۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۴۶۹۱۵۶
آیت الله کعبی در گفت وگو با رسا:

حوزوی اصیل نمی تواند سکولار باشد/ نظام آموزشی و پژوهشی حوزه باید متناسب با گفتمان انقلاب باشد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان با بیان این که حوزوی اصیل نمی تواند سکولار باشد، گفت: سکولاریسم به معنای ایمان به بعض اسلام و کفر به بعض دیگر است، متأسفانه برخی در حوزه بدون توجه به ابعاد نظری سکولاریسم عملا در آن گرفتار می شوند.
 ‌آیت الله کعبی

آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به خطر نفوذ جریان های سکولار در حوزه های علمیه گفت: ابتدا باید سکولاریسم را تعریف کنیم تا معلوم شود که چه نسبتی با حوزه های علمیه دارد.

سکولاریسم جایگاهی در اسلام ندارد

وی در تعریف سکولاریسم افزود: سکولاریسم به معنای جدایی ساحت اجتماعی و سیاسی از دین و نگاه فردی به دین است، از این منظر نگاه کنیم با توجه به این که جامعیت، شمول و جاودانگی اسلام و قلمرو گسترده اسلام بر همه ساحت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ابعاد گوناگون زندگی را در بر می گیرد چه مادی و چه معنوی باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اسلام برای همه ابعاد زندگی حکم شرعی دارد، اظهار داشت: کسی که معتقد به جامعیت و کمال دین به ویژه بر مبنای امامت الهی است نمی تواند سکولاری فکر کند.

وی ادامه داد: اندیشه سکولاریسم یک اندیشه غربی است که خاستگاه رشد آن مسیحیت و مغرب زمین به شمار می رود که در اسلام جایگاهی ندارد، انقلاب اسلامی هم حرکتی برای احیای اسلام در عصر حاضر، حاکمیت اسلام و اقامه حکم الله جهت اجرای احکام شرع در همه ابعاد گوناگون زندگی است.

روشنفکری غربی و تحجر در تقابل با رویکرد تمدنی انقلاب اسلامی هستند

آیت الله کعبی با بیان این که رویکرد انقلاب تمدنی بوده و تمدن ساز است، ابراز داشت: ممکن است دوجریان با این نگاه مخالف باشند، جریان نخست کسانی هستند که آبشخور فکری آنها روشنفکری غربی است و نگاه آنها به دین یک نگاه حداقلی است و با همان رویکرد غربی انتظارات صرفا فردی را از دین داشته و انفعال در برابر غرب دارند.

وی عنوان کرد: در جریان دوم ممکن است کسانی مخالف این نگاه باشند که با نگاه تحجر از حضور دین در ساحت های سیاسی و اجتماعی واهمه دارند و بیشتر مروج نگاه فردی و انزواگرایانه هستند، اگر بخواهیم با حسن ظن به اینها نگاه کنیم تقوای آنها تقوای گریز از حرف های سیاسی، اجتماعی،  فرهنگی و ورود دین در عرصه های جدید است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر بدبینانه بخواهیم نگاه کنیم این نوع نگاه ریشه در تفکر جدایی دین از سیاست دارد که بازهم محصول القائات دشمنان است؛ تحجر و انفعال در برابر تفکر غربی دو روی سکه سکولاریسم است.

خطر تحجر و انفعال در برابر روشنفکری غربی در حوزه علمیه مطرح است

وی اضافه کرد:  امروز در برابر گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان اسلام ناب محمدی در عصری که فرصت های جهانی برای گستره آموزه های اهل بیت(ع) به برکت انقلاب اسلامی فراهم است این دو نوع نگاه افراط و تفریطی یعنی تحجر و انفعال در برابر روشنفکری غربی به نظر می رسد که به مثابه یک خطر در حوزه های علمیه مطرح است، این همان انقلاب زدایی است که رهبری هشدار دادند و فرمودند که نباید اتفاق بیفتد.

آیت الله کعبی تأکید کرد: در حوزه ها دین به نگاه جامع، با رویکرد تمدنی و بر اساس حرکت به سمت طراحی زندگی نوین انسان معاصر در همه عرصه ها به عنوان مسأله اصلی باید مطرح شود.

وی با اشاره به راهکارهای عملی مقابله با خطر سکولاریسم در حوزه افزود: یکی از راه حل ها این است که مبانی اندیشه اسلامی و مبانی نظری انقلاب اسلامی در چارچوب دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در سطوح گوناگون حوزه آموزش داده شود.

نظام آموزشی و پژوهشی حوزه باید متناسب با گفتمان انقلاب باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که نظام آموزشی و پژوهشی حوزه باید متناسب با گفتمان انقلاب باشد، اظهار داشت: این نظام باید بر اساس گفتمان حفاظت، تعمیق و توسعه نظام اسلامی و تأمین نیازهای فکری انقلاب اسلامی تحول داده شود.

وی ادامه داد: حوزه تحول گرا اقدام عملی در مقابله با سکولاریسم است، این مسأله اقتضا می کند که ساختارها هم به همین مناسبت تحول پیدا کند؛ اقدام دیگر این است که  در کنار برنامه ریزی علمی برای تقویت فقاهت اصیل و فقه، رشته های تخصصی در عرصه های گوناگون برای پاسخگویی به نیازها باید تقویت شود.

حوزوی اصیل نمی تواند سکولار باشد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که زمینه و بستر برای اقدام و عمل انقلابی حوزویان در کنار برنامه های آموزشی و پژوهشی در قالب تشکیلات منظم باید فراهم شود، ابراز داشت: به عنوان مثال از طریق تشکل بسیج طلاب و اساتید می توان تفکر بسیجی، بصیرت افزایی سیاسی و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی را  با کار منظم پیش برد.

وی عنوان کرد: اقدام دیگری که می شود در حوزه ها انجام داد این است که چهره های مؤمن و انقلابی در سطوح بالای حوزوی توسط مدیران و صاحب منصبان در حوزه های علمیه باید جایگاه خود را در نهادهای تصمیم گیر حوزوی داشته باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: افزون بر این بزرگان حوزه علمیه به عنوان هدایت گران و پیش قراولان حوزه اهل بیت(ع) ضمن تأکید بر حفظ اصالت ها و سنت های حوزوی باید زمینه فعالیت های اجتماعی سیاسی را در کنار تأکید بر فعالیت های علمی و تهذیب و رشد اخلاقی حوزه برای طلاب به ویژه قشر جوان و انقلابی فراهم کنند به گونه ای که نشاط انقلابی، علمی و اخلاقی در میان نسل جوان، روحیه انقلابی را در حوزه های علمیه زنده کند.

وی اضافه کرد: حوزوی اصیل نمی تواند سکولار باشد، حوزوی واقعی منکر سکولاریسم، تحجر و افکار غربی است؛ سکولاریسم به معنای ایمان به بعض اسلام و کفر به بعض دیگر است، متأسفانه برخی در حوزه بدون توجه به ابعاد نظری سکولاریسم عملا در آن گرفتار می شوند./1323/ت301/ج

ارسال نظرات