۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۴۶۴۶۲۸
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی:

قوای سه گانه راهکار عملیاتی برای مقابله با فساد اقتصادی تعریف کنند/ انتقاد از عدم نظارت صحیح مجلس

معاون جامعه مدرسین با بیان این که اگر می خواهیم جلوی مفاسد اقتصادی گرفته شود همه قوا باید به صورت جدی وارد کار شوند، خواستار تعریف راهکارهای عملیاتی تحقق این موضوع از سوی سه قوه شد.
حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی

حجت الاسلام والمسلمین حسن نظری شاهرودی معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به وقوع تخلفات و اختلاس های مالی در سطح کلان گفت: ما باید مسائل اقتصادی را اولویت بندی کنیم و به موضوعات اصلی بپردازیم.

وی افزود: اقتصاد دولت بسیار گسترده است که از آن به عنوان اقتصاد بخش عمومی تعبیر می کنم، اقتصاد بخش عمومی بسیار گسترده است که این اقتصاد گسترده همراه با رانت است، چون زمینه ای بسیاری برای رانت فراهم می کند و همراه با رانت است باید آن را سامان داده و انضباط مالی داشته باشیم تا رانت و بدتر از آن اختلاس شکل نگیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که وقتی اقتصاد گسترده است انضباط و سامان دهی باید شدید و دقیق باشد، اظهار داشت: این موضوع باید دغدغه اصلی باشد تا رانت شکل نگیرد و در پی آن اتلاف بیت المال، مفاسد اقتصادی و اخلاس به وجود نیاید.

وی به تبیین عملکرد دولت در مبارزه با فساد اقتصادی پرداخت و ادامه داد: وقتی بحث مفاسد اقتصادی مطرح می شود بحث نظام بوده و فقط مربوط به یک قوه نیست، یک قوه اجرا می کند البته که تصرفات آن در مسائل بیت المالی بیشتراست، اینگونه نیست که دو قوه دیگر هیچ گونه مداخله نداشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی با بیان این که اگر می خواهیم جلوی مفاسد اقتصادی گرفته شود همه قوا باید به صورت جدی وارد کار شوند، ابراز داشت: دستگاه قضایی نباید به گونه باشد وقتی که مفسده ای شکل می گیرد پرونده آن در سیستمی برود که راهی طولانی دارد.

وی عنوان کرد: وقتی سرعت، دقت و قاطعیت لازم مشاهده نمی شود و با مفسده اقتصادی برخورد قضایی نمی شود افراد جرأت پیدا می کنند و دست به تخلفات می زنند، همچنین مجلس هم وظیفه دارد، مجلس غیر از قانونگذاری وظیفه نظارت را برعهده دارد.

معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: متأسفانه ابتدا مفسده اقتصادی شکل می گیرد سپس صدای نمایندگان در می آید، پس آنها کجا بودند؟ قبل از این که مفسده شکل بگیرد و در رسانه ها مطرح شود نمایندگان باید نظارت کرده و از آن جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: بازار سرمایه ما در سیستم بانکداری است که از آن در جنبه اقتصادی به عنوان بازار پایه بانکی تعبیر می کنند، وقتی بازار سرمایه پایه بانکی است باید بر بانک ها نظارت حساب شده ای وجود داشته باشد، هر مسأله اقتصادی که وجود دارد به هر حال مقداری به این سیستم بانکی ارتباط پیدا می کند پس معلوم می شود نظارت نیست.

حجت الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی گفت: وقتی که مسأله اقتصادی در این سیستم شکل می گیرد سروصدای نمایندگان بلند می شود و نطق قبل دستور، بعد دستور و استیضاح می کنند، نباید اجازه داد که شکل بگیرد، به اندازه ای باید نظارت وجود داشته باشد تا شاهد چنین مسائلی نباشیم.

وی افزود: در ایران اقتصاد بخش عمومی گسترده است که این گستردگی آسیب های خود را دارد، به همان نسبت که آسیب هایی وجود دارد باید نظارت ها دستگاه های مربوطه دقیق تر و قاطعانه تر باشد؛ بنابراین اگر قوه مجریه می خواهد واقعا مسأله اقتصادی کنترل شود و هرچند وقت یکبار نشنویم که اختلاس یا مسأله اقتصادی شکل گرفته است باید همه قوا دست به دست هم دهند و تصمیم جدی داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که قوای سه گانه باید راهکارهای عملیاتی تعریف کنند، اظهار داشت: راه های عملیاتی این نیست که حتما بیایند و اعلام کنند./1323/ت302/ج

ارسال نظرات