پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ Thursday, August 17, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۶:۵۶
شناسه خبر: ۴۷۳۳۵۶
 
رهبران الازهر مصر (4)
ماجرای شیخ الازهری که از سوی ناپلئون تمجید شد/ ریاست همزمان الازهر و دولت مصر
ناپلئون پس از اشغال مصر شرقاوی را به عنوان رییس دیوان رسیدگی به مشکلات کشور انتخاب کرد تا او به لقب «ذو رئاستین» مشهور شود.

گروه بین‌الملل: «رهبران الازهر» عنوان مطلبی است که هر هفته با هدف آشنایی با مشایخ الازهر مصر منتشر می‌شود. در این شماره با سه تن دیگر از علمای بزرگ الازهر مصر آشنا خواهیم شد.

10. الشيخ أحمد الدمنهوري
أحمد عبد المنعم بن صيام مشهور به دمنهوری دهمین شیخ الازهر مصر و دارای مذهب شافعی است که به مدت نه سال ریاست الازهر را برعهده داشت.
وی در دوران کودکی قرآن کریم را فرا گرفت و پس از حفظ قرآن رهسپار قاهره شد. دمنهوری در نوجوانی و در شرایطی که نسبت به سایرین بسیار کم سن و سال‌تر بود وارد الازهر شد و به سرعت توانست علوم متداول دینی را فراگیرد.

دمنهوری با شاگردی در محضر علمای طراز اول الازهر فقه مذاهب اربعه را آموخته و توانست اجازه اجتهاد در فقه مذاهب اربعه را به دست آورد.
وی مدرس زبردستی در علوم مختلف از جمله تفسیر، حدیث، اصول، هندسه و فلک، منطق و فلسفه بود و علم طب را به خوبی می‌دانست.

ریاست الازهر
دمنهوری پس از شیخ السجینی به مدت نه سال ریاست الازهر را برعهده داشت. مصطفی احمد خان خلیفه عثمانی بسیار به او علاقه داشت و در مسائل مختلف علوم ریاضی و فلک از وی بهره می‌برد. دمنهوری نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بسیار حساس بود و همواره تلاش می‌کرد تا سخن حق را بر زبان جاری سازد.

تألیفات
از دمنهوری تألیفات فراوانی به یادگار مانده است مانند:
1. حلیة اللّب المصون فی شرح جوهر المکنون که کتابی در علم بلاغت است و محور درسی علم بلاغت در مدارس علوم دینی بود.
2.ایضاح المبهم من معانی السلم در علم منطق
3. نهاية التعريف بأقسام الحديث الضعيف در علم حدیث
4.سبيل الرشاد إلى نفع العباد در علم اخلاق
5. القول الصريح في علم التشريح در علم طب

11. الشيخ أحمد العروسي
أحمد بن موسى بن داود أبو الصلاح العروسي یازدهمین شیخ الازهر مصر و پدر محمد بن أحمد العروسي چهاردهمین شیخ الازهر است که به ریاست الازهر برگزیده شد.
عروسی علوم دینی را در روستای خود آغاز کرده و پس از حفظ قرآن کریم و فراگیری ریاضیات، منطق و علم فلک، به مسلک صوفیه علاقه پیدا کرده و ملازم مصطفی البکری شد تا آنجا که برخی از اذکار را از وی آموخت. سپس به الازهر رفت و صحیح بخاری، تفسیر بیضاوی، مختصر ابن أبی جبرة والشمائل النبوية ترمذی و الجامع سیوطی را فراگرفت.

وی بسیاری از کتب اهل سنت را تصحیح کرد و به طلاب توصیه می‌کرد که از فراگیری سطحی دروس پرهیز کنند و تمام تلاش خود را برای فهم و تعمّق در دین به کار گیرند.

ریاست الازهر و مواضع عروسی
بعد از فوت دمنهوری، در سال 1192 ه.ق شیخ عروسی به ریاست الازهر انتخاب شد. وی در جریان گرانی اجناس ضروری زندگی و افزایش شکایت‌های مردم در زمان حسن پاشا حاکم عثمانی، به دیدار پاشا رفت و پس از صحبت‌های فراوان با وی قیمت نان، گوشت و روغن کاهش یافت.

تألیفات
عروسی با آنکه تمام توان خود را برای تدریس صرف کرد اما تالیفات اندکی از وی به جا مانده است مانند:
1. شرح نظم التنوير في إسقاط التدبير للملوي در تصوّف
2.حاشية على الملوي على السمرقندية در علم بلاغت

12. عبد الله الشرقاوي
عبد الله بن حجازي بن إبراهيم الشرقاوي دوازدهمین شیخ الازهر مصر است که دارای مذهب شافعی و از تاثیرگذارترین رهبران الازهر به شمار می‌آید.
وی پس از فراگیری قرآن کریم و دروس مقدماتی علوم دینی به قاهره رفت و با ورود به دانشگاه الازهر دروسی همچون تفسیر، حدیث، علم کلام، اصول و فقه، ریاضیات، ادبیات عرب و ... را فراگرفت. به دلیل علاقه به صوفیه ملازم شیخ کردی از بزرگان صوفیه شد و روحیه تصوّف در او مشهود بود.

