۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۴۷۴۱۸۳
حجت الاسلام تراشیون:

انعطاف پذیری نقش مهمی در استحکام زندگی افراد دارد

استاد مشاور حوزه علمیه قم با اشاره به این که انعطاف پذیری نقش مهمی در استحکام زندگی افراد دارد، گفت: اگر یکی از زوجین یک کلام باشد، زندگی با تزلزل رو به رو خواهد شد.
حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون در بیست و سومین جلسه مباحث سبک زندگی ایرانی اسلامی که شب گذشته در مجتمع آموزشی اسلامی علمی برگزار شد، گفت: نه خانواده سنتی و نه خانواده مدرن نمی تواند به جامعه استحکام ببخشد.

وی افزود: خانواده و جامعه رابطه ای دو سویه دارد، به طوری که هر کدام تضعیف شود دیگری نیز تضعیف می شود، بنابراین سلامت اخلاقی جامعه از خواص تحکیم خانواده است.

استاد مشاوره حوزه علمیه دومین خاصیت تحکیم خانواده را تقویت نظام تربیتی دانست و اظهار کرد: هرچه خانواده ضعیف باشد، فرزندان با تربیت پایین تری به عمل می آیند، یک ضرب المثل عربی می گوید از پیاز و سیر میوه ای خوشبو به بار نمی آید.

وی تقویت معنویت را از دیگر خواص تحکیم خانواده خواند و افزود: رشد علمی نیز از خواصی است که در خانواده به وجود می آید، نیازهای انسان شامل نیازهای زیستی، امنیت، آرامش، محبت، احترام و شأن اجتماعی، خودشکوفایی، یادگیری و توجه به زیبایی یکی پس از دیگری در خانواده تأمین می شود و زمانی که جامعه خانواده محور شد در ابعاد مختلف شاهد پیشرفت هایی خواهیم بود.

حجت الاسلام تراشیون تصریح کرد: ما به دنبال خانواده ای هستیم که سنتی نباشد، از طرفی هم دستخوش مدرنیته هم نشده باشد،خانواده ای ایده آل که خانواده دینی نام دارد که در این خانواده مدیریت وجود دارد و دچار افراط و تفریط نمی شوند،لذا نه خانواده سنتی و نه خانواده مدرن نمی تواند به خانواده استحکام ببخشد.

وی با برشمردن عوامل تحکیم خانواده، خاطرنشان کرد: انعطاف منطقی داشتن از عوامل استحکام بخشیدن خانواده است، در نگاه دینی افراد انعطاف دارند، انعطافی که از دل خود می  توان گذشت و تنها از خطوط قرمزی که از آن نمی توان گذشت خطوط الهی است، اما در خانواده سنتی حرف اول و آخر را سالار خانه می زند.

استاد مشاور حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) عنوان کرد: «المدارا نصف العیش؛ نصف خوشی در انعطاف پذیری است»، اگر یکی از زوجین یک کلام باشد به عبارتی فاتحه آن زندگی خوانده شده است.

حجت الاسلام تراشیون بیان کرد: از دیگر عوامل تحکیم خانواده اینست که زوجین گفتار صادقانه دارند، مهم ترین خاصیت این گفتار جلب اعتماد است، هم چنین دروغ از عوامل تزلزل پایه های زندگی مشترک است، البته گاهی خود ما نیز مقصر هستیم که به گونه ای رفتار می کنیم که طرف مقابل مجبور به دروغگویی می شود.

وی در پایان افزود: از دیگر عوامل تحکیم خانواده قدردان بودن از همسر است، زنان تشنه توجه هستند و یکی از این توجهات قدردانی است، مردان چه به صورت کلامی و چه به صورت رفتاری با هدیه خریدن از همسرانشان قدردانی کنند./979/202/ب2

ارسال نظرات