۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۴۷۲۴۶۷
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

اهانت به پیامبر اکرم این‌بار در پاکستان/ ترور نافرجام مفتی اهل سنت عراق

قیام مردم بحرین برای شکست حصر منطقه الدراز، اهانت شخصیت سیاسی پاکستان به پیامبر اکرم(ص)، برگزاری مراسم سالگرد شهادت آیت الله نمر در سراسر جهان اسلام، ترور نافرجام عالم اهل سنت عراق مهترین اخبار هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» حاوی مهمترین حوادث و رخدادهای هفته گذشته جهان اسلام است. در ذیل سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور می‌کنیم:

عراق: تکذیب تایید طرح آشتی ملی از سوی آیت الله سیستانی
1.حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده آیت‌الله سیستانی تأکید کرد که این مرجع تقلید هیچ موضعی در نفی یا اثبات طرح آشتی ملی عراق نخواهد گرفت. وی همچنین در سخنانی مشابه افزود: نظاره گر بودن مشکلات کار انسانهای عاجز است بنابراین مردم برای مبارزه با بحرانهای موجود باید قیام کنند.
2.حضرت آیت الله حکیم در دیدار با جمعی از دانشجویان با اشاره به افزایش جریان‌های تروریستی تصریح کرد: باوجود هجمه بی امان جریانهای تروریستی برای تخریب چهره اسلام، جهانیان با دید احترام به اسلام اصیل و محمدی (ص) نگاه میکنند.
3.آیت الله نجفی با اشاره به نقش حوزه علمیه در صیانت از اسلام گفت: حوزهای علمیه قلب امت اسلامی به شمار آمده و منبع اسلام اصیل متصل به اهل بیت (ع) و ائمه اطهار (ع) هستند.
4.شیخ مهدی الصمیدعی رییس دارالافتای اهل سنت و جماعت عراق از یک انفجار تروریستی در بغداد جان سالم به در برد. وی پس از نجات یافتن از این ترور با تمجید از گروه های مقاومت عراقی از جمله حزب‌الله عراق، نقش ایران در عراق را بر خلاف دیگر کشورها سازنده توصیف کرد.
5.حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف حمله تروریستی به شیخ الصمیدعی را محکوم کرد و تحریک شبکههای معاند را از عوامل این حمله تروریستی خواند.
6.در همین راستا شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت با وی به صورت تلفنی گفت وگو و از سلامتی این روحانی برجسته اهل سنت عراق ابراز خرسندی کرد.

بحرین: شکست حصر منزل رهبر شیعیان بحرین
1.رژیم آل خلیفه که از مدت‌ها قبل با صدور حکم سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور خواستار خروج فوری ایشان شده بود این‌بار طرح محاصره منزل شیخ عیسی قاسم را در دستور کار خود قرار داد. به دنبال این خبر مردم منطقه الدراز بحرین در حمایت از رهبر معنوی انقلاب به خیابان‌ها آمده و تاکید کردند که تا پای جان در راه دفاع از اسلام، انقلاب و رهبرشان ایستادگی خواهند کرد. این اقدام با هدف شکستن حصر در منطقه الدراز صورت گرفته است.
2. به دنبال تعدّی آل خلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم علمای بحرین با صدور پیامی از وجدان های بیدار در جهان عرب و اسلامی و همچنین سازمان های حقوق بشر خواستند در قبال محاصره منطقه الدُراز این کشور فریاد بزنند.
3. حجت الاسلام شیخ عبدالله دقاق نماینده آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعین این کشور با تاکید براینکه ملت بحرین اجازه نخواهد داد سرنوشت شیخ نمر در مورد شیخ عیسی قاسم تکرار شود، گفت: بحرین در حمایت از رهبر خود به پا می‌خیزد.
4. در همین راستا حجت الاسلام شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین با اشاره به جنایت های آل خلیفه علیه ملت بحرین به ویژه شیعیان، سال 2016 را بدترین دوران تاریخ این کشور توصیف کرد.
5.حجت الاسلام شیخ عیسی المومن  از روحانیان شیعه بحرین با محکومیت استقبال از هیأت صهیونیستی در این کشور، عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر را غیرممکن دانست.
6.شهروندان بحرینی ضمن اعلام مخالفت قاطع با هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تاکید کردند که از تمامی کسانی که اقدام به عادی سازی روابط با این رژیم کرده، اعلام برائت می کنند.
7.ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه از حجت الاسلام سید مجید مشعل رییس مجلس اسلامی علمای بحرین به عنوان شخصیت «اراده پیروز» سال 2016 یاد کرد.
8.جریان الوفاءاسلامی بحرین گزارش آل خلیفه درباره حمله به زندان جو مرکزی و فرار جمعی از زندانیان را به دور از باور خواند. آل خلیفه به تازگی مدعی شد که تعدادی از زندانیان سیاسی زندان مرکزی جو که همگی از شیعیان بودند با کمک ایران از این زندان فرار کردند.
9.مزدوران آل خلیفه در اقدامی آشکار در دشمنی با مذهب تشیع برای ۳۰ امین هفته متوالی مانع برگزاری بزرگترین نماز جمعه شیعیان این کشور در مسجد امام صادق (ع) منطقه الدُراز شدند.

