۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۴۶۶۲۴۱
رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان:

مردم و بخش خصوصي در حوزه كتاب و كتابخواني از متوليان فرهنگي جلوتر هستند

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان گفت: در حوزه كتاب و كتابخواني مردم و بخش خصوصي با برنامه هايي كه ارائه كرده اند از متوليان فرهنگي چندين گام جلوتر هستند.
مصطفي جوادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، مصطفي جوادي جمعه شب در سومين آيين تجليل از ياوران كتاب در ساربوك كاشان، عدم رسانه اي شدن فعاليتهاي انجام شده در حوزه كتاب و كتابخواني را يكي از معضلات و مشكلات پيش روي ترويج فرهنگ كتابخواني و افزايش سرانه مطالعه اعلام كرد و خواستار توجه رسانه به حوزه فرهنگي كتاب و كتابخواني شد.

وي برنامه ها و طرحهاي ارائه شده مردمي و بخش خصوصي در حوزه كتاب و كتابخواني و اهداي كتاب را قابل تقدير و تجليل دانست و گفت: در حوزه كتاب و كتابخواني مردم و بخش خصوصي با برنامه هايي كه ارائه كرده اند از متوليان فرهنگي چندين گام جلوتر هستند.

جوادي يادآور شد: هر چند كه امروز كاشان جزو پنج شهر برتر نامزد پايتخت كتاب است و همه تلاشهاي امروز متوليان فرهنگي شهرستان براي تحقق اين مهم است، اما واقعيت اين است كه كاشان از ديرباز و از دوره محتشم كاشاني كه بدون در اختيار داشتن امكانات و تجهيزات چاپ موفق به نوشتن 300 جلد كتاب شد پايتخت كتاب بوده است.

وي يكي ازمؤلفه هاي مهم براي انتخاب شهرستان كاشان به عنوان پايتخت كتاب كشور را سابقه تاريخي كاشان اعلام كرد و اظهار داشت: كاشان از گذشته تاكنون علما، نويسندگان و ادبا و شعراي زيادي داشته و دارد كه اين سبقه تاريخي كاشان در اين حوزه مي تواند كاشان را از هم اكنون به عنوان پايتخت كتاب كشور معرفي كند.     

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي‌ كاشان در ادامه سرانه مطالعه را فاجعه بار خواند و با تأكيد بر اينكه نبايد صرفا كتابخوان بود بلكه بايد مشوق كتابخواني نيز باشيم، متذكر شد: فضاي مجازي هم تهديد و هم فرصت است، اما اگر هيچ تهديدي هم نداشته باشد، اتلاف وقت را دارد.

جوادي از امضاي تفاهم نامه اي با خيرين مدرسه ساز كاشاني خبر داد و افزود: براساس اين تفاهم نامه، ساخت كتابخانه در تمام مدارس خيرساز كاشان گنجانيده شده است، از اين رو اولين كتابخانه خيرساز مدارس خيرساز كاشان در مدرسه طالبيان مقدم كاشان افتتاح شد.

در ادامه حسين حيدريان، رييس شوراي اسلامي شهر كاشان نيز با اشاره به اينكه مطالعه كتاب و كتابخواني و همچنين رشد توليدات فرهنگي مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: امروز جامعه و مسؤولان نظام و استان و شهرستان، بخش خصوصي و مردم متوجه عقب ماندگيهاي حوزه فرهنگي شده اند كه انتظار مي رود مجموعه راهكار و اقدامات و برنامه هايي كه تدوين مي شود بتواند مشكلات گذشته را كه به دليل كوتاهي ما است، جبران شود.

وي همچنين اظهار كرد: امیدواریم تا بار ديگر در حوزه كتاب و كتابخواني دچار غفلت نشده و تنها شاخه و برگهاي اين حوزه را مورد توجه قرار ندهيم، بلكه اتفاقات حوزه كتاب و فرهنگي را ريشه يابي‌ كنيم.

به گفته وي، امروز بايد اقداماتي را در دستور كار فعاليتهاي فرهنگي خود قرار دهيم تا مقداري از عقب ماندگيها برطرف شود، چرا كه شاه كليد اين كار به دست مردم و متوليان امور فرهنگي است.

حيدريان نمره دادن به مطالعه در آموزش و پرورش را يكي از غفلتهاي متوليان فرهنگي دانست و اظهار داشت: در آموزش و پرورش براساس نيازهاي به مطالعه نمره داده نشده است و امروز وضعيت در آموزش و پرورش و دانشگاهها به گونه اي است كه اگر انگيزه نمره از دانش آموز و دانشجو گرفته شود، سرانه مطالعه به شدت كاهش خواهد داشت.

رييس شوراي اسلامي شهر كاشان تأكيد كرد: احساس نياز به كتاب بايد در همه لايه هاي اجتماعي از آموزش و پرورش تا دانشگاه و خانواده و ساير بخشهاي اجتماعي زنده شود تا مشكلات فرهنگي به ويژه در بحث كتاب و كتابخواني مرتفع شود./1307/202/ب2

ارسال نظرات