیان نمود. در ادامه دبیر شورا، حجت الاسلام و المسلمین کایدیان، دستور این جلسه را بررسی و تعیین موضوع همایش ملی عنوان نمود و به بیان موضوعات پیشنهاد شده از سوی گروه های علمی پرداخت.

در ادامه، پس از بحث و تبادل نظر اعضاء، موضوعاتی انتخاب شد تا پس از بررسی در سازمان مرکزی، یک موضوع برگزیده و طرحنامه آن تدوین گردد تا جهت طی مراحل تصویب اقدام شود.

یکی از وظایف مؤسسه بنت‌الهدی ارائه الگوی یک زن مسلمان

مراسم تودیع و معارفه ریاست مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی، با حضور آیت‌الله اعرافی، رئیس جامعه‌المصطفی برگزار شد.

آیت‌الله اعرافی در این مراسم، ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته در مجموعه مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی، به ویژه «مرحوم آیت‌الله آصفی» و خیرینی که در پایه‌ریزی این مؤسسه نقش بسزایی داشتند، از زحمات «حجت‌الاسلام والمسلمین صفورایی» در مدت ریاست این مؤسسه، تقدیر به عمل آورد و برای وی در جایگاه جدید آرزوی توفیق نمود.

وی همچنین «حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی» را یکی از فضلای شایسته و خوش‌سابقه در حوزه علمیه دانست که سابقه مدیریت در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی و مؤسسه آموزش زبان و فرهنگ‌شناسی، کارنامه درخشانی از وی به یادگار گذاشته است.

رئیس المصطفی در ادامه به بیان نکاتی درباره مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی پرداخت و ابراز داشت: المصطفی در زمینه آموزش بانوان، دارای نگاهی راهبردی، عمیق و همه‌جانبه است و با تربیت نزدیک به ده‌هزار طلبه خواهر از صد ملیت مختلف در نظام آموزشی خود، پرورش یک نسل از مبلغان فاضل و فرزانه از بانوان را در سطح بین‌المللی هدف‌‌گیری نموده است.

وی با تأکید بر پافشاری المصطفی در ارتقای کیفی تربیت خواهران طلبه، خاطرنشان ساخت: در این حرکت بزرگ، مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی نقش کلیدی دارد و در طراحی‌های جدید جامعه‌المصطفی، این مؤسسه، نقش یکی از مراکز صفی– ستادی را در ایجاد گنجینه‌ای از ارتباطات و الگوها ایفا خواهد نمود.

آیت‌الله اعرافی افزود: از مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی انتظار می‌رود ارائه‌دهنده الگوی زن مسلمان و خانواده در طراز ارزش‌های اسلامی و تربیت‌کننده مبلغان و راهبران اندیشه دینی در مقیاس جهانی باشد و نقشی موج‌آفرین در مسیر انتشار اندیشه اسلامی- اهل بیتی(علیهم‌السلام) و گفتمان انقلاب اسلامی در جهان ایفا نماید. بی‌شک، دست یافتن به این جایگاه، اقتضائاتی دارد که بازشناسی و ارائه سیره سه نور پاک خاندان عصمت و طهارت، حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س)، به عنوان الگوی زن مسلمان به جهان، در این زمینه واجب و ضروری است.

وی، با اشاره به آمادگی جامعه‌المصطفی برای پذیرش و بررسی هرگونه طرح و پیشنهادی برای ارتقای نظام آموزشی، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی، پیشگام در بازنگری و ارائه طرح‌های خلاقانه و مبتکرانه به منظور ارتقای نظام آموزشی جامعه‌المصطفی با نگاه بین‌المللی و متناظر با شئون حوزوی، نیازهای روز جهان و اقتضائات بانوان باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با تأکید بر این که فضای فرهنگی و اخلاقی مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی، باید متناسب با هویت حوزوی و با رعایت همه دقت‌های لازم در مراودات خواهران و برادران باشد، تصریح کرد: مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی، باید نمونه کاملی از ارزش‌های اسلامی در همه ابعاد اخلاقی به شمار رود. جامعه‌المصطفی، مرکزی حوزوی است و با صراحت اعلام می‌نماییم از هیچ کدام از شئون اسلامی و حوزوی خود عقب‌نشینی نخواهد نمود.