ریاست الازهر و حمله فرانسوی‌ها
مدت ریاست شرقاوی بر الازهر در زمره مهمترین تاریخ این دانشگاه به شمار می‌آید زیرا در آن ایام مصر شاهد حمله فرانسوی‌ها بود. شرقاوی عضو شورای ده نفره‌ای بود که ناپلئون از وی برقراری عدالت میان مردم، رفع ظلم، اقامه حدود شرعی و ... را خواستار شد و مواضع وی نقش بسزایی را در حفظ و صیانت از الازهر داشته است.

اختلاف نظر پیرامون شخصیت شرقاوی
مواضع سیاسی شرقاوی در زمان حمله فرانسوی‌ها به موضوع مهمی در دوران ریاست و پس از ریاست وی تبدیل شده است. عده‌ای وی را به همکاری و موضع‌گیری همسو با فرانسوی‌ها متهم می‌کنند در حالی‌که برخی دیگر معتقدند که مواضع سیاسی شرقاوی برخاسته از علاقه وی به الازهر و تلاش برای صیانت از این نهاد دینی بوده است. با این وجود فرانسوی‌ها معتقدند که شرقاوی با سیاست و درایت توانست مردم مصر را از مصیبت‌های جنگی در آن ایام نجات دهد و از او به نیکی یاد می‌کنند.

پس از ورود فرانسوی‌ها به مصر و تشکیل دیوان کشوری از سوی ناپلئون برای رسیدگی به امور داخلی، شیخ شرقاوی به ریاست دیوان برگزیده شد و همزمان با ریاست الازهر، به ریاست حکومت قاهره نیز نائل آمد تا لقب «ذو ریاستین» را از آن خود کند.

تالیفات
از شرقاوی بیش از بیست عنوان تالیف به جا مانده که در ذیل به برخی از آنان اشاره می‌کنیم:
1. تحفة الناظرين پیرامون حاکمان و سلاطین مصر
2.حاشیه بر شرح التحرير در فقه شافعی
3.فتح المبدي شرح مختصر زبيدي
4.العقائد المشرقية در خداشناسی

