۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۴۶۷۶۷۱

نشست تخصصی مهدویت در حوزه علمیه زنجان برگزار شد

نشست تخصصی مهدویت در حوزه علمیه امام صادق(ع) زنجان با حضور استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و استقبال خوب طلاب این مدرسه علمیه برگزار شد.
مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام محمود موحدی فر، استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) زنجان، با اشاره به تأسیس مرکز مذکور در سال 89، گفت: مرکز تخصصی مهدویت قم در سال 89 به همت حجت الاسلام والمسلمین قرائتی و با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی تأسیس و از طلابی که دوره سطح را به اتمام رسانده و چند سال درس خارج نیز گذرانده بودند، پذیرش و شروع به آموزش آنها نمود.

وی در ادامه افزود: تألیف و ترجمه کتب و آثار مهدویت، برگزاری 15 دوره تخصصی مهدویت و فارغ التحصیلی طلاب مستعد از جمله برکات و کارکردهای این مجموعه تخصصی مهدوی است که در عرض 14 سال توانسته است خود را تا این سطح بالا بکشد.

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به روایت مشهور «من مات و لم یعرف ...»، اظهار داشت: روایت مذکور از جمله روایاتی است که در مباحث مهدویت به آن بسیار اشاره شده و جالب است بدانید که این روایت شریف تنها در کتب شیعه یافت نمی شود، بلکه در برخی از منابع اهل سنت مانند صحیح بخاری نیز وجود دارد.

حجت الاسلام موحدی فر در ادامه با اشاره به تفسیر امام صادق(ع) از این روایت، تصریح کرد: این امام معصوم(ع) با روایتی مرگ جاهلی در عدم شناخت امام زمان(عج) را مرگ در حال گمراهی و ضلالت تفسیر می کند.

وی در ادامه با انتقاد از بد معنی شدن واژه «انتظار» در میان مردم، خاطرنشان کرد: متأسفانه واژه انتظار را بد معنی کرده و آن را به معنای خاموشی و ایستایی تعبیر کرده اند که کاملا اشتباه است؛ چرا که انتظار بی کاری و دست روی دست گذاشتن نیست بلکه حرکت و کار است.

این استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در ادامه افزود: پیامبر اکرم(ص) با روایتی بالاترین اعمال امت خویش را انتظار فرج عنوان کرده که این روایت و برداشت از آن به این معنا است که انتظار یک عمل و فعالیت و کار است، نه یک جانشینی و بی کاری.

این مقام مسؤول در ادامه حرکت در قالب دین را انتظار نامید و گفت: پس انتظار یعنی حرکت و تلاش و کار در قالب دین و در عرصه اجتماع، پس با این ممیّز اعلام شده در روایت فوق، بی کاری و خاموشی و ایستایی از ذیل تعریف انتظار خارج می شود.

حجت الاسلام موحدی فر در پایان با اشاره به این که مردم آخرالزمان برترین مردم ها هستند، اظهار داشت: در روایات متعددی مردم آخرالزمان از سوی پیامبر اکرم(ص) به عنوان برادران ایشان عنوان شده اند که دلیل آن را نیز عدم درک محضر پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) ذکر کرده اند که با این حال نیز مردم به وظایف خویش و به فرامین دین اسلام عمل می کنند.

گفتنی است، سلسه نشست های تخصصی مهدویت از سوی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در بسیاری از  مدارس علمیه سراسر استان برگزار شد./949/202/ب2

ارسال نظرات