لبنان: تاکید بر حمایت از محور مقاومت و مبارزه با تروریسم
1.آیت الله قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان پرورش نسل جدید مقاوم و مجاهد را خواستار شد. هدف از این پروژه آماده سازی جوانان با روحیه مقاومت و جهاد است. وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم مبارزه همگانی جهت ریشه کن شدن تروریسم تأکید کرد.
2.آیت الله نابلسی امام جمعه صیدای لبنان تأکید کرد که ترکیه به دلیل سیاست حمایت از تروریسم در آتش این پدیده خواهد سوخت. این سخنان پس از آن بیان شد که ترکیه در هفته گذشته شاهد انفجارهای تروریستی خونباری بود.
3.حجت الاسلام نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان از عربستان به عنوان بحران واقعی در منطقه یاد کرد و نسبت به تلاش آل سعود برای تسلط اندیشه وهابیت تکفیری بر جوامع اسلامی هشدار داد.
4.حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت تصریح کرد که انتساب اقدامات تروریستی به اسلام، ظلم به دینی است که از این اقدامات و افکار تبرئه می جوید.
5.شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان، حمایت از محور مقاومت در برابر فتنه های کنونی را خواستار شد. این سخنان در حالی بیان شده که در هفته‌های اخیر شاهد هجمه‌های شدید علیه محور مقاومت و حضور نیروهای حزب‌الله در خاک عراق و سوریه هستیم.
6.جبهه العمل اسلامی لبنان هرگونه عادی سازی میان کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را خنجر بر کمر ملت فلسطین توصیف کرد. رژیم آل خلیفه هفته گذشته اقدام به برقراری روابط با رژیم جعلی اسرائیل کرد که این اقدام واکنش شخصیت‌های سیاسی و مذهبی جهان اسلام را به همراه داشت.
7.شیخ حسام العیلانی امام جماعت مسجد الغفران صیدای لبنان نسبت به تبدیل این کشور به صحنه ای برای تندروی و افراط هشدار داد.
8.حجت الاسلام شیخ محمد یزبک رییس شورای شرعی حزب الله لبنان در دیدار شیخ احمد قطان از روحانیان اهل تسنن و رییس جمعیت قولنا و العمل این کشور تأکید کرد که آزادی مسلمانان در گرو آزادی فلسطین است.

مصر: ولنگاری فتوا، آسیب جدی این روزهای جهان اسلام
1.شیخ جواد ریاض عالم الازهر مصر به دلایل ولنگاری فتوا در میان اهل سنت اشاره کرد و گفت: راهکار جدید برای عبور از این مشکل، تکیه بر اجتهاد گروهی برای پاسخگویی به مسائل مستحدثه است.
2. مرکز رصد فتواهای تکفیری و دیدگاههای افراطی وابسته به دارالافتای مصر از اغراق رسانههای غربی در پوشش اخبار تروریستها انتقاد کرد.
3.احمد طیب شیخ الازهر در دیدار با سفیر کره جنوبی در قاهره خاطرنشان کرد که الازهر آماده کمک رسانی مالی به مسلمانان این کشور است.
4.محیی الدین عفیفی دبیرکل مجمع پژوهشهای اسلامی مصر بر ضرورت حل مشکلات و توقف کشتار مسلمانان میانمار تاکید کرد.
5.روزنامه 'رای الیوم' فاش کرد که رییس جمهوری مصر از مقامات اردنی خواسته است تا دولت سوریه را برای حضور در اجلاس آتی سران عرب که قرار است در فروردین 1396 برگزار شود، به طور رسمی دعوت کنند.
6.نمایندگان پارلمان مصر از اهمال وزارت اوقاف مصر در برابر مساجد مزین به نام اهل بیت(ع) در این کشور به ویژه مسجد «سیده زینب» قاهره به شدت انتقاد کردند.
7.عبدالفتاح سیسی رییس‌جمهور مصر اعلام کرد که بزرگترین مسجد و بزرگترین کلیسای مصر در پایتخت جدید این کشور ساخته خواهد شد.
8. دستگاه قضایی مصر ۱۴۸ تن از اعضای اخوان‌المسلمین را به حبس ابد محکوم کرد.

