۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۴۶۶۵۱۴
آیت الله مجتهد شبستری:

عدم رضایت قلبی و بغض درونی از مراتب امر به معروف نیست

امام جمعه تبریز با بیان اینکه عدم رضایت قلبی، انزجار قلبی و بغض فی الله هیچ کدام از مراحل امر به معروف نیست، گفت: امر به معروف و نهی از منکر اظهار و عمل است و در این امور اظهاری و وادارکردنی وجود ندارد.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به مراتب امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: صاحب شرايع انزجار قلبی را اولین مرتبه امر به معروف می داند.

وی با بیان اینکه انزجار قلبی از مراتب امر به معروف نیست بلکه از ایمان شخص مؤمن است، گفت: شخص مؤمن در برخورد با معاصی باید انزجار قلبی داشته باشد و معتقد باشد که چرا شخصی دچار ترک واجب شده است، عدم رضایت به معصیت در دل از مراتب انکار قلبی است.

امام جمعه تبریز ابراز داشت: مرحوم سبزواری در کتاب کفایه مرحله نخست امر به معروف را عدم رضایت به فعل دانسته است، در کتاب مفاتیح مرحله نخست به بغض فی الله تعبیر شده است، به این معنی که شخص با مشاهده ترویج کارهای خلاف با آن معاصی و ترویج گناه بغض داشته باشد.

وی با بیان اینکه این بیانات در مرحله نخست همه مخدوش است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید اظهار شود و دیگران را وادار به کاری کرد، بنابراین عدم اظهار مخالفت امر به معروف نیست، سخن سبزواری در عدم رضایت باطنی نیز ظهوری در امر و نهی ندارد، بغض نیز یک امر باطنی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: انزجار قلبی و عدم اظهار حتی با چهره صدق امر به معروف نمی کند، سخن امام راحل و علامه حلی در منتهی در مرتبه نخست منطقی است، بنابراین مرحله اول اظهار انزجار قلبی از منکر با چهره ابوس، رویگردانی و قطع ارتباط است و ناراحتی قلبی کفایت نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه در سه مرحله ترتیب لازم است و همچنین در مرحل نخست نیز ترتیب لازم است، گفت: امام راحل بعد از ذکر مرحله نخست می فرماید که اگر مرحله نخست تأثیر گذار باشد باید به آن کفایت شود و تعدی از مقدار لازم جایز نیست، بنابراین اگر احتمال دهد با مرتبه نخست مؤثر باشد تجاوز به مرحله بعد جایز نیست.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: در مرحله نخست نیز رعایت مراتب لازم است، شروع به پرخاش از ابتدای امر صحیح نیست، فحاشی کار صحیحی نیست و روش امر به معروف چنین نیست، ادبیات امر به معروف و نهی از منکر مهم است و باید با الفاظی موعظه کرد که عامل تنفر نشود./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات