۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۷۵۶۶۹۲
حجت‌الاسلام‌ هدایت تبیین کرد؛

۷ مرحله رسیدن به مقام کرامت در بیان امیرمؤمنان

۷ مرحله رسیدن به مقام کرامت در بیان امیرمؤمنان
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از القاب مشهور حضرت معصومه(س) کریمه است به ویژگی‌های انسان کریم در بیان امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌ الاسلام‌ محمدهادی هدایت در محفل معارفی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به فرازهایی از آیات سوره اعراف، با تأکید بر اینکه خداوند متعال اسماء زیبایی دارد که خدا را باید با آنها بخوانیم، اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند، اهل‌بیت علیهم‌السلام اسماء زیبای خداوند متعال هستند و هرکسی می‌خواهد خدا را بشناسد از طریق شناخت اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌تواند خدا را بشناسد.

وی ضمن اشاره به جایگاه امام‌زادگان، حضرت معصومه (س)، حضرت اباالفضل (ع) و علی‌اکبر (ع) را آئینه تمام‌نمای اسماء الهی و راه شناخت خدا دانست و خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) در روایتی می‌فرمایند؛ مقام حضرت معصومه (س) نزد خداوند متعال بسیار عظیم است و راه رسیدن به خدا در زیارت با معرفت اهل‌بیت (ع) است.

حجت‌ الاسلام‌ هدایت بر ضرورت شناخت اسماً و القاب زیبای حضرات معصومین برای بازشناسی شخصیت الهی ایشان تصریح نمود و اظهار داشت: غیر از زیارت‌نامه معروف امام رضا (ع) دررابطه‌با حضرت معصومه (س) دو زیارت‌نامه دیگری وجود دارد که در یکی از آنها القاب حضرت معصومه (س) از جمله طاهره، حمیده، بره، رشیده، تقیه، نقیه، مرضیه، سیده، رضیه، اخت الرضا، صدیقه و شفیعه بیان شده است.

وی دو لقب معصومه و کریمه را از القاب مشهور حضرت معصومه (س) دانست و گفت: اگر بخواهیم با لقب کریمه بیشتر آشنا شویم باید بدانیم که مادر کَرَم، حضرت زهرا (س) و خالق کَرَم خداوند متعال است و ۴۷ بار این کلمه در قرآن بیان شده است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به معنای کرم، کریم را به معنی کسی که وجودش مقتضای خیر کثیر است و هرجا باشد به همه عالم خیر می‌رساند دانست و افزود: قران کتاب کریم است و همه وجود قرآن خیر است، نگاه به قران عبادت است و قرائت قرآن چشم را پر از نور می‌کند، قرآن همه بدی‌ها را انسان دفع می‌کند؛ اهل‌بیت کریم هستند و همه وجودشان خیر است و وجود مقدس حضرت معصومه (س) هم به‌خاطر عظمتی که نزد خداوند دارند به مقام کرم رسیده‌اند و کریمه شدند.

 وی با بیان اینکه تمام زائرانی که در حر راه می‌روند از وجود این بانو بهره‌مند می‌شوند افزود: تمام حوزه علمیه، تمام شهر قم و کشور ایران و تمام دنیا از نور وجود حضرت معصومه (س) بهره‌مند هستند و خیر حضرت به همه عالم وجود می‌رسد.

حجت‌ الاسلام‌ هدایت با بیان اینکه بر اساس روایاتی امیرالمؤمنین (ع) اگر ما هم ۷ مرحله را طی کنیم به مقام کرم می‌رسیم، گفت: قدم اول همت بلند است و امیرالمؤمنین (ع) فرمودند کرم نتیجه همت بلند است بلندترین همت این است که انسان بخواهد به مقام قرب الهی برسد و به خدا نزدیک شود.

 وی مرحله دوم رسیدن به مقام کرم را دوری از گناه و زشتی دانست و گفت: سومین مرحله رسیدن به مقام کرم احسان‌کردن به شخص خطاکار است و در روایت داریم امام حسن (ع) که کریم اهل‌بیت هستند در مقابل خطای غلامی که پای گوسفند موردعلاقه‌شان را شکسته بود تا ایشان را ناراحت کند او را در راه خدا آزاد کردند و فرمودند شیطان از تو خواست کاری کنی که من را ناراحت کنی و من کاری می‌کنم که شیطان را ناراحت کنم.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت چهارمین مرحله کرم را ایثار دانست و افزود: امیرالمؤمنین (ع) وقتی دیدند فرد پول‌داری ورشکست شد چند بار شتر خرما به او دادند، یک نفر گفت او که از شما چیزی نخواست که این‌قدر به او می‌بخشید؛ حضرت فرمودند اگر از من درخواست می‌کرد من هرچه به او می‌دادم جزای آبرویی نبود که جلوی من ریخته می‌شد.

 وی مرحله پنجم برای رسیدن به مقام کرم را کوچک‌شمردن متاع دنیا دانست و گفت: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند کریم کسی است که دنیا در نظرش کوچک باشد و در روایت دیگر فرمودند من یک برادری داشتم که علت این که خیلی برای من عزیز بود این بود که دنیا در نظرش کوچک بود؛ فردی به امام حسن (ع) گفت اجازه می‌دهید روی اسب شما بنشینم؟ حضرت بلافاصله افسار اسب خود را به او دادند و فرمودند این اسب مال خودت.

 هدایت ششمین مرتبه کریم شدن را حیا دانست و ادامه داد: مرتبه هفتم کریم شدن خوش‌رویی و نیکو سخن‌گفتن با دیگران است؛ کریم اهل بزل و بخشش و سفره‌داری است و دوست دارد به دیگران کمک کند و به این خاطر است که انسان کریم محبوب می‌شود.

ارسال نظرات