981/ب921/ک

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۲ + ۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۵/۲۵ - ۱۹:۰۴
احمد طیب:
الازهر زبان گویای امت اسلامی و مروّج اسلام اعتدالی است
شیخ الازهر با اشاره به تاثیر این نهاد دینی در صیانت از فرهنگ و تمدن اسلامی، الازهر را کعبه مسلمانان در اسلام اعتدالی توصیف کرد.
۱۳۹۶/۵/۲۵ - ۱۷:۱۹
اظهار نظر عجیب رییس دانشگاه الازهر مصر
رییس دانشگاه الازهر مصر در اظهار نظری مدّعی شد که این نهاد دینی زبان عربی و فرهنگ اسلامی را مصونیت بخشیده و قبله دوم معنوی مسلمانان است
۱۳۹۶/۵/۲۵ - ۱۵:۵۴
عضو ارشد پژوهشگاه الازهر مصر در گفت‌وگو با رسا:
صحت «طلاق الکترونیکی» در فقه اهل سنت وابسته به تحقق شروط طلاق است
عالم برجسته الازهر مصر تاکید کرد که در صورت تحقق شروط طلاق، اهل سنت قائل به صحت طلاق الکترونیکی و در غیر این صورت حکم به بطلان آن داده‌اند.
۱۳۹۶/۵/۲۴ - ۲۱:۰۵
کنفرانس جهانی قدس از سوی الازهر برگزار می شود
شیخ الازهر مصر در دیدار با علما و شخصیت‌های دینی و سیاسی این کشور از برگزاری کنفرانس جهانی قدس در آینده نزدیک خبر داد.
۱۳۹۶/۵/۲۴ - ۱۷:۵۱
افزایش جنگ مذهبی میان اسلام‌گراها و مسیحیان رادیکال آفریقای مرکزی
دیده‌بان افراط‌گرایی الازهر مصر نسبت به افزایش درگیری‌های مذهبی میان جریان‌های اسلام‌گرا و شبه‌نظامیان مسیحی رادیکال در آفریقای جنوبی هشدار داد.
۱۳۹۶/۵/۲۴ - ۱۶:۴۹
یکی از علمای الازهر:
تساوی ارث زن و مرد ظلم آشکار در حق زنان است
معاون شیخ الازهر با انتقاد از طرح تساوی سهم الارث مردان و زنان این طرح را ظلم آشکار به حقوق زنان توصیف کرد.
۱۳۹۶/۵/۲۴ - ۱۶:۴۳
نزاع لفظی قرضاوی و رهبر اخوان المسلمین
نزاع لفظی قرضاوی و رهبر اخوان المسلمین مصر موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت.
۱۳۹۶/۵/۲۴ - ۱۱:۱۳
جشن پایان سال بزرگ‌ترین مدرسه قرآنی سنگال
سى‌وهشتمين جشن پايان سال تحصيلى بزرگ‌ترين مدرسه و مکتبخانه قرآنى سنگال در این کشور برگزار شد.
۱۳۹۶/۵/۲۳ - ۱۷:۰۵
همراهی مصر با عربستان بی نتیجه است
رژیم آل سعود که در وضعیت بسیار ناپایداری قرار دارد نمی تواند در منطقه خلیج فارس اقدام به ایجاد یک محور و ائتلاف قوی بر ضد ایران و جریان های اسلامی تشکیل دهد و مصر در حال بازی با یک مهره سوخته است.
۱۳۹۶/۵/۲۳ - ۱۲:۳۱
اندیشمند شیعی مصر در گفت‌وگو با رسا:
دلارهای سعودی فریاد اعتراض قربانیان حج را خاموش کرد
اندیشمند شیعی مصر تاکید کرد که رشوه عربستان به کشورهای عربی سبب خاموش ساختن فریاد اعتراض قربانیان حادثه منا شده است.
۱۳۹۶/۵/۲۳ - ۱۰:۲۰
پایان دوره آموزشی «اسلام و مسیحیت» در زیمبابوه
دوره آموزشی «اسلام و مسیحیت» طی مراسمی به همت رایزنی فرهنگی ایران در زیمبابوه به کار خود پایان داد.
۱۳۹۶/۵/۲۳ - ۰۸:۵۸
وزیر خارجه الجزایر:
بحران میان کشورهای عربی بسیار پیچیده است
وزیر خارجه الجزایر با بیان اینکه سفر دوره ای وی به کشوهای عربی در چارچوب ارائه یک ابتکار عمل برای حل بحران موجود میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نبوده است، گفت: این بحران بسیار پیچیده است و حل آن ن...
۱۳۹۶/۵/۲۲ - ۱۷:۵۲
مفتی مصر:
مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی نیازمند همکاری جهانی است
مفتی مصر با اشاره به خطر تروریسم و افراط‌گرایی، مبارزه با این دو پدیده را وظیفه‌ای همگانی دانست.
۱۳۹۶/۵/۲۲ - ۱۶:۴۹
عضو هیأت علمی الازهر مصر:
ازدواج زن مسلمان با مرد مسیحی باطل است
عضو هیأت علمی الازهر مصر تاکید کرد که ازدواج زن مسلمان با مرد مسیحی در شریعت اسلامی جایز نیست.
۱۳۹۶/۵/۲۱ - ۱۹:۴۹
مفتی مصر:
هدف از نزول شریعت اسلامی کاهش فاصله طبقاتی است
مفتی مصر با اشاره به موارد مصرف زکات در اسلام تاکید کرد که شریعت مقدس اسلامی با هدف کاهش فاصله طبقاتی نازل شده است.
۱۳۹۶/۵/۲۱ - ۱۸:۳۲
رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی:
دیپلماسی قرآنی ایران با جهان مسیحیت در آفریقای جنوبی
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی بر دیپلماسی قرآنی ایران با جهان مسیحیت در آفریقای جنوبی تاکید کرد.
۱۳۹۶/۵/۲۱ - ۱۶:۴۵
دارالافتای مصر خواستار دوری مساجد از اختلافات سیاسی شد
دارالافتای مصر با بیان ‌آنکه حمله به مساجد و عبادتگاه‌ها در شریعت اسلامی محکوم است بر ضرورت دوری مساجد از اختلافات سیاسی تاکید کرد.
۱۳۹۶/۵/۲۱ - ۱۵:۵۵
معاون اوقاف مصر:
حامیان تروریسم مصداق بارز مفسد فی‌الارض هستند
معاون وزارت اوقاف مصر با اشاره به خطر جریان‌های تکفیری تاکید کرد که حامیان و ترویج دهندگان افکار انحرافی مفسد فی الارض هستند.
۱۳۹۶/۵/۲۱ - ۱۵:۵۱
اختلاف الازهر و دارالافتای مصر درباره طلاق الکترونیکی
اختلاف در صحت و بطلان طلاق الکترونیکی سبب شد تا الازهر مصر این طلاق را صحیح و در مقابل دارالافتا آن را باطل اعلام کند.
۱۳۹۶/۵/۲۰ - ۱۷:۴۹
سوء استفاده گروه‎های تروریستی از جهالت دینی مسلمانان
دارالافتای مصر در تازه‌ترین گزارش خود سوء استفاده از جهالت دینی مسلمانان را از مهمترین عوامل افزایش اقدامات تروریستی برشمرد.