۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۴۶۷۴۳۶
استاد حوزه:

بارش فکری مهم ترین روش برای تقویت تفکر خلاق است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه راهکارهای زیادی برای پرورش تفکر خلاق در میان فرزندان و نسل جوان وجود دارد، گفت: روش «بارش فکری» مهم ترین راهکار برای تقویت تفکر خلاق در میان کودکان، نوجوانان و نسل جوان است.
تفکر خلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم فاطمه رفیعی مقدم، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه راهکارهای زیادی برای تقویت و پرورش تفکر خلاق در میان کودکان و نوجوانان وجود دارد، گفت: ارزش قائل شدن برای حس کنجکاوی کودکان یکی از اولین راه های تقویت تفکر خلاق در کودکان و نوجوانان است.

وی با بیان اینکه انسان باید به خود و توانایی های خود اعتماد داشته باشد، افزود: انسانی که نتواند به توانمندی های خود اتکا کند هرگز به مهارت تفکر خلاق دست نخواهد یافت.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: گسترش تجارب و اطلاعات در موقعیت های مختلف، ایجاد موقعیت های چالشی برای فرد و ارائه راهکار برای آن، کشف پاسخ های نو برای سوال های غیر معمول، پرسیدن سؤالات با پاسخ های متعدد والگوگیری از افراد خلاق در زندگی از دیگر راهکارهای است که می تواند سبب شکوفایی تفکر خلاق در انسان شود.

رفیعی مقدم با تاکید بر اینکه استفاده از فنون و تکینک های تفکر خلاق از دیگر راه های دست یابی به این مهارت است، اظهارکرد: یکی از مهم ترین فنون و تکنیک های ویژه تفکر خلاق، فن «بارش فکری» است.

وی افزود: در این روش فرد به یک موضوع حمله ذهنی کرده و از طریق تمرکز بر آن موضوع می خواهد به ایده و راه حل های نو وجدید برای آن موضوع دست یابد که روانشناسان به اصطلاح این روش را بارش فکری نامیده اند.

استاد حوزه علمیه قم تقویت تصورات ذهنی، نوشتن داستان و یا کشیدن نقاشی بدون استفاده از مدل، یادداشت مهم ترین نکات در مورد مسائل مختلف، نوشتن افکار نو، انجام بازی های فکری و انجام هنرهایی مانند سفالگری، تجسم چهره افراد، استفاده از طرح های سوال باز و تکمیل جملات و داستان های ناتمام و پاسخ دادن به روش هدایت به سؤال های جدید را از دیگر روش های تقویت و دست یابی به مهارت تفکر خلاق عنوان کرد.

رفیعی مقدم با اشاره به اینکه هوش، استعداد، مهارت و تلاش جدی بخشی از عوامل رشد خلاقیت در میان کودکان است، ادامه داد: در کنار این موضوعات باید به ایجاد و داشتن انگیزه نیز توجه کرد؛ چراکه بدون انگیزه رسیدن به مهارت تفکر خلاق بی معنا خواهد بود.

وی با بیان اینکه انسان هایی که از شسکت می ترسند و حاضر نیستند به دنبال راهکارهای نو بروند خیلی دیر به موفقیت می رسند، ادامه داد: احساس شادی و امنیت از عوامل شکوفایی تفکر خلاق است؛ بنابراین برای رسیدن به این مهارت باید امنیت و آرامش را در محیط خانه برای کودکان برقرار کنیم./968/203/ب3

ارسال نظرات