۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۴۷۲۲۴۳
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

پشت کنندگان به حقانیت انقلاب اسلامی جزء گمراهانند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اگر حقانیت انقلاب اسلامی بر هر کسی معلوم شود و بعد از آن به این انقلاب پشت کرده و به دشمنان و آمریکا پناه ببرد، راه نجاتی برای او نیست.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 115 و 116 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در آیه شریفه 115 به کسانی اشاره می شود که پس از روشن شدن حق بر او به راه انحراف می روند و چنین افرادی هرگز هدایت نمی شوند و در آیه بعدی به شرک و عدم بخشودگی مشرک می پردازد که ریشه معنوی انسان را خشک می کند.

وی با توجه به آیه 115 سوره مورد شرح، افزود: در این آیه کریمه خدای متعال می فرماید: «ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﺪ ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺍﻫﻰ ﺟﺰ ﺭﺍﻩ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻮ ﻛﻪ ﺭﻭ ﻛﺮﺩﻩ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﺩﺭﺁﻭﺭﻳﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺑﺪ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﮔﺎﻫﻰ ﺍﺳﺖ».

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه شق به معنای پاره کردن است و مشاقه یعنی دو تیکه شدن و در دو طرف قرار گرفتن، گفت: اختلاف قبل از روشن شدن حق مساله مبارکی است، چون انسان باید به دنبال حق رفته و آن را با دلیل و برهان بپذیرد و در دین تعصب و پیروی کور از دیگران پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: اختلافی که سبب شقاوت انسان می شود پس از روشن شدن حق است، در حالی که حق برای او معلوم و آشکار است به خاطر علل دیگری از حق روی گردان شود، به طور مثال تا زمانی که حقانیت ولایت امام علی(ع) بر کسی ثابت نشده حق شک و تردید دارد اما بر کسی که به یقین رسیده بازگشت خطا است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: اگر حقانیت انقلاب اسلامی بر هر کسی معلوم شود و بعد از آن به این انقلاب پشت کرده و به دشمنان و آمریکا پناه ببرد، راه نجاتی برای او نیست.

وی با بیان اینکه سبیل و راه مومنان در این آیه مراد مسیر پیامبر اکرم(ص) و ائمه هدی(ع) است، افزود: برخی از افراد تلاش می کنند از این آیه پیروی از راه اکثریت را استخراج کنند در حالی که معنی آیه تنها بر پیروی از راه مومنانی که ایمان آنان تثبیت شده است، دلالت دارد.

امام جمعه ارومیه با تصریح بر این مساله که پیروی از راه کسانی که بر حقانیت مسیر آنان اطمینان نیست، پذیرفتنی نیست، گفت: قبول زشتی و بطالت ظلم و ستم به دین نیاز ندارد، چون عقل و فطرت هر انسانی از ظلم و فساد بیزار است و هر کسی که دین حق به او نرسیده و از روی فطرت عمل کند، اهل نجات است.

وی با اشاره به منابع استخراج احکام دین، اضافه کرد: چهار منبع قرآن، روایت، اجماع و عقل منابع دینی است و شیعه اجماع به معنای تبعیت از تصمیم جمعی از مومنان را تنها به شرطی که یکی از این افراد معصوم بوده و حکم را از سوی خدای متعال مطرح کند می پذیرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اگر میلیاردها نفر که معصومی در جمع آنان نیست سر مساله ای اجماع داشته باشند باز نظر آنان پذیرفتنی نیست چون هیچ یک از آنان از سوی خدای متعال حکم و نظر نمی دهند.

وی تصریح کرد: راه مومنان، راه پیامبراکرم(ص) است و اگر مومنان سر مساله ای که راه پیامبر نیست، اجماع کنند، پذیرفتنی نیست به مانند ولایت و خلافت امام علی(ع) که در غصب آن جمعی از صحابه اجماع کرده و خلاف حکم خدا و رسول او تصمیم گرفتند.

امام جمعه ارومیه توضیح داد: خداوند متعال در آیات دیگر هم این موضوع را تبیین می کند که هر کس از راه و مسیر پیامبر خارج شود از مسیر حق خارج شده و ره باطل رفته است.

وی تاکید کرد: انسان چه راه حق برود چه باطل، خدای متعال بر اساس تدبیری که در جهان قرار داده است، او را یاری می کند به طور مثال ابزاری را خلق کرده که هر یک کار خاصی را انجام می دهند و هر فردی در حد تلاش خود از این نعمتها برخوردار می شود.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه افزود: نه نقشه دزد و اهل باطل بی اثر می شود نه تلاش مومنان، چون هر فردی در این دنیا خود مسیر زندگیش را مشخص می کند و خداوند متعال از یزیدی شدن کسی ممانعت نمی کند، اما نتیجه انتخاب و عمل خود را که دوزخ الهی است، باید دریافت کند./202/936/ب1

ارسال نظرات