۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۴۷۳۱۹۰

پیام مقامات کشورهای مختلف به مناسب ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی

مقامات کشورهای مختلف جهان به مناسبت درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام دادند.
مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی

به گزارش خبرگزاری رسا، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با ارسال پیامی به رییس‌جمهور ایران درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. 

در این پیام که از طریق مجاری دیپلماتیک ارسال شده، از نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی طی سال کارگذشته تجلیل شده است.

رییس جمهور آذربایجان

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان عصر سه شنبه با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو دفتر یاد بود آیت الله هاشمی رفسنجانی را امضا کرد.

رییس جمهوری آذربایجان در این دفتر یاد بود از آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان سیاستمدار عاقل و دور اندیش یاد کرد و نقش مهم و تلاش‌های ایشان همراه با حیدر علی اف رییس جمهوری فقید آذربایجان در راستای برقراری و گسترش روابط دوستی و برادری دو کشور را مورد اشاره قرار داد.

الهام علی اف درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را ضایعه‌ای بزرگ دانست و به دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

رییس جمهوری آذریجان دیدارهای خود با آیت الله هاشمی رفسنجانی در سفر به ایران را خاطرنشان کرد و گفت: این دیدارها برای من خیلی تاثیر گذار و تجربه خیلی خوبی بود.

الهام علی اف افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی بعنوان سیاستمدار مدبر برای توسعه روابط دو کشور کارهای زیادی را انجام داد.

رییس جمهوری آذربایجان گفت: من هم از این به بعد سعی می‌کنم از طرف خودم و در همکاری با همتای ایرانی روابط دوستانه و برادرانه جمهوری آذربایجان و ایران هر چه بیشتر گسترش یابد.

رییس الجزایر

عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهور الجزایر در پیامی به حسن روحانی رییس جمهور کشورمان، تسلیت خود به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی را اعلام کرد.

این پیام به شرح زیر است:
برادر عزیز جناب آقای رییس جمهور

با کمال تاسف و تاثر خبر درگذشت مرحوم مغفور آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور سابق و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران را شنیدم. به دنبال این مصیبت بزرگ، بر خود لازم دیدم که از طرف ملت و دولت الجزایر و همچنین شخص خودم صادقانه‌ترین تسلیت‌ها را به شما تقدیم کنم.

ضمناً موجب امتنان بنده خواهد بود، چنانچه این عرض تسلیت را به ملت کشور برادر ایران و خانواده آن مرحوم برسانید.

با رفتن آیت الله رفسنجانی، جمهوری اسلامی ایران یکی از فرزندان صالح و صادق خود را از دست داد. شخصیتی خستگی ناپذیر که زندگی خود را وقف خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران کرده و در مقابل همه سختی‌ها بی وقفه از آن دفاع کرد.

تاریخ گواه شجاعت‌ها و مشارکت‌های ارزشمند ایشان در راه حفظ انسجام امت اسلام است. تلاش‌هایی که موجب تحکیم عزت و جایگاه آن در میان دیگر امت‌ها و تحقق آسایش و شکوفایی مسلمین شده است.

از خداوند بزرگ و توانا برای آن مرحوم، رحمت واسعه الهی و آرامش ابدی و برای ملت کشور برادر ایران و خانواده و اقوام ایشان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

رییس جمهور قزاقستان

نورسلطان نظربایف رییسجمهور قزاقستان در پیامی به حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است. 

جناب آقای حسن روحانی

رییس محترم جمهوری اسلامی ایران

اینجانب خبر درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران را با ناراحتی دریافت کردم.

مردم قزاقستان همواره یاد آقای هاشمی رفسنجانی را به عنوان مدیری خردورز، سیاستمداری معتبر و شخصیتی ماندگار که در رشد و تعالی همکاری‌های دو کشور، فعال بود، به خاطر خواهند داشت.

در این لحظات غمبار، اینجانب مصیبت غیرقابل جبران شما را درک می‌کنم و از طرف تمام مردم قزاقستان و از جانب خودم، به شما و تمام مردم ایران تسلیت می‌گویم.

