۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۴۷۳۹۳۶
جهان اسلام در هفته ای که گذشت؛

آیت الله هاشمی از نگاه علمای جهان اسلام/ تمجید از عملیات شهادت طلبانه قدس

جهان اسلام در هفته ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بود که از مهم ترین آن می توان به عملیات شهادت طلبانه در قدس اشغالی اشاره کرد.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: "جهان اسلام در هفته ای که گذشت" یک بسته خبری است که در آن مواضع و اظهارنظرهای علمای سنی و شیعه جهان اسلام و مهم ترین تحولات کشورهای در طول هفته مورد بررسی قرار میگیرد.

پیام علمای جهان اسلام به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی
حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف با تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی به رهبر معظم انقلاب، او را یکی از استوانه‌های انقلاب توصیف کرد.
شیخ "راویل عین الدین" رییس شورای مفتیان روسیه در پیام خود نوشته است: من شخصا آیت الله رفسنجانی را یک وطن پرست ایرانی می دانم که در حفظ وحدت ملی جمهوری اسلامی نقش داشته است.
جمعیت اسلامی الوفاق بحرین امروز با ارسال پیامی، درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور ایران تسلیت گفت.
شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان با تاکید براینکه فقدان آیت الله رفسنجانی در این زمان حساس، خلأ بزرگی را ایجاد خواهد کرد، درگذشت رییس مجمع تشخیص نظام را تسلیت گفت.
شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت با اشاره به مواضع آیت الله هاشمی در دفاع از ملت فلسطین خاطرنشان ساخت: ایشان حامی و مدافع محور مقاومت در لبنان و فلسطین بود.
شیخ حسام العیلانی از روحانیان اهل تسنن صیدا درگذشت آیت الله هاشمی را به مسؤولان و ملت ایران تسلیت گفت و افزود: آیت الله رفسنجانی از حامیان مقاومت در لبنان محسوب شده و همواره بر تحکیم وحدت اسلامی تأکید می ورزید.
حجت الاسلام شیخ همام حمودی معاون اول رییس پارلمان عراق آیت الله هاشمی را یکی از رهبران انقلاب اسلامی ایران بود که از مردم عراق علیه حکومت دیکتاتوری حزب بعث حمایت میکرد، توصیف کرد.
حجت الاسلام سید محمد اسلم رضوی رییس جامعه علمای شیعه منطقه مهاراشترا هند در پیامی ارتحال رییس تشخیص مصلحت را تسلیت گفت و افزود: آیت الله هاشمی عمر خود را در راه شکوهمند کردن ایران اسلامی سپری کرد.
9ـ حجت الاسلام و المسلمین سید ساجد علی نقوی رھبر شیعیان پاکستان در پیامی گفت: خبر رحلت جانسوز دانشمند، محقق، متفکر، نابغه روزگار [...] جناب آیت الله هاشمی موجب تاسف و تالم شد.
10ـ آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان درگذشت آیت الله هاشمی را به رهبر انقلاب تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: ایشان نقش بزرگی در پیروزی انقلاب مبارک اسلامی و ثبات و پیشرفت آن داشت و در شرایط سخت جنگ و تحریم و فتنه و توطئه به دفاع از انقلاب پرداخت.
11ـ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در پیامی به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی نوشت: وی (آیت الله هاشمی) در این 34 سال برای ما در مقاومت اسلامی لبنان یک حامی و مدافع و ستون بزرگ، پدری مهربان و مدافعی قوی در همه مراحل و شرایط سخت بود.
12ـ آیت الله سیستانی، زعیم حوزه نجف هم ارتحال "حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی" را تسلیت گفت و "از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای همه بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل" را مسالت جست.
13ـ حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت گفت: فقدان ‌آیت الله هاشمی خلأ بزرگی برای جهان اسلام است.

