۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۴۷۳۶۶۵
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

پیروی از خط فکری ولایت فقیه قرار گرفتن در مسیر مستقیم است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی عمری در خدمت امام و رهبری بود و هر کسی خطای خود را دارد، عده ای سعی می کنند از این موضوع سوء استفاده کنند و می گویند که او مظلوم واقع شده و برخی در مسیر حنیف و مستقیم قرار دارند و هر آنچه رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند را می پذیرند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی/ ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 123 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه کریمه خدای متعال می فرماید:«ﻧﻪ ﺑﺮ ﻭﻓﻖ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻯ ﺑﺮﺧﻰ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺑﺮ ﻭﻓﻖ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻯ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ، ﻫﺮ     ﻛﺲ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻰ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﻴﻔﺮ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ  ﺷﻮﺩ ﻭ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﻭﺭﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ نمی یابد».

وی افزود: در آیات شریفه به عدم درستی تفکر اهل کتاب و برخی از مسلمانان اشاره شده که نشان از مشکلی است که خدای متعال آن را تایید نمی کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: یهود و نصارا گمان می کردند بلافاصله بعد مرگ به بهشت می روند و در جمع برخی از مسلمانان هم چنین تفکری به وجود آمده بود که خدای متعال آن را نفی می کند.

وی گفت: هر کس در هر دین و آیینی باشد اگر گناه کند باید تاوان آن را پس دهد و شرط رهایی از عذاب در کنار درستی ایمان، عمل صالح و نیکو است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: در آیات قبل از عمل برخی مسلمانان منافق بحث شد که قصد داشتن گناه خود را به گردن 

وی با بیان اینکه خدای متعال نه بر اساس میل اهل کتاب و نه مسلمانان قضاوت نمی کند، افزود: اینگونه نیست که هر کسی با خیال درستی اعتقادات خود هر کار زشتی که دوست داشت بکند و انتظار داشته باشد به بهشت برود.

امام جمعه ارومیه با اشاره به تفکرات یهودیان در مورد بنده خاص خدا بودن و بی محاسبه به بهشت رفتن آنان، گفت: این قوم حتی عقیده دارند که غیر یهودی قادر به عبادت و بندگی خدا نیستند و این تنها یک فرد یهودی است که می تواند با خدا نجوا کند.

وی با توجه به آیه 124 سوره نسا، ابراز کرد: خدای متعال در این آیه کریمه می فرماید:«ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻳﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﺨﺸﻰ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻣﻮﻣﻦ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﭘﺲ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻮﺩﻯ ﭘﺸﺖ ﻫﺴﺘﻪ ﺧﺮﻣﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ».

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: مرد یا زن اگر مومن بوده و عمل صالح انجام دهند، پاداش می گیرند و به اندازه ذره ای مورد ظلم قرار نمی گیرند.

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که صرف مسلمان بودن انسان را به بهشت نمی برد و در کنار مسلمانی باید عمل صالح انجام داده و از معاصی پرهیز کند، چرا که احکام بی جهت نازل نشده است.

امام جمعه ارومیه بر اساس کلامی از امام علی(ع)، افزود: هیچ کس به بهشت نمی رود مگر بخاطر عمل و عبادات او و هیچ کس به جهنم نمی رود مگر بخاطر گناهان خود.

وی تسلیم کردن وجه و چهره به خدای متعال را کنایه از دقت مطلق به خدای متعال و خواست او عنوان و اضافه کرد: برخی از مفسران نیز تسلیم وجه را توجه به ذات الهی می دانند.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی با اشاره به آیه 125 سوره نسا، گفت: در این خدای منان می فرماید: «و ﺩﻳﻦ ﭼﻪ ﻛﺴﻰ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﻤﻪ ﻭﺟﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻳﻴﻦ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻳﻜﺘﺎﭘﺮﺳﺖ ﺣﻖ ﮔﺮﺍ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺖ».

وی حنیف را به معنای مسیر مستقیم خواند و ادامه داد: برخی از افراد همواره در تلاشند که از مسیر مستقیم حرکت کنند، اما برخی از افراد همواره دوست دارند که از مسیر حق به چپ و راست منحرف شده و جاده پر پیچ و خمی را در زندگی طی کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: هاشمی رفسنجانی عمری در خدمت امام و رهبری بود و هر کسی خطای خود را دارد، عده ای سعی می کنند از این موضوع سوء استفاده کنند و می گویند که او مظلوم واقع شده و برخی در مسیر حنیف و مستقیم قرار دارند و هر آنچه رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند را می پذیرند.

وی افزود: کسی نزد معصوم آمد و گفت که اگر این سیبی که در دستم هست را اگر شما به دو نیم کرده و بگویید نصف آن حلال و نصف آن حرام است، می پذیرم و این نشان از تسلیم شدن فرد و قرار گرفتن او در مسیر حق و حنیف است.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) به عنوان نماد حق پرستی معرفی شده اند، اظهار داشت: اگر انسان به دنبال نمونه و الگویی برای عبادت و بندگی خدا باشد، بهترین الگو حضرت ابراهیم(ع) است که در قرآن کریم معرفی شده اند.

وی با اشاره به رویای صادقه حضرت ابراهیم(ع) در مورد ذبح حضرت اسماعیل(ع)، گفت: کسی که سالها صاحب فرزند نمی شده و خداوند متعال دعای او را اجابت کرده و به او فرزندی عطا فرموده است، کار ساده ای نیست که این فرزند را به قربانگاه برده و در راه خدا ذبح کند.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه افزود: ما افراد معمولی سر یک موضوع ساده ای برای تصمیم گرفتن دچار شک و تردید می شویم در حالی که باید انسان تا از فرمان و رضایت به یقین رسید فورا آن را عملی کند.

وی فردی را که بدون هیچ بهانه و تعللی از فرمان الهی اطاعت می کند بهترین بنده معبود دانست و ابراز کرد: خدای متعال چنین فردی را به عنوان دوست خود معرفی می کند و این نهایت سعادت بشری است.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: وقتی خدای متعال کسی را دوست خود قرار دهد کسی توان به زمین زدن او را ندارد و حضرت ابراهیم(ع) در سایه اخلاص و عمل به این مقام رسیده بودند که آتش نمرودیان و کینه دشمنان بر ایشان کارگر نیافتاد./936/201/ب2

ارسال نظرات