۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۴۷۱۵۹۲
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تشریح کرد؛

نقش فضای مجازی در انتشار مطالب غیر واقعی و افزایش هتک حرمت ها

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به نقش فضای مجازی در انتشار مطالب غیرواقعی و افزایش هتک حرمت ها اشاره کرد و گفت: فضای مجازی سبب افزایش بهتان و تهمت در جامعه شده و امکان جبران را خیلی دشوار کرده است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 110 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه کریمه می فرماید: «ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻰ ﻛﻨﺪ ﻳﺎ ﺑﺮﺧﻮﺩ ﺳﺘﻢ ﻭﺭﺯﺩ، ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ».

وی افزود: در این آیات به کسانی که معصیت کرده و توبه می کنند اشاره می شود و اینکه گناه و معصیت در اصل به خود انسان بیشتر از هر کسی ضرر می زند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در ادامه آیات فوق خدای متعال به بزرگی گناه بهتان اشاره می کند که فردی مرتکب خطایی شده و گناه خود را به گردن دیگری بیندازد.

وی تأکید کرد: هر چند که دزد یا کسی که غیبت دیگران را می کند به دیگران هم آسیب می زند اما در اصل زمینه ابتلاء خود به عذاب الهی را فراهم می کند که این عمل ظلم به نفس خود است.

امام جمعه ارومیه توضیح داد: سو در آیه فوق بر اساس نظر برخی از مفسران ضرر رساندن به دیگران و ظلم به نفس نتیجه گناه فرد نسبت به خود است.

وی دادن فرصت توبه و پشیمانی به انسان را از الطاف و عنایت الهی به بشر دانست و افزود: اگر چنین فرصتی به انسان داده نمی شد و بشر به خاطر هر گناهی باید عذاب متناسب با آن را می چشید، انسان چه چاره ای داشت؟ اما خدای متعال با دادن فرصت عنایت در حق بشر کرده است هر چند که باید حق الناس پرداخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: بر اساس کلامی از پیامبر خاتم(ص) تا جان به لب انسان نرسیده و ملک الموت را بشر ملاحظه نکرده است فرصت برای توبه و برگشت از گناه وجود دارد، اما پس از یقین به مرگ توبه او به مانند توبه فرعون در هنگام غرق شدن غیرقابل قبول است.

وی تبدیل سیئات به حسنات را از بزرگترین نشانه های رحمت الهی به توبه کاران دانست و ادامه داد: کلام مهم در آیه فوق خدا را بخشنده و مهربان یافتن است و هر کس که توبه حقیقی کرده و مورد مغفرت الهی قرار گیرد باید رحمت الهی را در دل حس کند و اگر چنین حسی ایجاد نشد باید در قبولی توبه خود شک کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به آیه 111 سوره نساء، اضافه کرد: در این آیه خدای متعال می فرماید: «ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﺷﻮﺩ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺍﻧﺎ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ»، خدای متعال در توبه را باز گذاشته است و هر کس توبه نکند به زیان خود عمل می کند و مثل این می ماند که پدری فرزند خود را از رفتن به وسط خیابان نهی کند اما کودک بازیگوش اهمیت نداده و خود را به خطر اندازد.

وی با توجه به آیه 112 این سوره، افزود: در این آیه خدای متعال می فرماید: «و ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺧﻄﺎ ﻳﺎ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﺷﻮﺩ، ﺳﭙﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ بی گناهی ﻧﺴﺒﺖ ﺩﻫﺪ، ﺑﻰ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﻬﺘﺎﻥ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ»، بهتان به عملی که طرف مقابل را مات و مبهوت کند، گفته می شود، چرا که طرف مقابل از وقوع آن عمل کاملا بی اطلاع است.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه فضای مجازی سبب شده بهتان و تهمت در جامعه بیشتر شود، اضافه کرد: وقتی بهتانی منتشر شد به دست میلیونها نفر می رسد و امکان جبران آن نیست، فضای مجازی سبب افزایش میزان گناهان شده و امکان جبران را خیلی دشوار کرده است.

وی تصریح کرد: فرد مؤمن و مسلمان در چنین فضایی باید خیلی مراقب عمل خود باشد و باید پیش از انتشار مطلبی به درستی درباره آن فکر کند تا مبادا ناخواسته مرتکب خطا و هتک حرمتی شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: اگر انسان عجولانه یا با بی دقتی قضاوت کند و فرد از چنین قضاوتی نگذرد، کار انسان در عالم آخرت خیلی سخت می شود و در هر حال افراد باید مراقب باشند./936/202/ب2

ارسال نظرات