لبنان: موضع رییس جمهور لبنان در قبال حضور حزب الله در سوریه
شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان با تأکید بر اینکه مواضع این حزب در قبال آل سعود ثابت است، سفر رییس جمهور این کشور به عربستان را طبیعی توصیف کرد.
حجت الاسلام صادق نابلسی، از روحانیان برجسته لبنان در گفت و گو با رسا بر لزوم بازبینی سیاست‌های رسانه‌ای محور مقاومت تاکید کرد و خواستار فعالیت مضاعف علما برای تغییر نگاه اهل سنت به شیعیان شد.
حجت الاسلام نبیل قاووق نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان تاکید کرد که سیاست عربستان بر صدور تفکر وهابی به سراسر جهان استوار است.
تجمع علمای مسلمان لبنان عملیات شهادت‌‌طلبانه یک آزاده فلسطینی در قدس اشغالی علیه اعضای یکی از یگان های ویژه ارتش صهیونیستی که منجر به کشته شدن 4 نظامی صهیونیست و مجروحیت 15 تن دیگر شد را تبریک گفت.
حجت الاسلام حسن المصری، نایب رییس دفتر سیاسی جنبش امل لبنان تشیع انگلیسی حلقه مکمل تکفیری‌ها را توصیف و تصریح کرد که اتفاقات موصل و حلب جنگ شیعه و سنی نیست.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت با تاکید براینکه مردم فلسطین برای آزادی به سلاح نیاز دارند، گفت: فلسطین تنها با مقاومت آزاد می شود.
میشل عون، رییس جمهور لبنان تاکید کرد که ورود حزب‌الله به سوریه بعد از رخ دادن درگیری در مرزهای لبنان، کاری دقیق بود.

عراق: لزوم ترویج اسلام معتدل در شهرهای آزادشده عراق
حجت الاسلام سید کاظم موسوی به همراه جمعی از طلاب و روحانیان از سوی دفتر حضرت آیت الله سیستانی به دیدار خانواده شهدا در منطقه سومر از توابع استان دیوانیه عراق رفتند.
حجت الاسلام سید علاء الموسوی، رییس سازمان اوقاف شیعیان عراق در دیدار با سفیر ایتالیا بر ضرورت مبارزه با افکار انحرافی وهابیت تاکید کرد.
حجت الاسلام سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا تاکید کرد که یاری رسانی به فقرا در استان‎های مختلف، کمک به جوانان برای ازدواج و تقبل هزینه درمان بیماران در داخل و خارج از عراق بخشی از فعالیت‎های این مرجع تقلید است.
شیخ بلال العبدلی امام جمعه اهل تسنن شهر تازه آزادشده فلوجه خواستار گسترش اندیشه‎های معتدل در جامعه شد و اظهار داشت: تروریست‎ها پس از شکست‎ در عراق درصدد تزریق افکار منحرف و افراطی خود هستند بنابراین باید با اندیشه‎های باطل آنان مبارزه کرد.
حجت الاسلام قبانچی، امام جمعه نجف اشرف گفت: عراق پس از نابودی کامل داعش به مراتب بهتر از سابق خواهد شد و مردم این کشور اجازه جنگ طائفه‎ای را نخواهند داد و آوارگان به مناطق خود باز می‎گردند.
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق تصریح کرد: مسؤولان عراقی به جای خرید و واردات اسلحه باید به متخصصان داخلی اعتماد کنند و تجهیزات جنگی مورد نیاز کشور را تولید کنند.

بحرین: انقلابیان بحرین به دنبال دولت دینی نیستند
آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین تأکید کرد که انقلابیان این کشور درصدد برپایی دولت دینی و مذهبی نظیر ولایت فقیه نیستند.
2ـ دولت عراق به درخواست نظام آل خلیفه یکی از انقلابیان بحرینی را بازداشت و با دخالت شخصیت های دینی و سیاسی آزاد کرد.
حجت الاسلام شیخ حسن عیسی نماینده سابق پارلمان و عضو جمعیت الوفاق اسلامی بحرین که چندین ماه است در حبس انفرادی قرار دارد برای انجام عمل جراحی به بیمارستان منتقل شد.

مصر: شوقی علام مفتی مصر کشتار انسان‎های بی‎گناه، دیپلمات‎ها و ایجاد رعب و وحشت از دیدگاه شریعت اسلامی، عرف، فطرت سلیم و حتی در زمان جنگ حرام است.
سوریه: شیخ احمد بدرالدین حسون، مفتی سوریه از تلاش های مراجع تقلید جهت وحدت و همبستگی میان مسلمانان تقدیر کرد و تقویت روابط میان مسلمانان با سایر پیروان سایر ادیان را خواستار شد.
عربستان: حجت الاسلام شیخ حسن صفار امام جمعه قطیف عربستان در تبلیغ دین باید از همه ظرفیت‎های فرهنگی و رسانه‎ای نظیر سینما و تئاتر استفاده کرد.
تونس: كتاب سازگاري انديشه‌‍‌هاي خضر حسين از علما و اندیشمندان تونسی و امام خميني (ره) با همكاري رایزنی فرهنگی كشورمان چاپ و منتشر شد.
فلسطین: ابتدای هفته گذشته منابع صهیونیستی اعلام کردند که در دو عملیات جداگانه در قدس اشغالی چهار نظامی صهیونیست کشته شده و ۱۸ نفر دیگر زخمی شدند./983/ب953/ک

ارسال نظرات