وی با اشاره به روند مناسبی که در زمینه واسپاری امور مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی به خواهران شکل گرفته است، خواهان ادامه و تقویت این حرکت گردید و افزود: در موضوع تحصیلات تکمیلی، از گروه‌ها انتظار می رود از حفظ کیفیت علمی رشته‌ها صیانت نمایند و در زمینه تقویت بنیه علمی طلاب، از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

آیت‌الله اعرافی، در پایان، رفع کاستی‌های موجود در زمینه پرورش نخبگان، ارتقای کیفیت تولید مقالات، مجلات و کتب، ارتباط با دانش‌آموختگان و صرفه‌جویی و رعایت اقتصاد علمی و پژوهشی را از دیگر نکات مهم برشمرد و با تأکید بر ضرورت توجه به اسناد پنج ساله جامعه‌المصطفی افزود:در دنیای امروز، مدیریت باید راهبردی و به دنبال پایش و رفع مداوم مشکلات و چالش‌ها باشد و با توجه به سابقه حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی، انتظار می‌رود وی با نگاه مدیریتی متکی بر مشورت، رایزنی و دریافت نظرات خود، در ادامه این مسیر موفق باشد.

شایان ذکر است در ابتدای این مراسم،حجت‌الاسلام والمسلمین صفورایی، رئیس پیشین مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی، ضمن آرزوی موفقیت برای مدیر جدید مؤسسه، گزارشی از عملکرد خود در 77 ماه حضور در سمت ریاست مؤسسه ارائه نمود.

وی ، ضمن تقدیر از همه استادان، طلاب، کارشناسان و کارکنان مؤسسه، اشتغال به تحصیل 1537 طلبه را در حال حاضر در مؤسسه، یکی از دست‌آوردها دانست و گفت: در مدت مسئولیت بنده در این مؤسسه، 1930 طلبه جذب و از این تعداد، 1891 نفر دانش‌آموخته شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفورایی، با اشاره به تغییر نسل مؤسسه در مدت مسئولیتش، اظهار داشت: تا قبل از آغاز مسئولیت من، 27 مدرک رسمی صادر شده بود که در این مدت، 544 مدرک تحصیلی جدید صادر گردید. همچنین میزان بانوان مدرس در این مؤسسه از 17٪، به 83٪ افزایش یافت که نشان‌دهنده عزم مسئولان مؤسسه در واسپاری امور به بانوان گران‌قدر است.

رئیس پیشین مؤسسه با بیان این که در زمینه پژوهش تلاش شد تا مجله مطالعات زنان و خانواده به رتبه علمی- پژوهشی دست یابد، از موفقیت مؤسسه در این زمینه خبر داد و درباره فعالیت‌های مؤسسه در زمینه فرهنگی- تربیتی خاطرنشان ساخت: حافظان قرآن کریم در این مؤسسه، از 135 نفر به 330 نفر افزایش یافته است که 56 نفر از این عزیزان، حافظ کل قرآن هستند. افزون بر این، 87 مربی اخلاق به برگزاری هزار جلسه برای 957 طلبه همت گماشتند که 73٪ طلاب مؤسسه را شامل می‌شود.

وی از 148 کارمند مؤسسه سخن به میان آورد که 124 نفر زن و 26 نفر مرد هستند و نیز به جذب کمک‌های خیرین اشاره کرد که براساس آن، فضای آموزشی مؤسسه، 2330 مترمربع افزایش یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفورایی، در پایان، برای ریاست جدید مؤسسه آرزوی توفیق و سربلندی نمود و ابراز امیدواری کرد که شاهد رشد و ترقی هر چه بیشتر مؤسسه در دوران ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی باشیم.

تقدیر مدیران ارشد دانشگاه اسلامی غنا از مقام آیت الله هاشمی

نماینده جامعه المصطفی به همراه هیأت رئیسه و مدیران ارشد دانشگاه اسلامی غنا، با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در غنا، از مقام والای آیت الله هاشمی رفسنجانی تقدیر کردند.

هیأت رئیسه و مدیران ارشد دانشگاه اسلامی غنا، با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در غنا، مراتب تسلیت و هم دردی شان را با دولت و ملت ایران در فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابراز کردند.

در این مراسم که با حضور دکتر مالکی، دکتر الحاج حسین، رئیس دپارتمان ادیان دانشگاه اسلامی، آیت الله هاشمی رفسنجانی را نمونه خوبی از کارآمدی حضور دین در عرصه سیاسی برشمرد و فقدان او را نه تنها ضایعه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران، بلکه مصیبتی برای کل جهان اسلام دانست.

در پایان، مدیران ارشد دانشگاه اسلامی غنا از طرف تمام اساتید و دانشجویان دانشگاه، دفتر تسلیت آن مرحوم را یادداشت و امضاء نمودند./1325/303/ب3

ارسال نظرات