۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۴۷۳۱۹۲
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

جبر و اختیار در دیدگاه تشیع

حجت الاسلام آل داوود وجود جبر در فضای تشریع را رد کرد و گفت: اگر جبری در کار بود و خدا به انحراف بندگانش راضی بود پیامبران را مبعوث نمی کرد‏، خداوند در عالم تشریع مسیر را مشخص کرده است و معلم هم فرستاده تا ضلالت از بین برود اما از سوی دیگر اختیار هم به ‏انسانها داده است؛ به اعتقاد شیعه اختیار مطلق وجود ندارد.
جبر و اختیار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام آل داوود، استاد حوزه علمیه، امشب در مسجد امام حسین(ع) اصفهان، گفت: مشرکان در زمان پیامبراکرم(ص) ادعا می کردند که خدا خواسته که ما مشرک باشیم و اگر خدا نمی خواست ما هرگز مشرک نمی شدیم، متأسفانه این سخن در جامعه امروز ما هم از برخی افراد برای توجیه خطا وگناهانشان شنیده می شود.

استاد حوزه علمیه، ادامه داد: عده ای معتقد به جبر هستند و اعمال و انحراف خودشان را خواسته خدا می دانند، خطرناکتر از شرک و کفر انتساب آن به خداوند است، این عقیده در مورد واقعه کربلا هم وجود دارد که چرا خدا با این که می دانست چه اتفاقی قرار است برای اهل بیت امام حسین(ع) و یارانش بیفتد مانع نشد، متأسفانه این شبهه در بین مردم و در فضای مجازی در حال گسترش است.

وی افزود: شیعه جبر را نمی پذیرد، جبر در فضای تکوین است و در فضای تشریع وجود ندارد، خداوند 124 هزار پیامبر را برای هدایت بشر فرستاد، اگر جبری در کار بود و خدا به انحراف بندگانش راضی بود پیامبران را مبعوث نمی کرد، خدا می خواست خون سیدالشهدا(ع) ریخته شود تا اسلام باقی بماند و مردم از جهالت خارج شوند.

حجت الاسلام آل داوود اظهار داشت: خداوند در عالم تشریع مسیر را مشخص کرده است و معلم هم فرستاده تا ضلالت از بین برود ولی از سوی دیگر اختیار هم به انسانها داده است، عده ای می خواهند از ضلالت نجات یابند و عده ای نمی خواهند نجات پیدا کنند و در جهل خود باقی می مانند، از این رو گمراهی و شقاوت انسانها به دست خودشان است و خداوند هیچگاه گمراهی بنده اش را دوست نمی دارد.

فضای تعقل امروز را مدیون انبیا و معصومین(ع) هستیم

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: به اعتقاد شیعه اختیار مطلق وجود ندارد و انسان نمی تواند هرکاری را که بخواهد انجام دهد بلکه تا حدی دارای اختیار است، اگر ما امروز در فضای تعقل هستیم و دچار گمراهی نمی شویم مدیون انبیا و معصومین(ع) هستیم. ‏

وی در ادامه گفت: امام باقر(ع) می فرمایند زمانیکه انسان در رحم مادر خلق شده و چهار ماه او کامل می شود خداوند دو ملک می فرستد که می گویند ‏خدایا این موجود شقی یا سعید است و چه زمانی می میرد و رزق او چگونه است، خداوند جواب آنها را می دهد ‏و به ملائکه امر می کند برای او ثبت کنید، ولی شرطی هم در پایان آن قرار می دهد و آن شرط بداء است.

حجت الاسلام آل داوود تصریح کرد: بسیاری از افراد در طول عمرشان درست رفتار می کنند ولی ممکن است در پایان عمر خود دچار خطا و لغزش شوند، زمانی که امیرمؤمنان(ع) وارد سرزمین صفین شدند 18ماه در این سرزمین بودند و زمانی که می خواستند بازگردند پیرمردی از ایشان سؤال کرد آیا آمدن ما به اینجا قضا و قدر الهی  بوده، حضرت پاسخ دادند بله ولی ما با اختیار آمدیم و بازمی گردیم و اجباری در کار نبوده است و خدا به کسانی که در صفین بودند اجر کثیر عطا می کند./202/869/ب1

ارسال نظرات