رییس جمهور موریتانی

محمد ولد عبدالعزیز رییس جمهور موریتانی در پیامی خطاب به حسن روحانی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

علاوه بر این حزب حاکم موریتانی نیز در پیامی خطاب به محمد عمرانی سفیر ایران در نواکشوت این ضایعه را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت.

رییس پارلمان قبرس

«دیمیتریس سیلیوریس» رییس پارلمان قبرس در پیامی خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

وی در این پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را شخصیت سیاسی موثر که برای کشور و ملتش در مسئولیت‌های مهم از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام خدمت کرده، برشمرده است.

رییس پارلمان قبرس در این پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را فردی آگاه، بصیر و آشنا به روابط بین‌الملل و مدیریت موثر در حل موضوعات پیچیده خوانده است.

اقلیم کردستان عراق

«مسعود بارزانی» رییس منطقه کردستان عراق، در پیامی به دکتر «حسن روحانی» رییس‌جمهور ایران، درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را «یک خسارت بزرگ» دانست.

در این پیام با اعلام همدردی با خانواده آیت‌الله هاشمی و مردم ایران، از خداوند برای وی طلب مغفرت شده است.

همچنین «جلال طالبانی» رییس‌جمهور سابق عراق و دبیرکل حزب اتحاد میهنی کردستان عراق، نیز در پیامی خطاب به دکتر حسن روحانی آورده است: آن فقید نقش بارز و مهمی در گسترش همکاری بین کردهای عراق و ایران داشت که فراموش نشدنی است.

«کوسرت رسول» معاون دبیرکل حزب اتحاد میهنی کردستان عراق نیز در پیامی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را از افراد مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی دانسته است.

عضو شورای ریاست جمهور بوسنی

باقر عزت بگوویچ عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رییس‌جمهور اسبق ایران را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

در بخشی از این پیام آمده است: با اندوه و تاسف خبر رحلت ناگهانی آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی را دریافت کردم و بسیار متاثر شدم و تسلیت عمیق خود را به ملت و جناب آقای روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌دارم. 

در ادامه این پیام آمده است: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عنوان دولتمردی وظیفه‌شناس و فداکار در شکل‌گیری ایران امروز نقش عمیقی داشت و یقیناً همواره در یادها و خاطره‌ها باقی خواهند ماند. 

عزت بگوویچ در این پیام افزوده است: مساعدت‌های آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی به تعمیق دوستی دو کشور ایران و بوسنی و هرزگوین، خصوصاً خدمات ایشان در سال‌های جنگ بی‌رحمانه علیه کشورم قابل سنجش نیست. از خداوند متعال برای دولت و ملت ایران صبر و تسلی خاطر و برای شخصیت شریف آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رحمت و آسایش ابدی در بهشت مسئلت دارم.   

همچنین به مناسبت رحلت آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مراسم گرامیداشتی از ساعت 14:30 تا 16 روز چهارشنبه 22 دی ماه در محل کتابخانه غازی خسرو بیگ شهر سارایوو برگزار می‌شود.

همچنین دفتر یادبودی برای امضا‌، در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو از روز دوشنبه تا چهارشنبه مفتوح است.

وزارت خارجه ارمنستان

وزارت امور خارجه ارمنستان طی پیامی اعلام کرد که "سرژ سرکیسیان" با ارسال پیامی به "حسن روحانی" رییس جمهور ایران، درگذشت آین الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

این وزارتخانه همچنین در صفحه خود در توئیتر نوشت که علی اکبر هاشمی رفسنجانی، در یاد و خاطره مردم ارمنستان به عنوان رییس جمهور کشور همسایه ای خواهد ماند که زمانی که در پست ریاست جمهوری قرار داشت، روابط میان دو کشور پس از استقلال ارمنستان آغاز گردید. بر اساس آن پایه استوار، که در آن سالها ایجاد گردید، ما مروز به توسعه و تعمیق روابط خود می پردازیم./980/ب901/د

ارسال نظرات