پاکستان: از اهانت به پیامبر اکرم(ص) تا واکنش‌ شخصیت‌های مذهبی
1.حجت الاسلام اقبال حسین بهشتی دبیر مجلس وحدت مسلمین در ایالت خیبر پختونخواه پاکستان، توجه دولت به نیازهای خانواده های شهدا و همچنین شیعیان هزاره فراخواند.
2. عقیل انجم قادری رییس جمعیت علمای پاکستان در ایالت سندہ پاکستان، وضع مسلمانان در سراسر جهان را نامطلوب توصیف کرد.
3. سید علی احمر زیدی دبیر اطلاعات مجلس وحدت مسلمین پاکستان از کشته شدن 58 شیعه به دست تکفیری های وهابی در سال 2016 میلادی در این کشور خبر داد.
4. میان سهیل احمد رییس جماعت الدعوه در ایالت ملتان پاکستان با اشاره به قداست جهاد در دین مبین اسلام، جهاد مورد نظر تکفیری ها را منحرف عنوان کرد.
5. حجت الاسلام محمد عون نقوی رییس کمیته حج و زیارات شیعیان پاکستان از کاهش سهمیه حجاج شیعه این کشور و همچنین عدم تأمین امکانات مورد نظر حجاج از سوی آل سعود به شدت انتقاد کرد.
6. محمد افضل قادری رییس سابق جنبش لبیک یارسول الله(ص) پاکستان با ارسال نامه ای سرگشاده به رییس حزب جنبش انصاف این کشور، توهین وی به پیامبر اکرم(ص) را مستوجب تکفیر خواند.
7. ایمن الظواهری سرکرده القاعده با تاکید بر ادامه اجرای اقدامات جنایت‌کارانه علیه شیعیان، سرکردۀ گروه تروریستی داعش را به دروغگویی متهم کرد.

عربستان: برگزاری اولین سالگرد شهادت آیت الله نمر
1.با فرا رسیدن اولین سالگرد شهادت آیت‌الله نمر باقر النمر، مردم و علمای دینی و شخصیت‌های سیاسی در بسیاری از کشورهای جهان با برگزاری آیین‌های مختلف، یاد و خاطره این شهید بزرگوار را گرامی داشتند.
2. در همین راستا شیعیان عربستان دوشنبه شب گذشته به مناسبت اولین سالگرد شهادت آیت الله شیخ نمر باقر النمر در شهرک العوامیه در استان القطیف واقع در شرق عربستان تظاهرات باشکوهی بر پا کردند.
3.شیخ عبدالکریم الیامی معارض عربستانی در گفتگو با خبرنگار بخش بین الملل خبرگزاری رسا با تاکید براینکه شیخ نمر النمر به دفاع از مظلومان شیعه و سنی عربستان پرداخت، گفت: او هرگز حاضر به امضای ندامت نامه نشد.
4.جریان العمل اسلامی بحرین در سالروز اعدام شیخ نمر در عربستان، آل‌سعود و آل‌خلیفه را از بدترین نظام های مستبد جهان توصیف کرد.
5.شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان در اولین سالروز اعدام شیخ نمر در عربستان تأکید کرد که این اعدام یک جنایت تروریستی به شمار می آید.
6.حجت الاسلام سید احمد اقبال رضوی معاون دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان در مراسم اولین سالگرد اعدام شیخ نمر تأکید کرد که خون این شهید سبب بیداری جهان اسلام شد.
7.محمد عباس دبیر ایالتی شورای دانشجویان شیعه پاکستان در مراسم اولین سالگرد شهید نمر تأکید کرد آل سعود با اعدام این شهید به خواسته خود دست نیافت.
8.حجت الاسلام سید جواد صادق یکی از علمای شیعه هند با اشاره به شهادت شیخ 'نمر باقرالنمر' روحانی برجسته عربستانی گفت: حکام عربستانی با این اقدام ماهیت ضد بشری و استبدادی خود را نشان دادند.
9.حزب اسلام جمهوری آذربایجان، همزمان با سالروز اعدام عالم شیخ نمر باقر النمر، بیانیه‌ای را صادر و تأکید می‌کند که شهادت شیخ نمر سرآغاز اضمحلال رژیم سعودی بود.
فلسطین: شیخ صبری عکرمه خطیب مسجد الاقصی تاکید کرد که طی دو سال گذشته، 97 نفر گردشگر خارجی در داخل این مسجد مبارک به دین اسلام گرویده اند.
یمن: محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن از سکوت مجامع بین‌المللی در برابر گرسنگی کودکان و کشتار مردم بیگناه یمن انتقاد کرد.
میانمار: دور نخست نشست شورای حکمای مسلمان با شعار «به سوی گفت‌وگوی انسانی متمدنانه به خاطر شهروندان میانمار» و با هدف تحقق صلح در میانمار برگزار شد.
ونزوئلا: وزارت خارجه ونزوئلا اعلام کرد که کشورش همچنان به حمایت از ملت فلسطین در تمامی محافل بین المللی به ویژه در جنبش غیر متعهدها ادامه داده و به سال 2017 به عنوان سال پایان اشغالگری غیر قانونی فلسطین پایبند خواهد بود./981/ب952/ک

ارسال نظرات